گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب(۷- ۱۴ آذر)

 اخبار روز


سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۹


جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹

در این روز خبر رسید سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی که اواخر مهرماه به شکل ناگهانی از زندان اوین به زندان لاکان رشت منتقل شد، علی رغم تشخیص پزشکان مبنی بر بیماری لوپوس مفصل، دستور تخلیه‌ی سینه و عدم توان تحمل کیفر همچنان از رسیدگی پزشکی محروم است.

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹

مأموران امنیتی در این روز به منزل امین مرادی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، یورش برده و پس از تفتیش، وسایل شخصی‌اش از جمله لب‌تاپها، کامپیوتر، تلفن همراه و تعدادی کتاب را ضبط و او را به زندان اوین منتقل کردند. کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی مرادی در شرایط شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا و با توجه به این که وی از دیسک کمر و بیماری ریوی رنج می‌برد، خواستار آزادی فوری این شاعر و رفع نگرانی خانواده‌ی او شد.

در این روز شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی پس از حضور در دادسرای اوین با افزایش میزان وثیقه مواجه و به زندان اوین منتقل شد. خانم حسینی پیش از این نیز یازده تا پانزدهم مهرماه در بند ۲-الف زندان اوین در انفرادی بوده و از او در بازجویی خواسته‌ بودند که به عضویت در گروه‌های معاند اعتراف و با مأموران همکاری کند.

اسحاق روحی، فعال کارگری که به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، از اواسط بهمن ۹۸ محکومیت ۱ سال حبس خود را در زندان سنندج می‌گذراند، در این روز آزاد شد.

یکشنبه ۹ آذر

در این روز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان، در دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل او برگزار شد. گنجی به دلیل داشتن علائم مشکوک به کرونا در جلسه‌ دادگاه حاضر نشد و به همین دلیل قرار شد تاریخ جدیدی برای دادگاه تعیین و به آرش گنجی ابلاغ شود.

یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیستی، در این روز از تهدید جانی خود به خاطر اطلاع‌رسانی‌های محیط زیستی، توسط آن‌چه «یک جریان رادیکال جعلی وابسته به قدرت» نامید خبر داد.

در این روز علی موسی‌نژاد فرکوش، در منزل خود در تهران بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی»، «توهین به رهبری» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

در این روز گزارش‌هایی از اعتراض وکلای دادگستری و حقوقدانان به صدور دستورات معاونت حقوقی قوه قضاییه در اجرای بخشنامه رئیس این قوه به دنبال تشکیل اداره کل نظارت بر وکلا منتشر شد. بر اساس این بخشنامه تردید در التزام عملی وکلای دادگستری به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و یا ولایت فقیه میتواند منجر به سلب پروانه وکالت شود. همچنین عدم رعایت حجاب اسلامی در مجامع قضایی و حتی فضای مجازی توسط وکلای زن می‌تواند منجر به تعقیب قضایی آنان شود.

دوشنبه ۱۰ آذر

در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات سهیلا حجاب، در پرونده‌ی جدیدی که در ایام حبس علیه وی گشوده شده در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. حجاب به دلیل صحبت‌هایش در تماس‌های تلفنی با خارج از زندان و انتشار آن در اینترنت، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» محاکمه شد.

محمد ابوالحسنی و رضا مهرگان، فعالین مدنی زندانی در اوین، در این روز به دلیل «برگزار کردن مراسم چهلم جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در زندان» برای تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» در پرونده‌ی جدیدی که اخیراً علیه آن‌ها گشوده شده به دادسرای اوین اعزام شدند.

میثم بهرام‌آبادی، زندانی سیاسی سابق که اسفندماه سال گذشته در حین شعارنویسی در تهران بازداشت و در دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه کار اجباری در شهرداری محکوم شده بود، در این روز برای اجرای حکم مجازات تکمیلی کار اجباری در شهرداری فراخوانده شد.

