علیرضا جباری، نویسنده و عضو کانون نویسندگان درگذشت

 سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸ دسامبر ۲۰۲۰

عصرنو


دویچه وله: علیرضا جباری، نویسنده، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در سن ۷۶ سالگی درگذشت. او مترجم پرکاری بود و دو ترجمه او از ایزابل آلنده و تونی موریسون، آثاری آشنا برای کتابخوانان ایران هستند.

بنابر گزارش دوستان و آشنایان علیرضا جباری (آذرنگ)، این نویسنده، شاعر و مترجم، روز دوشنبه ۱۷ آذر (۷ دسامبر) بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ درگذشته است.

علیرضا جباری متولد ۱۸ بهمن ۱۳۲۳ در شیراز بود. تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در دانشگاه شیراز ادامه داد و در رشته اقتصاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

جباری عضو فعال کانون نویسندگان ایران بود و علاوه بر نویسندگی و ترجمه، فعالیت مدنی و سیاسی نیز داشت. او از جمله یکی از کنشگران "کارزار لغو اعدام" (لگام) بود.

دو ترجمه او یکی با نام "اوالونا" از ایزابل آلنده و دیگری "آبی‌ترین چشم" نوشته نویسنده آمریکایی تونی موریسون، آثاری آشنا برای جامعه کتابخوان ایران هستند.

جباری در سال ۱۳۸۲ به زندان افتاد. زندانی ‌شدن او با واکنش نویسندگان جهان از جمله ایزابل آلنده نویسنده شیلیایی مواجه شد. خانم آلنده در نامه‌ای به محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، خواستار آزادی او شد و جباری پس از نزدیک به ۲ سال حبس مهر سال ۱۳۸۳ از زندان گوهردشت کرج آزاد شد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید