پرونده فعالان محیط زیست؛ شش متهم مجموعا به ۴۸ سال حبس محکوم شدند

خبرگزاری هرانا

شش متهم پرونده فعالان محیط زیست توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۴۸ سال حبس محکوم شدند. بر اساس این حکم مراد طاهباز و نیلوفر بیانی هرکدام به ۱۰ سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به ۸ سال حبس تعزیری و همچنین امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی نیز هرکدام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. تصمیم دادگاه در ارتباط با دو متهم دیگر پرونده به نام های سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه تاکنون مشخص نشده است. متهمین این پرونده، فعالان محیط زیست در ایران هستند که بیش از ۶۵۰ روز گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از انصاف نیوز، محمدحسین آقاسی وکیل سام رجبی ضمن تائید صدور حکم ۴۸ سال حبس تعزیری برای شش متهم پرونده فعالان محیط زیست گفت: این احکام در زندان به متهمان ابلاغ شده اما هنوز به وکلا ابلاغیه‌ای داده نشده است.
بر اساس حکم صادره، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ۱۰ تحمل سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.
در ارتباط با تصمیم دادگاه در خصوص دو متهم دیگر پرونده به نام های “سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه” اطلاعی در دست نیست.
بر اساس این گزارش رضا جعفری وکیل تعدادی از متهمان این پرونده از آرای صادر شده ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است: “احتمالا در هفته‌ آینده به ما ابلاغ خواهد شد”.
پیشتر در تاریخ ۱۱ آبان ماه، سیدکاظم حسینی وکیل مدافع تعدادی دیگر از متهمان با اعلام خبر اتمام دادرسی گفته بود: “دادگاه در اخذ آخرین دفاع، به تمام متهمان ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی را تفهیم کرده است که این ماده مقرر می‌دارد: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به‌ نحوی علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود ‌به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.»
در تاریخ ۱ آبان ماه، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور از حل مشکل متهمین پرونده فعالان محیط زیست در آینده نزدیک خبر داده بود.
روز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفته بود: اتهام افساد فی الارض متهمان پرونده فعالان محیط زیست به “همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر یافته است.
گفتنی است پس از برگزاری جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده به سال جاری موکول شده بود.
مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران بیش از ۲۰ ماه گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.
در حالی که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی و تخصصی اعلام کرد این افراد را جاسوس نمی‌داند، پافشاری سپاه پاسداران وضعیت پرمخاطره‌ای از لحاظ حقوقی، روحی و جسمی برای متهمان این پرونده ایجاد کرده است.
پیش از برداشته شدن اتهام “افساد فی الارض” در کیفرخواست صادره، چهار نفر به این اتهام از طریق همکاری با دول متخاصم، سه نفر به اتهام اجتماع و تبانی برای جاسوسی به نفع دول متخاصم و یک نفر بابت اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی (و اتهامات موردی دیگر) متهم شده‌ بودند.
هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.