سه شنبه ۱۱ آذر

به مناسبت روز مبارزه با سانسور در این روز از طرف کانون نویسندگان ایران بیانیه‌ای منتشر شد. این بیانیه با اشاره به زندانی شدن رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن به دلیل تلاش برای مبارزه با سانسور و گیتی پورفاضل، از اعضای کانون نویسندگان ایران که به دلیل استفاده از حق آزادی بیانش در زندان است، و همچنین اشاره به انواع اشکال سانسور در جامعه از عموم مردم، به‌ویژه صاحبان قلم و اندیشه خواست تا در صف مبارزه با سانسور بایستند و یک‌صدا خواستار برچیده شدن بساط سانسور شوند.

در این روز مهدی محمودیان روزنامه‌نگار، به‌دنبال احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل شکایت معاونت پارلمانی سپاه از وی به خاطر انتشار یک توییت، بازداشت شد.

روح‌الله زیبایی، شهروند بهایی، در این روز توسط ماموران امنیتی در منزل خود در باغستان کرج بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شد. بازداشت زیبایی که به چهار ماه حبس محکوم است در شرایطی صورت گرفته که وی در شرایط دشوار جسمانی قرار دارد و در صورت ابتلای وی به کرونا در زندان جان او در معرض خطر قرار خواهد گرفت. وجود ترکشهای بازمانده از جنگ ایران و عراق در بدنش، قطع یکی از پاها، نداشتن یک کلیه، نداشتن یک پرده گوش، مشکلات ریوی و قلبیاز جمله مشکلات جسمانی روح‌الله زیبایی است.

در این روز فواد عنایتی در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. او پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه کیفری سنندج به ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاق وی ۶ مرداد ماه امسال به اجرا در آمد.

چهارشنبه ۱۲ آذر

در این روز سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری با انتشار بیانیه‌ای مشترک روز مبارزه با سانسور را گرامی داشته و سانسور را «از مصادیق عینی و شفاف و آشکار سرکوب آزادی» دانستند.

در این روز محمد ملکی، فعال سیاسی و نخستین رئیس‌ دانشگاه‌ تهران پس‌از انقلاب و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران، پس از سال‌ها درگیری با بیماری سرطان و دیابت در تهران درگذشت. کانون نویسندگان ایران طی بیانیه‌ای که در این روز منتشر کرد، درگذشت این مبارز خستگی ناپذیر و فعال حقوق بشر را تسلیت گفت.

نسرین ستوده در این روز پس از مدتی کوتاهی مرخصی استعلاجی به زندان بازگشت.

در این روز خبر رسید که حامد قره‌اوغلانی، دانشجوی معماری دانشگاه شهید بهشتی در دادگاه بدوی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ١٣ماه، «توهین به رهبری» ٣سال و همچنین «همکاری با گروه‌های معاند» بنا به رأی دو قاضی، به ١٠ سال حبس و به قضاوت قاضی سوم به اعدام محکوم شده است.

در این روز امیرپورنگ سرمدی طهرانی، در محل کار خود بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان بابل منتقل شد. سرمدی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در این روز فیلمی در شبکه‌های اجتماعی اینترنت منتشر شد که در آن اهالی یک روستا در ماهشهر می‌گویند پس از آن که فیلمی از کم‌کاری مسئولان این منطقه در رسیدگی به سیل منتشر کردند، از سوی بخشدار تهدید شده‌ و مقام‌ها به آن‌ها گفته‌اند که از سوی افرادی برای انتشار این فیلم تحریک شده‌اند.

پنجشنبه ۱۳ آذر

در این روز بیانیه‌ای با امضای جمعی از زندانیانی سیاسی بند ۸ زندان اوین منتشر شد که به شرایط خطرناک گسترش ویروس کرونا در زندان‌ها می‌پرداخت و نسبت به عواقب آن هشدار می‌داد. در این بیانیه که امضای سه عضو کانون نویسندگان ایران را نیز داشت، آمده است: «ابتلای هر زندانی به بیماری کرونا مصداق آزار و شکنجه، و مرگ هر زندانی به دلیل این بیماری مصداق قتل عمد است

با ۱۱ روز از بازداشت ویدا ربانی،‌ روزنامه‌نگار، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای در این روز، ضمن محکوم کردن دستگیری ویدا ربانی و آزار و اذیت سیستماتیک کارکنان رسانه‌ها از سوی حکومت جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری او شد.

 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید