ششمین روز اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران/ ویدیو

خبرگزاری هرانا

در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و کماکان در برخی مناطق ادامه دارد. در حالی که برخی منابع از شدت بالای خشونت‌ها در جریان این اعتراضات خبر می‌دهند، مقامات رسمی کشور عموما از پایان اعتراضات گزارش می‌دهند. بنا بر گزارش‌ها  تجمعات اعتراضی به خشونت کشیده شده و بیش از ۱۰۰ تن کشته شده اند. منابع رسمی روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه از بازداشت بیش از هزار نفر طی سه روز در سراسر کشور خبر داده بودند. امروز چهارشنبه نیز مسئولان امنیتی و قضایی از بازداشت صدها تن دیگر در استان‌های”کهگیلویه و بویراحمد، فارس، مازندران، تهران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، خوزستان و البرز خبر داده‌اند. خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی ایران نیز امروز از دستگیری تعدادی از شهروندان دوتابعیتی خبر داد. این خبرگزاری همچنین در گزارشی دیگر از بازداشت فردی به اتهام انسداد اتوبان امام علی در تهران خبر داد و گفت که وی کارمند بازنشسته سفارت ایران در دانمارک است. بیش از ۹۰ ساعت است که اینترنت با تصمیم شورای امنیت ملی قطع شده و زمان برقراری آن نیز کماکان مشخص نیست. همچنین وزیر ارتباطات امروز از زمان اتصال اینترنت اظهار بی‌ اطلاعی کرده است. بر اساس گزارش‌ “نت بلاکز” سطح دسترسی به اینترنت در ایران از ۵ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند، این اعتراضات امروز چهارشنبه برای ششمین روز متوالی نیز ادامه یافت.
بنا به گزارش هایی که به دست هرانا رسیده است، اعتراضات در مریوان همچنان ادامه دارد و معترضان با بستن برخی جاده ها از ورود نیروهای نظامی به داخل شهر ممانعت به عمل آورده اند. آرتیکاس اقبال، سرپرست فرمانداری مریوان ضمن تهدید معترضان به برخورد و “اشد مجازات” برای آنها مدعی شد که هم اکنون اوضاع در شهر به حالت عادی برگشته است. از رشت نیز خبرها از تجمع و اعتصاب بازاریان حکایت دارد.
ویدئویی از شیراز نیز به دست هرانا رسیده است که عبور چند خودروی زرهی در خیابان های این شهر را نشان می‌دهد. همچنین به گفته یک منبع محلی، نیروهای ضد شورش از تهران و سایر شهرهای همجوار به شیراز فرستاده شده اند و اجتماع بیش از ۵ نفر در سطح این شهر ممنوع اعلام شده است.
به گفته منابع محلی، اعتراضات شب گذشته و امروز صبح در میدان صادقیه همچنان ادامه داشته است. همچنین امروز در کرج و شهریار از هلیکوپتر به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب شده است. خبرهایی از کشته شدن رئیس کلانتری  سه راه آدران واقع در محدوده جاده ساوه نیز حکایت دارد. گزارش هایی  نیز حاکی از تقابل مسلحانه برخی معترضان در منطقه اکبرآباد (نسیم شهر) با نیروهای نظامی دریافت شده است، همچنین گزارشاتی از به آتش کشیده شدن ساختمان دادگستری، ادارات دولتی و پلیس وجود دارد.
از سوی دیگر یک شاهد عینی از کرج از حضور تک تیراندازها بر روی پل مهرشهر کرج خبر داده است.
یک منبع محلی در کرمانشاه از ادامه درگیری ها در کرمانشاه خبر داده و گفته است، نیروهای امنیتی در شمال شهر کماکان به سرکوب معترضان می‌پردازند اما جنوب کرمانشاه از کنترل نیروهای دولتی خارج است.
اخباری از منابع محلی از اهواز، خرمشهر و ماهشهر حاکی از ادامه اعتراضات است. به گفته شاهدان، نیروهای غیربومی در اهواز حضور دارند، تا شب گذشته ۳۰ نفر کشته شده اند. همچنین گزارش هایی از تقابل مسلحانه برخی معترضین با نیروهای ضدشورش در این شهرها حکایت می کند.
منابع محلی از بسته شدن راه آهن اندیمشک به مدت ۲۴ ساعت توسط معترضان خبر داده اند.
یک شاهد عینی از تهران در ویدئویی که توسط بی بی سی فارسی منتشر شده، توضیح می دهد که روز گذشته شاهد وانت هایی حامل چوب و سنگ و بنزین بوده است که از پایگاه بسیج آریاشهر خارج می شدند. بسیاری از شاهدین در روزهای اخیر گزارش کرده اند که به آتش کشیدن بانک ها و فروشگاه ها توسط نیروهای بسیجی صورت گرفته است.
شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به نقل از منابع آگاه و فعالان حقوق بشر گزارش داده است، ماموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۶ آبان ماه، پیکر ۳۶ تن از معترضان در ایران را با یخچال گوشت از بیمارستان تامین اجتماعی تهران خارج کرده‌اند. براساس این گزارش ماموران امنیتی از خانواده کشته شدگان خواستند تا برای تحویل جنازه عزیزانشان ۴۰ میلیون تومان به عنوان حق دولت پرداخت کنند و به آنها گفته شده که حق برگزاری مراسم تشییع یا گفتگو با رسانه‌ها را ندارند. در این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده است که تا ۲۷ آبان ماه، مجموع کشته‌ها در چهار بیمارستان سجاد کرج، شهریار، بیمارستان مدنی کرج و بیمارستان البرز کرج ۱۱۸ تن معترض بوده است.
همچنین رسانه های دولتی ایران تصاویری از حامیان آیت الله خامنه‌ای منتشر کرده اند که در خیابان‌های اردبیل و خرم آباد تجمع کرده اند.
حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز اظهار داشته است که حجم خسارت ها در این شهر به حدی بوده است که زیرساخت‌های بخش ترافیک شهری مناطق ۴، ۵، ۹ و ۱۰ کاملا از بین رفته است.
بی بی سی فارسی در گزارشی خبر داده است که حدود ۴۰ نفر از مجروحان اعتراضات اخیر در یکی از بیمارستان‌های غرب تهران بستری شده‌اند. به نظر می‌رسد که این افراد “جراحت‌های جدی” دارند. همچنین چند نفر از زخمی‌های اعتراضات در شهرستان‌های شرق تهران در یکی از بیمارستان‌های شمال تهران بستری شده‌اند.
شبکه ناظران اینترنت، نت‌بلاکز، در گزارشی گفته است که قطع تقریبا کامل ارتباط اینترنتی در ایران با گذشت بیش از هفتاد و پنج ساعت کماکان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ “نت بلاکز” سطح دسترسی به اینترنت در ایران  از ۵ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.
منابع محلی به هرانا گفتند، امروز اینترنت دانشگاه ها نیز در تهران قطع شده است.

در همین خصوص صبح امروز یازده نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به تداوم قطعی اینترنت واکنش نشان داده و عنوان کرده اند که این قطعی قرار بود تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند اما کماکان با گذشت ۷۲ ساعت همچنان اتصال برقرار نشده است. طیبه سیاوشی شاه عنایتی، کواکبیان، محجوب، صادقی، زرآبادی، فاطمه حسینی، فاطمه سعیدی و محمدعلی وکیلی دیگر نمایندگان فراکسیون امید این تذکر را امضا کرده اند. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی وعده برقراری اینترنت را داده و گفت: “اینترنت به زودی وضعیت عادی برمی‌گردد. کمیته ای در شورای امنیت کشور موضوع محدودیت اینترنت را مداوم کنترل می کند و بنا به شرایطی مجبور بودند اینترنت را محدود کنند.”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست هیئت وزیران با ادعای اینکه اعتراضات اخیر ایران “سازمان یافته، مسلح و برنامه‌ریزی شده” بوده است، مدعی شده است: ” دشمن برای سال ۹۸ اغتشاشات را در تاریخ دیگری طراحی کرده بود ولی زودتر اتفاق افتاد”.
علی ربیعی، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت مدعی شده است که برخی به دنبال انفجار در عسلویه، تخریب سیستم های تلفن همراه و مسدود کردن مسیر انتقال کالا به کشور بودند. او گفته است: “به ما گفتند برخی اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمی‌دهند و به برخی لوله‌ها دینامیت بسته بودند؛ چه کسی از این انفجار سود می‌برد.” او همچنین اظهار داشته است: “برای من کاملا روشن است که از ناآرامی های سوریه یا یمن فیلم هایی در روزهای آینده به عنوان اعتراض در ایران منتشر خواهد شد.”
فرمانده سپاه استان فارس معترضان را اغتشاشگر خواند و از بازداشت تعدادی زیادی از آنان خبر داده و گفت: “معترضان قصد ایجاد ناامنی دایمی دارند.”
حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از بازداشت به زعم او سرشاخه‌ها و لیدرهای اعتراضات در تهران خبر داده و گفت: “تعداد دیگری از عوامل اصلی این ناآرامی‌ها از سوی پلیس شناسایی شده و تحت تعقیب قرار دارند.” احمد نوریان، سخنگوی ناجا، این اعتراضات را به سازمان مجاهدین خلق، سلطنت طلب ها و آنچه وی “اراذل و اوباش و اشرار” خواند، نسبت داده است. او همچنین از دستگیری تعداد قابل توجهی از معترضین خبر داده است. مهدیان‌ نسب، فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به دستگیری عوامل و برخی لیدرهای معترضان گفت: “برخی از اغتشاشگران در لرستان غیربومی بودند اما اطلاعات جزئی پس از تکمیل دستگیری‌ها در قالب نشست خبری اعلام خواهد شد.”

پرویز توسلی‌زاده، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از کشته شدن یکی از معترضان خبر داد.

عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا در استان آذربایجان شرقی از دستگیری حدود ۳۰ نفر در جریان اعتراضات تبریز خبر داده است. وی همچنین مدعی شد که تعداد دیگری نیز شناسایی شده اند که توسط “سیستم های اطلاعاتی” در حال پیگیری هستند. او اظهار داشته که هیچ یک از بازداشت شدگان از شهروندان کشورهای منطقه نیستند اما “در بین دستگیرشدگان از مذاهب دیگر وجود دارد.” خرم همچنین از مصدومیت ۱۵ نفر از نیروهای بسیج و پلیس خبر داده است. همچنین علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از دستگیری همه عوامل اصلی اعتراضات تبریز خبر داده و گفته است: “تعدادی از افراد هم هستند که احضار و ارشاد می‌شوند، ولی عوامل اصلی را دستگیر کردیم.”
علیرضا روزبهانی، مدیر کمیته اجرایی «همایش بین‌المللی نقد بهاییت»، در همایشی که امروز توسط  تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد، بدون هیچ مستندی مدعی نقش داشتن شهروندان بهایی در این اعتراضات شده و گفت: “بهایی ها در فتنه ۱۳۸۸ آتش بیار معرکه بودند و در اغتشاشات اخیر نیز دست داشتن آنها کاملا مبرز است.”
محمد استوار میمندی، رئیس حوزه‌های علمیه استان فارس، از تخریب چهار حوزه علمیه در این استان خبر داده و گفت: “به چهار مدرسه علمیه در استان فارس در جریان ناآرامی‌های اخیر تعرض شد که از این میان، یکی از مدرسه‌ها در شهر شیراز به‌صورت کامل از بین رفت.” وی ادامه داد: “از میان شهرستان‌ها، حوزه علمیه شهرستان کازرون آسیب دیده است. سه خودرو، هشت موتورسیکلت و چندین دوچرخه در این حمله در آتش سوخته است؛ همچنین ۶ رایانه به‌طور کامل شکسته است.”
طی روزهای اخیر هرانا خبر از بازداشت سها مرتضایی به همراه امیر فرصتی، دانشجوی موسیقی هنرهای زیبا و نرگس باقری، دانشجوی دانشگاه هنر در محوطه دانشگاه تهران داده بود. امیر فرصتی و نرگس باقری پس از بازداشت از خانم مرتضایی جدا شده اند. همچنین دوشنبه ۲۷ آبان ماه، علی نانوایی و کامیار ذوقی دو تن دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران بازداشت شدند. بنا به گزارشی که به دست هرانا رسیده است، ملیکا قراگوزلو، روزنامه‌نگار و دانشجو روزنامه‌ نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی نیز روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. به علاوه صبح امروز، بنفشه چراغی، دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز بازداشت شده است.
دکتر غفاری، معاون وزیر علوم صبح امروز در واکنش به اخبار بازداشت دانشجویان به نقل از وزیر علوم اعلام کرده است که با جدیت وضعیت این دانشجویان را پیگیری خواهد کرد.
خبرگزاری فارس،  که نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران است، امروز در گزارشی از دستگیری تعدادی از “لیدرهای” اعتراضات اخیر در کرج خبر داده و مدعی شده است که بعضی از این افراد دارای “تابعیت دوگانه کشورهای اروپایی و برخی کشورهای همسایه” هستند. این خبرگزاری تابعیت این افراد را آلمانی، ترک و افغان اعلام کرده و گفته “تجهیزات ویژه خرابکاری از آن‌ها کشف و ضبط شده است.” در این گزارش آمده است که روز یکشنبه نیروهای امنیتی “با گروهی از اتباع بیگانه مواجه شدند که ظرف مدت نیم ساعت اقدام به تخریب و به آتش کشیدن پنج بانک کرده بودند.”
این خبرگزاری همچنین  در گزارشی دیگر از قول یک منبع اگاه نوشت: “با دستگیری راننده یک دستگاه سواری که در جریان اغتشاشات اخیر، اتوبان امام علی را مسدود کرده بود،از بازرسی منزل وی نیز سلاح کمری و مهمات مربوطه، دوربین جاسوسی و مقداری تجهیزات الکترونیکی کشف شد. متهم کارمند بازنشسته سفارت ایران در دانمارک است.
نورالله طاهری، فرماندار شهرستان شهریار، از شناسایی معترضان خبر داده و گفت: “از روز دوشنبه ظهر (۲۷ آبانماه ۹۸) فضای شهر و شهرستان کاملا آرام است.” به علاوه، عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، از بازداشت یک معترض ۳۱ ساله در لاهیجان خبر داده است که در فضای مجازی اقدام به دعوت مردم به تجمع می‌کرده است.

