گسترش موج اعتصابات سراسری; اعتراضات به دستمزدهای حقیرانه و علیه خصوصی سازی ادامه دارد

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-72-1024x576.png است

 اخبار روز

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

سیزدهمین روز اعتراض سراسری کارگران پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی به دستمزدهای حقیرانه همچنان ادامه داشته و کارگران مصمم به اجرای تصمیم کمپین برای افزایش دستمزدها هستند. گسترش اعتصاب‌های کارگری ایران با تجمع کارمندان و کارگران بخش‌های بهداشت و درمان و حمل و نقل ادامه یافت. همچنین کارگران صنایع هپکو و هفت‌تپه اعتصاب روزهای گذشته خود را ادامه دادند

گسترش اعتصاب‌های کارگری ایران با تجمع کارمندان و کارگران بخش‌های بهداشت و درمان و حمل و نقل ادامه یافت. همچنین کارگران صنایع هپکو و هفت‌تپه اعتصاب روزهای گذشته خود را ادامه دادند.

کارگران پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی و برخی نیروگاه ها سیزدهمین روز اعتراض سراسری و اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند.

کارگران ماشین‌سازی هپکو در اراک پنجشنبه ۲۳ مرداد در دوازدهمین روز اعتصابشان را در حالی برگزار کردند که خواستار حضور مدیرعامل این شرکت و پاسخگویی او شدند.

کارگران هپکو با اعتصاب در محوطه شرکت نسبت به توقف تولید و بلاتکلیفی وضعیت شرکت اعتراض کردند.

خبرگزاری ایلنا نوشته کارگران معترض اعلام کردند با وجود گذشت یک سال از استقرار تیم مدیریتی سازمان خصوصی سازی در هپکو، هنوز سفارش ساختی نرسیده و تولید تعطیل است.

اعتصاب‌کنندگان همچنین از  پاسخگو نبودن تیم مدیریتی انتقاد کردند.

سیزدهمین روز اعتراض سراسری کارگران پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی به دستمزدهای حقیرانه همچنان ادامه داشته و کارگران مصمم به اجرای تصمیم کمپین برای افزایش دستمزدها هستند. از روز گذشته تماس ها برای مجاب کردن کارگران به کار از سوی کارفرمایان با افزایش اندک به دستمزدها شروع شده است. به فیتر ها حتا حقوق ۹ تا ۱۰ میلیونی را هم پیشنهاد داده اند، اما پاسخ کارگران یک کلمه است: «لیست حقوق کمپین را اجرا کنید».

فشارها و تهدیدهای مختلف نتوانسته عزم کارگران را برای زندگی بهتر سست کند. همچنان ترک کارگاهها در پروژه های مختلف ادامه دارد.

این اعتراض که هر روز گسترده تر می شود و کارگران بیشتری را به خود جذب می کند و پروژه ها را خالی از کارگر کرده اکنون به مرز۱۰ هزار کارگر رسیده است. کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر که از اولین معترضین بودند همچنان مصمم در اعتراض خود با دیگر همکارانشان متحد گشته اند. ترفندها و فریبکاری ها و شایعات کارفرمایان دیگر رنگی نداشته و کارگری برای کار به پروژه ها مراجعه نکرده است.

کارگران شرکت آبادراهان پالایشگاه آبادان مستقر در فاز دو با همه جان سختی بالاخره به اعتصاب پیوستند و شرکت را تعطیل کردند.

دشت عباس ان جی ال شرکت فراپتروساز پیمانکاری مسلم شیرانی هم به اعتصاب پیوست.

پیمانکاری پارس فنون درطرح توسعه فاز۲ و۳ از شنبه راهی خانه هایشان شده اند.

کارگران شرکت سینا صنعت(احمدپور) با تمام وعده های داده شده از سوی احمدپور حاضر نشدند پشت برادران خود را خالی کرده، سرکار بروند.

کارگران معترض در بید بلند همچنان وفادار به اعتراض خود بوده با تمام رایزنی ها به سرکار برنگشته اند. در نیروگاه بیدخون هم با تمام فشارها همچنان کارگران وفادار به اعتراض خود مانده اند.
کارگران اعتصابی در پالایشگاه عسلویه طی بیانیه‌ای اعلام کردند: پیمانکاران نمی‌خواهند که کارگرها در رفاه باشند. پیمانکاران می‌خواهند که کارگران همیشه نیازمند و دست تنگ باشند که دائما کارگران برایشان مثل برده کار کنند… تاکی ما کارگران پروژه به زندگی با فقر ادامه بدهیم و سکوت کنیم؟

آنها در این بیانیه همچنین از همکاران خود خواستند که : لطفاً اتحاد داشته باشیم
در صورت اتحاد ما کارگران شرکت ها و پیمانکاران مجبور به قبول کردن همه‌ٔ قوانین کمپین هستند…لطفاً همه همکاری کنید تا به هدفمان و به حقمان برسیم… .

دوازدهمین روز تجمع کارگران شرکت هپکو اراک

کارگران هپکو اراک بار دیگر روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه برای دوازدهمین روز متوالی نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی و وعده های دروغین مسئولان در محوطه کارخانه تجمع کردند.
دورجدید اعتراضات کارگران هپکو نسبت به بلاتکلیفی مالکیتی و مدیریتی این شرکت، توقف چرخ تولید، عدم پرداخت ۲ ماه حقوق و وعده های دروغین مسئولان از روز شنبه ۱۱مرداد آغازشده است. بدنبال آغازدورجدید اعتراضات کارگران هپکو، استاندار استان مرکزی در اولین واکنش خود طی پیامی توئیتری نوشت: “پرداخت مبلغ بیست میلیارد تومان به هپکو تصویب و نهایی شد.” بیش از یک هفته ازتوئیت و وعده استاندار مرکزی می گذرد وحقوق معوقه کارگران هپکو همچنان پرداخت نشده است.

نامه سرگشاده جمعی از کارگران هپکو در پاسخ به مدیرکل اداره کاراستان مرکزی

جمعی از کارگران هپکو به تهدیدات اخیر آبایی از اداره کار استان مرکزی در نامه ای سرگشاده پاسخ داده و آورده اند :

اخیرا مدیرکل اداره کاراستان مرکزی در مصاحبه‌ای با عصر مرکزی در خصوص اعتراضات کارگران هپکو عنوان کرده‌اند که با تجمع کردن اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ضمن حمایت از مدیران نالایق و بی تعهد فعلی وعده برخورد با کارگرانی که محل کار نامبردگان را سد کرده اند داده اند. گویی که تمام مشکلات و معضلات هپکو به دلیل عملکرد ناصواب کارگران بوجود آمده است!

جناب آقای آبایی اتفاقا کارگران رنج کشیده شرکت هم هیچ علاقه‌ای به اعتراض و اعتصاب آن هم در شرایطی که امکان ابتلا به بیماری کرونا بیش از پیش شده، نداشته و ندارند. نگرانی از امنیتی شدن و صدور احکام قضایی با توجه به سوابق قبلی هم به این عدم علاقه افزوده است.

اما از جنابعالی که طی سالیان گذشته با مصاحبه‌های ضد و نقیض عملا کمکی به رفع مشکلات هپکو نداشته اید درخواست می‌کنیم راه حل مشکلات هپکو را به ما هم نشان بدهید. فقط از شما استدعا داریم که از دادن آدرس قدیمی و نخ نما شده صبر در هپکو اجتناب کنید که سال هاست مسئولین مختلف آن را هزینه کرده اند و آنچه در هپکو عملا بجای مانده بدهی سنگین تر، بیکاری مطلق و سفره خالی کارگران است.

باید به اطلاع برسانیم که دغدغه اصلی کارگران شرکت پرداخت حقوق نیست بلکه مهمترین آن کلکسیون وعده‌های پوچ و توخالی مسئولین در خصوص رفع مشکلات شرکت است. اخیرا هم واگذاری هپکو بحران زده به تامین اجتماعی و جای بدهی دولت و نگرانی از چند پاره شدن سهام کنترلی و فروش آن، نگرانی‌ها را دوچندان کرده است.

از جنابعالی به عنوان متولی کار استان انتظار داریم به جای حمایت بی منطق از مدیران بی کفایت، نامرئی، نجومی بگیر و فاقد عملکردِ هپکو که به دنبال تعطیلی آن هستند، نگران وجود کار و رونق تولید و آینده مبهم این نگین سابق استان و خاور میانه باشید.

فراموش نکنید که تک تک ما درمورد بقای این شرکت مسئولیم و آیندگان و تاریخ در مورد عملکرد ما قضاوت خواهند کرد.

شصتمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، روز پنجشنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در شصتمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل فرمانداری شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

ادامه اخبار اعتصابات و تجمعات اعتراضی کارگران:

بیانیه‌ی کارگران اعتصابی در پالایشگاه عسلویه

پتروشیمی های عسلویه 335 میلیون مترمکعب اتان دریافت کردند - شانا

دوستان عزیزان همکاران زحمتکش پروژه
توجه

پیمانکاران نمی‌خواهند که کارگرها در رفاه باشند.
پیمانکاران می‌خواهند که کارگران همیشه نیازمند و دست تنگ باشند که دائما کارگران برایشان مثل برده کار کنند
تاکی ما کارگران پروژه به زندگی با فقر ادامه بدهیم و سکوت کنیم؟
تاکی ما بگوئیم پیمانکار برادر ما هست فامیل ما هست دوست یا همشهری ما هست

فریب پیمانکاران را نخوریم همکاران

این‌که میگویند بیایید مشغول شوید بعداً حقوقها را طبق کمپین تنظیم می‌کنیم یک دروغ و فریب است که ما را بکشانند در منطقه‌ٔ کار هر برادر عزیزی هم که می‌خواهد مشغول شود از بدو ورود به کارگاه طبق کمپین قرار ببندد و همه‌ٔ بندهای کمپین در قرار داد ذکر شود

دوستان همکاران صبر پیشه کنید
بیمه تکمیلی حق ماست
حقوق طبق کمپین حق ماست
پایه بیمه طبق حقوق حق ماست
واریز حقوق سر ماه حق ماست
خوابگاه و امکانات خوب حق ماست
بیست روز کار ده روز مرخصی حق ماست
تا کی ما باید برای پیمانکاران سخت کار کنیم

لطفاً اتحاد داشته باشیم
در صورت اتحاد ما کارگران شرکت ها و پیمانکاران مجبور به قبول کردن همه‌ٔ قوانین کمپین هستند

لطفاً همه همکاری کنید تا به هدفمان و به حقمان برسیم

تجمع کارگران راه آهن کرج

روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹، شماری از کارگران راه آهن کرج دست به تجمع زدند.

کارگران راه آهن کرج در خصوص دلیل تجمع خود گفتند: “آخرین حقوق پرداختی ۴ ماه پیش بوده، یعنی تا امروز تنها حقوق فروردین پرداخت شده است”.

تجمع کارگران سایت پسماند صفیره اهواز

روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران پیمانکاری سایت پسماند صفیره اهواز در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی و مطالبات مزدی‌شان در مقابل ساختمان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تجمع کردند.

تجمع کنندگان گفتند: “مسئولان شهری اهواز از دهم تیرماه سال جاری فعالیت سایت پسماند «صغیره» را متوقف کرده و هیچ برنامه‌ای برای ادامه فعالیت آن ندارند، بنابراین کارگرانی که غالب آن‌ها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، با مشکل بیکاری و تامین معاش روبرو شده و هیچ خبری از پرداخت مطالبات مزدی آنان نیست”.

بر اساس این گزارش، این کارگران که دو ماه حقوق و بیمه آن‌ها در سال جاری پرداخت نشده، خواستار دخالت شهرداری برای تعیین تکلیف و بازپس‌گیری حقوق ماهانه‌شان از پیمانکار هستند.

کارگران پسماند سایت صغیره اهواز در ادامه مشکلات خود افزودند: “پیمانکار پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی خود را بهانه‌ای قرار داده تا حقوق کارگران را پرداخت نکند و مسئولان شهری هم با نادیده گرفتن کارگران پسماند، پاسخگوی مطالباتشان نیستند”.

تجمع کارگران و کارمندان راه آهن ایستگاه تهران

روز پنجشنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹، گروهی از کارگران و کارمندان واحد نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن در ایستگاه تهران، در مقابل یکی از ساختمانهای اداری راه آهن این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران دلیل تجمع خود را عدم پرداخت پاداش بازنشستگی کارکنان بازنشسته، عدم پرداخت مطالبات صندوق پس انداز کارکنان و عدم پرداخت حقوق و مزایای خود عنوان کردند.

تجمع کارگران فضای سبز منطقه آزاد قشم

روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، کارگران فضای سبز منطقه آزاد قشم در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدیشان در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

یکی از این کارگران در این خصوص گفت: “حدود ۲ ماه است که حقوق کارگران پرداخت نشده و با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند. برخی از این کارگران نیز به همین واسطه توان تامین سوخت وسیله نقلیه خود برای حضور در محل کار را ندارند”.

این کارگر تصریح کرد: “هدف از این تجمع تنها دادخواهی و مطالبه حقوق جامعه کارگری است. از مسئولان خواهشمندیم پرداخت حقوق کارگران را تسریع و این تجمع را تفسیر به خلاف قانون نکنند چرا که مشکلات معیشتی و شرمندگی در برابر زن و فرزند چاره‌ای جز این برایمان باقی نگذاشته است”.

تداوم تجمع کارکنان شرکتی بهداشت و درمان تهران

روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه تجمع کارکنان شرکتی بهداشت و درمان استان تهران مقابل سازمان اداری و استخدامی برای تبدیل وضعیت وحذف شرکت‌های پیمانکاری همچنان ادامه داشت.
از روز دوشنبه ۲۰ مرداد،جمعی از کارکنان شرکتی بهداشت و درمان استان تهران همزمان با همکارانشان در سایر استانها دست به تجمع مقابل سازمان اداری و استخدامی زده وخواهان تبدیل وضعیت وحذف شرکت‌های پیمانکاری شدند. تجمع کنندگان می گویند، مجلس و دولت در زمینه تبدیل وضعیت استخدامی آنها یعنی مهم‌ترین خواسته‌‌‌شان، بی توجهی می‌کند.

تجمع آموزش ‌دهندگان نهضت سوادآموزی

روز سه شنبه ‍۲۱ مرداد، جمعی از آموزش ‌دهندگان نهضت سوادآموزی با تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش خواستار تعیین تکلیف شدند.

بر اساس این گزارش، این آموزش‌دهندگان که آموزش‌دهندگان فرد به فرد قبل از سال ۹۲ هستند، می‌گویند: “ما علیرغم فعالیت چندساله جزو مشمولین آزمون قرار نگرفتیم. ما بلاتکلیف مانده‌ایم و خواستار تعیین تکلیف هستیم”.

به گفته معترضان: “آموزش‌دهندگان قبل ۹۲ حتی به عنوان حق‌التدریس هم جذب نشده‌اند و به هرجا مراجعه کرده‌اند، به آنها گفته شده باید منتظر آزمون مشمولین شوند”.

آنها می‌گویند: “حالا که آزمون به پایان رسیده، باید آموزش‌دهندگان فرد به فرد نیز تعیین تکلیف شوند”.

تجمع کارکنان بهداشت و درمان

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، شماری کارکنان بهداشت و درمان استان تهران، مقابل سازمان اداری و استخدامی کشور، تجمع کردند و خواستار تبدیل وضعیت استخدامی خود شدند.

به گفته شهروندان معترض: “مجلس و دولت درخواست‌‌ ما را پاس‌کاری می‌کنند. مجلس به گردن دولت می‌اندازد و دولت به گردن مجلس؛ سرآخر ما می‌مانیم و اعتراضاتی که تا این لحظه به جایی نرسیده‌اند”.

آنها با بیان اینکه خواهان استخدام به شکل پیمانی یا برخورداری از قرارداد مستقیم با دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، گفتند: “دولت ابتدا باید بپذیرد که نیروی شرکتی، محروم است. در واقع نه دستمزد مناسبی نسبت به نیروهای قراردادی، رسمی و پیمانی دریافت می‌کنیم و نه اینکه امنیت شغلی داریم؛ درحالیکه نیروهای رسمی هم از این مزایا بهره‌مند می‌شوند و هم از دیگر امتیازاتی که دولت در نظر گرفته است، مانندِ فوق‌العاده ویژه و افزایش امتیازات متناسب با فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری”.

کارکنان معترض بهداشت و درمان استان تهران با بیان اینکه ظهور شرکت‌های واسطه در دانشگاه‌های علوم پزشکی به تضییع حقوق نیروی انسانی می‌انجامد، گفتند: “شرکت‌های واسطه می‌خواهند هزینه‌‌های خود را کم کنند و کاری با خواسته‌های صنفی نیروی کار ندارند؛ ذات کار آنها منفعت‌طلبی است؛ پس حداقل به طرف قرارداد شدن با دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز داریم”.

تجمع رانندگان اتوبوسرانی تهران

روز سه شنبه ‍۲۱ مرداد ۱۳۹۹، حدود ۶۰ راننده اتوبوس یک شرکت خصوصی در تهران نسبت به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوقشان در محدوده خیابان هنگام حوالی اتوبان شهید بابایی تجمع کردند.

آنها تأسیس شرکت‌های خصوصی را ظلم به رانندگان اتوبوس عنوان کرده و بر روی بنرهایی که روی اتوبوس‌های خود نصب کرده بودند، این مساله را به نام اتوبوسرانان و به کام شرکت‌های خصوصی خواندند.

یکی از این رانندگان معترض با اشاره به عدم پرداخت حقوق رانندگان این شرکت گفت: “ما بیش از ۱۷ ساعت در روز کار می‌کنیم، اما در شرایط سخت اقتصادی دوران کرونا، حقوقی به ما پرداخت نشده است”.

اعتصاب رانندگان اتوبوسرانی ارومیه

روز دوشنبه ۲۰مرداد ماه ۱۳۹۹، رانندگان اتوبوسرانی ارومیه دست به اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب این شهروندان در اعتراض به پائین بودن کرایه حمل مسافر و همچنین افزایش بی رویه قیمت کالاها و منصفانه نبودن درآمد با خرج کرد روزانه و گرانی صورت گرفته است.

تجمع نیروهای قراردادی و شرکتی ایثارگران

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن isargaran-300x251.jpg است

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، گروهی از نیروهای قراردادی و شرکتی ایثارگران با تجمع مقابل ساختمان مجلس خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

بر اساس این گزارش،‌ این شهروندان در اعتراض به اجرا نشدن بند ذ ماده ۸۷ قانون ایثارگران دست به تجمع زدند.

این بند ناظر بر تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول از شرکتی، قراردادی، پیمانی و رسمی آزمایشی به رسمی و استخدامی است.

تجمع کارگران بازنشسته شرکت میان آب

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن mian-ab2-150x150.jpg است

کارگران بازنشسته شرکت میان آب در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهر شوش دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش،‌ این کارگران بازنشسته در این تجمع خواهان دریافت حق سنوات خود و اعمال ماده ۲۶ قانون کار شدند.

ادامه تجمع پرستاران بیمارستانهای مشهد

شماری از پرستاران بیمارستانهای مشهد روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه در اعتراض به تبعیض در پرداخت کارانه‌ها و عدم‌اجرای قوانین پرستاری مقابل استانداری خراسان تجمع کردند.پرستاران بیمارستانهای مشهد با در دست داشتن پلاکاردی خواستار پرداخت ۱۶ ماه کارانه واضافه کاری عقب افتاده خود شدند. آنها همچنین نسبت به «کاهش شدید و حتی منفی» کارانه‌هایی که بر اساس طرح قاصدک محاسبه می‌شود و تبعیض و عدم اجرای صحیح قوانین پرستاری از جمله قانون تعرفه‌گذاری و قانون بهره‌وری و مشاغل سخت، اعتراض دارند.

اعتصاب کارگران راه آهن خراسان

صبح روز پنجشنبه ۲۳ مرداد، کارگران رسمی راه آهن خراسان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.
یکی از کارگران حاضر در تجمع می گوید، شرکت جوش‌گستر کارفرمای این کارگران تنها حقوق اردیبهشت آن‌ها را پرداخت کرده است. وی می افزاید، کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن که اغلب در سرمای زمستان و گرمای تابستان در محوطه باز کار می‌کنند، در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. این کارگران اغلب پیمانی‌ و فاقد امنیت شغلی‌اند و از حق سختی کار و سایر مزایا محروم هستند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز

جمعی از کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولین در خصوص پرداخت مطالباتشان دست به تجمع زدند.
به گفته یکی ازمعترضان، : با وجود گذشت ۲ ماه از سفر استانی رئیس قوه قضاییه و داده وعده و وعیدها در خصوص پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته‌ مخابرات راه دور شیراز، ولی این مطالبات تاکنون بطور کامل پرداخت نشده است.

 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید