«پايان تحصن، پايان اعتراض ما نيست»

شیرین عبادی و جمعی از فعالان حقوق زنان که از روز دوشنبه در اعتراض به ادامه بازداشت نسرین ستوده، در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو تحصن کرده بودند، با انتشار بیانیه‌ای به تحصن خود پایان دادند.

به گزارش رادیو زمانه در این بیانیه که در پی ارسال نامه‌ای از سوی دفتر ناوانتم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده، به تضییع حقوق بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو فعال دیگر زنان نیز اشاره شده است. این دو زن زندانی نیز در پی محروم شدن از ملاقات با خانواده‌هایشان در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در این بیانیه «اوضاع نابسامان زندانیان سیاسی» و «بی‌توجهی مقام‌های قضایی به ابتدایی‌ترین حقوق زندانیان» عامل این اعتراض‌ها در داخل و خارج از زندان معرفی شده و چنين آمده است: «متأسفانه شرایط زندانیان سیاسی وعقیدتی درایران روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. تعدادی از آنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند از جمله رضا شهابی، آرش صادقی، محمد نوری زاد و غلامحسین عرشی و تعدادی سلامتی جسمانی خود را از دست داده‌اند از جمله دکتر ابراهیم یزدی، محمدصدیق کبودوند، عیسی سحرخیز، محمد اولیایی‌فر، منصور اسانلو و...»

تحصن‌کنندگان زن که تحصن‌شان را به‌خاطر نسرین ستوده آغاز کرده بودند در بیانیه دوم‌شان اعلام کرده‌اند که خواستار رسیدگی به وضعیت همه زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «تعداد زیادی از فعالان حقوق زنان حکم‌های بسیار سنگینی برایشان صادر شده است. تعدادی از مادران پارک لاله با اتهامات واهی در زندان به‌سرمی‌برند و تعدادی از فعالان جنبش دانشجویی همچون احمد زیدآبادی و عبدالله مومنی در شرایط بسیار سختی دوران محکومیت خویش را می‌گذرانند.»

بيانيه ادامه می‌دهد: «روزنامه‌نگارانی همچون بهمن احمدی امویی و مسعود باستانی با احکام ناعادلانه دوران حبس خود را طی می‌کنند یا همچون عبدالرضا تاجیک و نازنین خسروانی شرایط نامعلوم دارند. علاوه بر شرایط دشواری که بر زندانیان تحمیل شده است، حتی بستگان و خانواده زندانیان نیز از خشم حکومتی، از توهین و تحقیر گرفته تا خشونت و صدور حکم در امان نبوده‌اند.»

در سومین روز این تحصن کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نامه‌ای به شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل که در این سه روز در تحصن مقابل سازمان ملل شرکت داشت، نوشت که شخصأ و نیز از طریق همه سازوکارهای قانونی شورای حقوق بشر وضعیت نسرین ستوده و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران را پی‌گیری خواهد کرد.

در نامه‌ای که از طرف دفتر ناوانتم پیلای به شیرین عبادی ارسال شده آمده است: «همکاران من در گفت‌وگوی رو در رو با مقام‌های ایرانی مورد خانم ستوده را مطرح کردند. ساز و کارهای ویژه شورای حقوق بشر نیز با مقام‌های دولتی ایران در مورد خانم ستوده وارد عمل شدند. مطمئن باشید دفتر ما این مورد را پی‌گیری کرده و گام‌های لازم را برخواهد داشت تا نگرانی ما را در این مورد به‌طور خاص به مقام‌های ایرانی منتقل کند.»

در بیانیه روز پایانی تحصن جمعی از فعالان زن به عمومی شدن اعتراض درباره همه زندانیان عقیدتی اشاره شده است. در بيانيه آمده است: «اعتراضات در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران تا کنون به نتیجه نرسیده است و نسرین ستوده و سایر زندانیان سیاسی همچنان در زندان و در شرایطی دشوار قرار دارند. در طول سه روزتحصن بسیاری از فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری از تحصن فعالان حقوق زن در ژنو اعلام پشتيبانی کردند و اعتراض به شرایط نامساعد نسرین ستوده، امروز تبدیل به یک درخواست عمومی برای رسیدگی به احکام ناعادلانه همه زندانیان سیاسی در ایران شده است.»

در بخش ديگری از این بیانیه درباره پایان گرفتن تحصن آمده است: «ما تحصن کنندگان، به خاطر احترام به قانون کشور میزبان که به دلیل شرایط اضطراری درخواست‌کنندگان و فوری بودن این درخواست، مجوز را تا روز سوم تمدید کرد به تحصن خود پایان می‌دهیم اما همچنان به اعتراض خود تا آزادی نسرین ستوده، سایر فعالان جنبش زنان، روزنامه‌نگاران و همچنین زندانیان سیاسی بی‌وقفه ادامه خواهیم داد.»

اين فعالان زن از ايرانيان و تمامی رسانه‌های جهان درخواست کرده‌اند که برای انعکاس شرایط زندانیان سیاسی عقیدتی در ايران اهمیت ویژه‌ای قائل شده و با آن‌ها همراه شوند.

تحصن فعالان حقوق زنان برای آزادی نسرين ستوده، با فراخوان شيرين عبادی، محبوبه عباس‌قلی‌زاده، منصوره شجاعی، شادی صدر، پروين اردلان، خديجه مقدم و آسيه امينی، روز دوشنبه ۲۹ آذر در ژنو آغاز شد. 

جمعی از حامیان مادران پارک لاله از شهرهای متفاوت دنیا در این تحصن شر کت داشتند.
ارسال مطلب به :
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

1 نظر

  1. امیدواریم که انم نسرین ستوده این وکیل شجاع ومردمی هرچه زودترآزادگردد

دیدگاه تان را وارد کنید