سید محمد موسوی، فرمانده انتظامی گچساران، از بازداشت ۱۵۰ تن از معترضان در این شهر خبر داده و در خصوص معترضان گفت: “برخی ها از این نظام حقوق دریافت می‌کنند ولی فرزندان آنان جزء اغتشاشگران و آشوبگران حوادث اخیر هستند.” وی همچنین معترضان را تهدید کرد و گفت که شناسایی و بازداشت تک تک معترضان ادامه دارد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از زمان برقراری اتصال اینترنت در ایران اظهار بی اطلاعی کرده است. وی در این خصوص گفت: “کسب و کارها تا ۹۰ درصد کاهش سطح تراکنش داشته‌اند، دانشگاهیان در جست‌وجوی منابع درسی و تحقیقاتی دچار مشکل شده‌اند و همچنین عده‌ای از کسب و کارهایی که به اینترنت بین‌الملل متصلند، معطل مانده‌اند.”
وزیر خارجه سوئد به آمار بالای کشته شدگان اعتراضات ایران واکنش نشان داده و گفته است: “عدد کشته‌های اعتراض‌های ایران وحشت‌آور است. هیچ چیز نمی‌تواند این خشونت را توجیه کند. امروز دیدگاهمان را به سفیر ایران گفتیم.” وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: “عمیقا نگران آمار بالای کشته شدگان در اعتراض های اخیر ایران هستیم.”
توکل کرمان، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی یمنی و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۱، در صفحه شخصی خود در توییتی از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرده است.
روپرت کلویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل از دریافت گزارش هایی مبنی بر کشته شدن ده‌ها نفر در اعتراض‌های چند روز گذشته در ایران خبر داده  و اضافه کرد که حجم تلفات “قطعا بسیار جدی” است.
سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ضمن محکومیت قطع اینترنت در ایران آن را “نقض حق بنیادین دسترسی به اطلاعات” توصیف کرد.
رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان RSF  در این باره گفت: “ما بار دیگر سرکوب آزادی اطلاع رسانی در ایران را محکوم می‌کنیم، و از دیوید کایدیوید کای گزارش‌گر سازمان ملل در امر پیشبرد و حمایت از آزادی عقیده و بیان، می‌خواهد به فوریت در دفاع از حقوق بنیادین مردم ایران اقدام کنند. رژیم تهران باید تعهد‌های جهانی خود را به میثاق‌ها و موازین جهانی ناظر بر حقوق بشر محترم شمارد.”
صبح امروز تمامی مقاطع مدارس بیجار، در استان کردستان تعطیل بودند. همچنین دانشگاه های اصفهان و شیراز نیز طی سه روز گذشته تعطیل شده بودند.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۱۵۰ تن در تجمعات دو روز گذشته سیرجان، شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اهواز، آبادان، کرج، اصفهان، جوانرود، ماهشهر، شادگان، اسلامشهر، کرمانشاه، سنندج، شهرصدرا و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است.

