سپیده قلیان، فعال کارگری با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که پس از افشاگری درباره بهره‌کشی از زندانیان زن عرب زندان سپیدار، بازجویان اطلاعات اهواز در حراست این زندان مستقر شده‌اند و از زندانیان بازخواست و آن‌ها را تهدید کرده‌اند.
نمایی از زندان سپیدار اهواز مشهور به «جهنم زندانیان زن عرب»
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هفته گذشته (۴ دی) گزارش داده بود زنان در زندان سپیدار اهواز در بخش‌های مختلف از جمله «نانوایی، آشپزخانه، سبزی پاک‌کنی، خیاط‌خانه، نظافت‌چی، بسته‌بندی قند و قهوه، جابه‌جایی بار، و…» به کار گرفته می‌شوند. گروه کارخانجات حامی با شعار «زندانیان بیش از آزادی و پیش از آزادی به کار نیاز دارند» زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز را به کار می‌گیرد. دستمزدی که به زندانیان پرداخت می‌شود برای پرداخت دیه کفایت نمی‌کند و صرفاً در همین حد است که آن‌ها بتوانند با خارج از زندان تماس تلفنی بگیرند. زندانیان در این زندان از کمترین حقوق انسانی هم برخوردار نیستند. قلیان پیش از این در توییتر نوشته بود:
«نماز اجباری‌ است. کار اجباری‌ است. سیاه بودن اجباری ا‌ست. فاضلاب بالا آماده است. آب قطع است. حمام نداریم. سرویس بهداشتی نداریم.»
این فعال کارگری اکنون یک هفته بعد از آنکه بهره‌کشی از زنان عرب زندانی در زندان اهواز در برخی رسانه‌ها بازتاب یافته، با انتشار پیام تازه‌ای اعلام کرد که بازجویان برای ارعاب زندانیان در زندان سپیدار به تکاپو افتاده‌اند:
«بعد از صحبت‌هایم راجع به ستم سیاهی که در زندان سپیدار جاری‌ست،بازجویان اطلاعات اهواز در حراست این زندان مستقر شده‌ و زندانیان را بازخواست و تهدید کرده‌اند. گفته‌اند بخاطر اینکه درباره‌ وضعیتتان خبررسانی کردید با شما برخورد می‌شود. سپیده هم اینجا برمی‌گردد و می‌دانیم با او چه کار کنیم.»
سپیده قلیان در ادامه این پیام خطاب به بازجویان اطلاعات اهواز نوشته است:
«تهدیدتان برای ساکت کردن‌مان دیگر تکراری‌ست. آنچه هر روز لذتش را بیشتر می‌چشیم لذت مقاومت است و دیگر این لذت را با خفت سکوت جایگزین نخواهیم کرد. چه در زندان باشیم چه نه، دوباره و دوباره صدا خواهیم بود.»
حدود سه درصد از جمعیت زندان‌های ایران را زنان تشکیل می‌دهند و تعداد آن‌ها به نسبت استان‌های مختلف متفاوت است. ۸۵ درصد زندانیان زن به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده‌اند.
احمد راهرو خواجه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌های کشور تعداد زندانیانی را که در دوران محکومیت خود به کار وادار شده‌اند، ۲۴ هزار و ۵۳۳ نفر اعلام کرده است. مشخص نیست که چه تعداد از این زندانیان زن و چه تعداد مردند. به گفته رحیم مطهر‌نژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان، این بنیاد در ۷۶۰ نقطه کشور واحدهای تولیدی دارد. اما علاوه بر آن، در صورت درخواست مدیران کارخانه‌ها و شهرک‌ها، بنیاد مذکور زندانیان را برای کار بسیج می‌کنند.
تولیداتی که به دست زندانیان انجام می‌شود تحت نام برند حامی ارائه می‌شوند. گروه کارخانجات حامی علاوه بر به کار گرفتن زندانیان در ۳۱ استان و ۲۹۰ زندان کشور، در ۱۴۵۰۰ هکتار زمین‌های پیرامون زندان‌ها، زندانیان را به کار گرفته است. زندانیان نه تنها حقوق کمی برای این بهره‌کشی می‌گیرند، بلکه بیمه نمی‌شوند و تحت حمایت قانون کار نیز قرار نمی‌گیرند.