۱- میثم عبدالوهاب عدگی پور، ۳۰ ساله، شهروند اهل خرمشهر ۲- خالد منیعات، فرزند وهاب، شهروند اهل خرمشهر ۳- علی غزلاوی ۱۲ ساله، شهروند اهل خرمشهر ۴- میلاد حمیداوی، شهروند اهل خرمشهر ۵- علی بغلانی، فرزند طاهر، اهل کوی سلیچ آبادان (آقای بغلانی فروردین ماه سال ۹۷ نیز در جریان اعتراض به “نادیده گرفته شدن” شهروندان عرب در رسانه‌های دولتی بازداشت شده بود.) ۶- حمزه سواری، فرزند فاضل از اهالی کوی رمضان شهر شهروند اهواز کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۷- محمدرضا عسافی زرگانی، ۲۰ ساله از اهالی منطقه زرگان اهواز کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۸- احسان عبدالله نژاد شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۹- مهدی نیکویی علی‌آبادی، ۲۰ ساله، فرزند خلیل، اهل کامفیروز، از طایفه لرهای دشمن زیاری، شهروند شیراز، محل کشته شدن خیابان معالی آباد شیراز در ۲۵ آبان ماه ۱۰- عثمان نادری، شهروند مریوان ۱۱-مهران تاک، شهروند مریوان ۱۲- شاهو ولیدی، شهروند مریوان ۱۳- جواد نظری فتح آبادی، شهروند سیرجان کشته شده در ۲۴ آبان ماه ۱۴-مهرداد دشتی‌ نیا، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۵-محمدحسین قنواتی، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۶- بهروز ملکی، شهروند مریوان ۱۷- کاوه محمدی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۸- حمزه نقدی، فرزند عزیز، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۹- ابراهیم مرادی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۰- عزیز (نام خانوادگی نامشخص)، کارمند ناشنوای شهرداری جوانرود، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۱- مبین عبداللهی، ۲۶ ساله، متاهل، اهل روستای شبانکاره شهر روانسر کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۲-محمد میرزایی، ۲۱ ساله، شهروند کرمانشاه ۲۲-(نام نامشخص) تدین، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۳- احمد حشم‌دار، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۴- علی حسینی، شهروند تبریز، محل سکونت باغمئشه ۲۵-فرزاد انصاری (تزمی‌پور)، شهروند بهبهان امروز به خانواده تحویل داده شده و به خاک سپرده شد. کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۶- جبار توجاره، فرزند عبدالرحمن، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۷-شلیر دادوند، اهل روستای مردآباد شهرستان بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۸- ادریس (نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۹- هیوا (نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۰- مهدی پاپی، ۳۱ ساله، شهروند کرج ۳۱- عبدالله قویمی، فرزند شهروز اهل روستای قلات، شهر صدرای شیراز کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۲- رسول قویمی، فرزند شهروز، اهل روستای قلات، شهر صدرای شیراز کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۳- (نام نامشخص) موسوی ۳۰ ساله، شهروند رامهرمز ۳۴- شهرام معینی، ۴۴ ساله، متاهل، پدر دو دختر، اهل منجیل و ساکن کرج، وی امروز در منجیل به خاک سپرده شده است. ۳۵- محمود دشتی‌ نیا، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۳۶- علی (نام خانوادگی نامشخص)، آرایشگر در منطقه ذوالفقاری، شهروند بهبهان ۳۷- (نام نامشخص) پارسایی، روستای اسلام آباد ۳۸- (نام نامشخص) پارسایی، شهرک اسلام آباد ۳۹- ادریس بیواره، شهروند مریوان ۴۰- دانیال استواری، اهل روستای هانی گرمله ندوشه، شهرستان مریوان ۴۱- کاوه رضایی، شهروند جوانرود ۴۲- نادر بیرانوند، ۲۲ ساله، از اهالی محله جعفرآباد، شهروند کرمانشاه ۴۳- مظفر ظهیری، فرزند نصور، شهروند کرمانشاه ۴۴- مجید هاشمی، فرزند پایدار، شهر صدرا شیراز ۴۵- مینا شیخی، ۵۰ ساله شهروند سقز، محل کشته شدت تهران، وی در پشت بام خانه خود مورد اصابت شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفته است. ۴۶- رضا جعفری، ۲۸ ساله، شهروند شیراز، نیروهای امنیتی از تحویل جسد وی به خانواده امتناع کرده‌اند. ۴۷- یونس هوشنگی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۴۸- احمد خواجه آلبوعلی(دریس)، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۴۹- (نام نامشخص) حطاوی، فرزند عبدالله، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۰- قاسم باوی، فرزند منصور، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۱- محمد خالدی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۲- عدنان حلالی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۳-(نام و نام خانوادگی نامشخص) همسر مختار عتیقی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۴- عباس عساکره، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۵- منصور دریس، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۶- مجتبی عبادی، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۷- آرین رجبی، ۲۱ ساله، شهروند مریوان ۵۸- ابراهیم مطوری، خرمشهر ۵۹- هادی قربانی

در همین رابطه، روز یکشنبه، عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار از مریوان، خشونت به کار گرفته شده از سوی نیروهای امنیتی را بی‌سابقه توصیف کرده و گفته است: “نیروهای امنیتی از روز شنبه که اعتراضات گسترده‌تر شد به طور مستقیم به سوی مردم تیراندازی شروع به تیراندازی کردند.” به گفته وی، دست‌کم شش تن از شهروندان مریوانی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و بسیاری دیگر زخمی شده‌اند.

آقای حسن‌پور از کشته شدن ۷ تن در جوانرود و یک تن در سنندج خبر داده است.

گزارش ها حاکی از این است که، در اعتراضات اخیر، تعدادی زیادی در کردستان و کرمانشاه کشته شده اند، برخی منابع محلی تعداد کشته شدگان این منطقه را ۹۰ تن اعلام کرده اند هر چند هرانا کماکان قادر به تایید این آمار نیست، همین منابع اعلام کردند در سنندج یک جوان ١۶ ساله کشته و ٢۵ شهروند دیگر نیز زخمی شدەاند. به علاوه، به گفته محمدرضا آمویی، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، سرگرد ایرج جواهری در شهر کرمانشاه، روز شنبه ۲۵ آبان ماه، در درگیری با معترضان کشته شده است. سپاه پاسداران نیز اعلام کرده است که دو عضو بسیج در ملارد و یک بسیجی در شهرستان بهارستان به دست معترضین کشته شده‌اند.
سپاه سید‌الشهدا استان تهران کشته شدن دو تن از نیروهای بسیج و یک تن از سپاه پاسداران را تایید کرده و طی بیانیه‌ای توضیح داده است که هر سه نفر با سلاح سرد کشته شده‌اند. نام این افراد “مرتضی ابراهیمی” و “مصطفی رضایی” مامور بسیج در ملارد و “مجید شیخی” مامور بسیج در بهارستان عنوان شده است. خبرگزاری‌های رسمی از کشته شدن یک افسر درجه دار یگان ویژه از ماهشهر به نام سروان رضا صیادی نیز خبر داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از شمار بالای کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها در اعتراضات ایران “وحشت‌زده” شده و اظهار داشته است که نگران قطعی اینترنت در این کشور برای “سرکوب خونین” در خلاء خبری است.

روز گذشته محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر گفت: “تعداد کشته‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم.” لازم به ذکر است که روز دوشنبه منابع رسمی دستگیری ١٨٠ نفر را در خوزستان تأیید کرده بودند.
منابع محلی به هرانا گفتند روز شنبه و یکشنبه در چند نقطه از شهر قم از جمله فلکه مفید تجمع های پراکنده ای در اعتراض به گرانی بنزین برگزار شد. ماموران امنیتی با تمام این تجمع‌ها مقابله کرده و با بسیج کردن نیروهای خود تجمع کنندگان را متفرق کردند.  روز یکشنبه به بسیاری از مغازه‌داران در نقاط مختلف شهر و در پاساژها گفته شد که مغازه‌هایتان را زودتر ببندید.
از آغاز تجمعات سراسری تا امروز جو امنیتی در سراسر شهر قم حاکم است و ماموران انتظامی، گارد ویژه و نیروهای لباس شخصی در سطح شهر حضور محسوسی دارند.
به علاوه، صبح روز دوشنبه روزنامه کیهان با “اشرار اجاره‌ای” نامیدن معترضان آنان را به اعدام با طناب دار تهدید کرد. در این مطلب ادعا شده است که این اعتراضات مصداق “بغی” بوده و مجازات “قانونی و شرعی” آنان اعدام است.
معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.
لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

تجمعات روزهای اخیر با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود. این تجمعات کماکان در برخی شهرها ادامه دارد.

برای اطلاع از سابقه اعتراضات لطفا بنگرید:

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین/ویدیو

 گزارشی از دومین روز اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین / ویدیو

*افزایش قیمت بنزین؛ گزارشی از سومین روز تجمعات اعتراضی در سراسر کشور / ویدیو

چهارمین روز اعتراضات؛ قطع ارتباطات در ایران، بازداشت معترضان و خشونت نیروهای امنیتی / ویدیو

*روز پنجم اعتراضات سراسری؛ تداوم قطعی اینترنت، افزایش آمار کشته‌ شدگان و افزایش خشونت‌ ها / ویدیو

لینک به ویدیو در یوتوب: https://youtu.be/fPTXEk7Rea0
نمایشگر ویدیو
00:00
02:50
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید