چهارمین روز اعتراضات؛ قطع ارتباطات در ایران، بازداشت معترضان و خشونت نیروهای امنیتی / ویدیو

خبرگزاری هرانا

در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و کماکان در برخی مناطق ادامه دارد. این تجمعات در برخی شهرها به خشونت کشیده شده است و شواهد روشنی از استفاده نیروهای امنیتی از گلوله و تیراندازی به معترضان دیده می شود. این خشونت ها تاکنون دهها کشته و زخمی برجای گذاشته است و بیش از هزار نفر نیز در سراسر کشور بازداشت شده‌اند. از سوی دیگر با تصمیم شورای امنیت ملی علاوه بر اینترنت، خطوط تلفن ثابت و همراه در سراسر کشور مختل شده و زمان برقراری ارتباطات نامعلوم اعلام شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت وعده وصل شدن اینترنت “تا یکی دو روز آینده” در استان‌هایی که در آنها “مشکل امنیتی” وجود ندارد را داده است. بر اساس گزارش “نت بلاک” سطح دسترسی به اینترنت در ایران هم اکنون ۵ درصد است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ تعدادی از مردم در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به خیابانها آمدند.
امروز معترضان در شهرک اندیشه تجمع کرده و شعار “رفراندوم، رفراندوم” سرداده‌اند. گزارش‌هایی از ماهشهر حاکی از درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان حکایت می‌کند. گزارش‌هایی از ملارد حاکی از تیراندازی به معترضین و پرواز هلیکوپترها رسیده است.
گزارش شده است که معترضان در تهران از ساعت ۷ صبح در خیابان صادقیه و ستارخان به افرادی پیوسته اند که از شب گذشته در این محل باقی مانده بودند.
همچنین گزارش‌هایی از تعطیلی بازار اصفهان و اعتصاب سراسری در نجف آباد به گوش می‎رسد، بنا بر این گزارش‌ها فضای شهر اصفهان به شدت امنیتی است. گزارش‌ها از شیراز از ادامه تجمعات اعتراضی حکایت دارد، تلفن و اینترنت قطع شده است و نیروهای امنیتی به سوی مردم  تیراندازی مستقیم کرده و گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند.
فیلمی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در خیابان شریعتی تهران نیز منتشر شده است. مشخص نیست که این ویدئو مربوط به روز گذشته است یا به امروز.
اعتراضات در کرمان ادامه دارد و معترضان مقابل استانداری مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن معترضان در جاده ساوه محدوده سه راه آدران همزمان با پرتاب سنگ به سمت نیروهای ضدشورش می‌روند. همچنین ویدئویی از همین مکان از لحظه تیراندازی به یکی از معترضان منتشر شده است.
ویدئوهایی از شیراز نیز به دست هرانا رسیده است که از آتش گرفتن ساختمان جهاد دانشگاهی شیراز حکایت می‌کند. گزارش‌هایی از تهران نیز درباره درگیری نیروهای امنیتی با دانشجویان دانشگاه تهران به گوش میرسد.
علی ربیعی سخنگوی دولت، مدعی شده است که: “سلاح‌هایی که با آن تیراندازی شده از جنس سلاح‌های متعارف در اختیار ارگان‌های دولتی نیست.”
شیخ لطف الله دژکام، امام جمعه شیراز در واکنش به اعتراضات گفته است: “اگر شورای تامین استان نمی‌تواند اغتشاشات را جمع کند، فردا شخصا و به همراه بسیج به میدان خوام آمد.” او ادامه داده است: “اغتشاشگران چه جایگاهی دارند که می‌گویند آخوند باید برود؟”
خبرگزاری ها در ایران از حمله معترضان به دفتر امام جمعه یزد و نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این شهر خبر داده‌اند. به گفته این خبرگزاری‌ها، نیروهای امنیتی این افراد را دستگیر کرده‌اند. بنا به گزارش ها دستگیر شدگان چهار نفر هستند. همچنین تصاویری از به آتش کشیده شدن دفتر امام جمعه شهر صدرا در شیراز منتشر شده است.

شاهدان عینی در تهران، کرج، اصفهان و بوشهر از حضور پررنگ نیروهای انتظامی و امنیتی در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن حمایت از تصمیم سران سه قوه مبنی بر افزایش قیمت‌ بنزین گفت: “تخریب اموال عمومی و خصوصی، آتش زدن بانک‌ها و اماکن مختلف، آسیب رساندن به آرامش روانی مردم و لرزاندن دل زنان و کودکان با هر نیت و هدفی، مجازات سختی را به دنبال خواهد داشت.”
سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس از بازداشت دو تن از معترضان خبر داده و آنها را “دو نفر از فریب‌خوردگان و لیدرهای وابسته به گروه‌های معاند” نامیده است. خبرگزاری ایلنا دراین خصوص نوشته است؛ “این دو نفر با وعده‌های اقامت و پرداخت پول” اقدام به تحریک مردم” کرده بودند.
محمد حسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفته است: “کسانی که به صورت گسترده مرتکب احراق و تخریب اموال عمومی شوند، مستوجب مجازات شدید افساد فی الارض خواهند بود.”
جواد آرین منش، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا از فراهم نبودن شرایط قانونی اعتراض در ایران صحبت کرده و گفت: “در جوامع دموکراتیک معمولا اتحادیه‌ها، احزاب، سندیکاها و تشکل‌ها به صورت کاملا دموکراتیک، آزاد و آرام اعتراضات و انتقادات خود را مطرح می‌کنند” اما در ایران “ما بسترهای چنین کاری را فراهم نکردیم.”
صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان، خبر از بازداشت “سردسته معترضان” داده و گفته است: “براساس قانون” و “بدون هیچ عطوفتی” با “برهم زنندگان آرامش و امنیت استان برخورد قانونی و براساس اشد مجازات می‌کنیم.” غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیز از بازداشت ۱۸۰ تن از معترضان در این استان خبر داده است.
روابط عمومی سپاه استان البرز از بازداشت ۱۵۰ تن از معترضان در پی تجمعات چند روز گذشته در این استان خبر داده است. همچنین ادعا کرده‌اند که معترضان “توسط افراد آموزش دیده در داخل و خارج از کشور اجیر شده و با دریافت مبالغی اقدام به آتش زدن مراکز دولتی و عمومی کرده‌اند.”
رئیس دادگستری استان زنجان نیز از بازداشت ۳۰ نفر از معترضان خبر داده است.
حسن روحانی از قوه قضاییه درخواست برخورد با معترضان و شناسایی آنها با استفاده از دوربین‌های نظارتی سطح شهر را داشته است. وی در جلسه هیئت دولت گفت: “خوشبختانه ما آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که هم خودرو هم پلاک و هم راننده مشخص خواهند شد.”
معاون شهردار اصفهان خبر از تعطیلی مترو این شهر به دلیل “نبود امنیت” داده است. به گفته وی: “۵ ایستگاه مترو اصفهان که روز شنبه خسارت دیده بودند، شامگاه یکشنبه مجدد خسارت دیده‌اند.”
سردار روح‌الامین قاسمی، فرمانده انتظامی گلستان از بازداشت چند تن از معترضان در گرگان خبر داده است.

تاکنون ۵ نماینده مجلس شورای اسلامی از جمله؛ محمدقسیم عثمانی،نماینده مردم بوکان، محمود صادقی، نماینده مردم تهران، محمدجواد فتحی، نماینده مردم تهران، سید محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و سید قاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم در واکنش به افزایش قیمت بنزین استعفا داده‌اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز ضمن تبعیت از سخنان دیروز علی خامنه‌ای گفت: “نمایندگان همچنین با همگرایی بیشتر مجالی برای آشفته‌سازی کشور توسط آمریکا و نوکران منافق و ضد انقلاب نخواهند داد.”

امروز محمد صادقی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: “ضمن پیگیری و پافشاری بر حقوق مردم، به بدخواهان و بیگانگان و دولت عهدشکن و سلطه‌جوی امریکا، که با تحریم‌های ظالمانه روند عادی زندگی مردم را مختل کرده، اجازه‌ی مداخله در امور داخلی خود را نمی‌دهیم.”
محمدرضا باهنر، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، از پنهان کردن افزایش قیمت بنزین دفاع کرده و گفت: “این خبر حتما به دلایل متعدد باید از عموم مردم و حتی نمایندگان مجلس پنهان می‌ماند.”
جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی شرایط کنونی شیراز را “نگران کننده” توصسف کرده و در خصوص معترضان اظهار داشته است: “جوان بیکاری که ۱۸ سال سن دارد و اعتراض می‌کند را نمی‌توان اراذل و اوباش بنامیم؛ این جوان متولد نیمه دوم انقلاب است.”
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، حمایت علی خامنه‌ای از افزایش قیمت بنزین را مشابه با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی آیت‌الله خمینی دانسته است.
خبرگزاری فارس به نقل یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات نوشته است که زمان پایان محدودیت دسترسی به اینترنت “مشخص نیست”. این مقام مسئول گفته است که “دسترسی به سایت‌های داخلی و خدمات آنلاین بومی مقدور است”.
محمدجواد آذرجهرمی، وزیر ارتباطات ایران درباره قطعی اینترنت گفت: “اینترنت اختلال ندارد، بلکه به دستور و تشخیص شورای امنیت کشور با ابلاغ به اپراتورها قطع شده است.” وی ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به قطعی اینترنت در ایران گفته است: “من امروز صبح با گروه‌های مختلف که در این موضوع دست اندرکار هستند مانند وزارت کشور، صحبت کردم تا سریع تر اینترنت وصل شود.”

مسعود مرسل‌پور، فرماندار اسلامشهر، مدعی شده است که معترضان قصد ورود به حوزه بسیج چهاردانگه را داشته‌اند که از میان آنها یک نفر کشته و ۷ تن زخمی شده‌اند. وی همچنین اظهار داشته است: “برای برخورد با معترضان این شهر نیاز به کمک‌های تهران و استان‌های همجوار است.”

رسانه‌های داخلی ایران از پرداخت اولین مبالغ “حمایت معیشتی” به خانواده‌ها در راستای “جبران آسیب‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین” از امشب خبر داده‌اند. در این طرح دولت برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳هزار تومان، ۳نفره ۱۳۸هزار تومان، ۴نفره ۱۷۲هزارتومان و ۵نفره و بیشتر ۲۰۵هزارتومان واریز می‌شود. ادعا شده است که۶۰ میلیون نفر از مردم، معادل ۷۵ درصد جمعیت کشور، از این کمک هزینه بهره خواهند برد که از این میزان،۲۰ میلیون نفر امشب این یارانه را دریافت می‌کنند.
امروز مدارس تمامی مقاطع استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر، همچنین شهرهای رباط کریم، شهریار و اسلامشهر، شیراز، کازرون،  فریدون، فریدونشهر، فارسان، کوهرنگ، لاران، طالقان، امیدیه، ماهشهر، بندرامام و آستارا و دانشگاه‌های شهر شیراز و اصفهان تعطیل هستند. جواد تشخوریان، مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز از ادامه این تعطیلی‌ها تا چهارشنبه ۲۹ آبان ماه و لغو امتحانات این هفته خبر داده است. دانشگاه اصفهان نیز روز سه شنبه و چهارشنبه تعطیل خواهد بود.
تمامی مدارس استان تهران، و شهرستان زنجان فردا سه شنبه ۲۸ آبان ماه، تعطیل خواهند بود.
رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تامین فرآورده‌های نفتی اظهار داشته است که قطعی اینترنت، عرضه سوخت را با مشکل مواجه کرده است.
تاکنون دولت‌های آلمان و ایالات متحده آمریکا سرکوب معترضان ایرانی را محکوم کرده‌اند و همچنین امروز روسای جمهوری فرانسه و آمریکا درباره تحولات ایران با هم تلفنی گفت و گو کرده اند. از سوی دیگر، ضمیر کابلوف، از مقام‌های وزارت خارجه روسیه احتمال دخالت عوامل خارجی را در اعتراضات ایران داده است.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای خواستار رفع محدودیت‌های اینترنت ایران شده است.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۴۰ تن در تجمعات دو روز گذشته سیرجان، شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اهواز، آبادان، کرج، اصفهان، جوانرود و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است.

۱- میثم عدگی پور، ۳۰ ساله، شهروند خرمشهر ۲- خالد منیعات، فرزند وهاب، شهروند خرمشهر ۳- علی غزلاوی، ۱۲ ساله، شهروند خرمشهر ۴- میلاد حمیداوی، شهروند خرمشهر ۵- علی بغلانی، فرزند طاهر، اهل کوی سلیچ، شهروند آبادان (آقای بغلانی فروردین ماه سال ۹۷ نیز در جریان اعتراض به “نادیده گرفته شدن” شهروندان عرب در رسانه‌های دولتی بازداشت شده بود.) ۶- حمزه سواری، فرزند فاضل از اهالی کوی رمضان شهر شهروند اهواز ۷- محمدرضا عسافی زرگانی، ۲۰ ساله از اهالی منطقه زرگان اهواز ۸- احسان عبدالله نژاد شهروند بهبهان ۹- مهدی نیکویی علی‌آبادی، ۲۰ ساله، فرزند خلیل، شهروند کامفیروز، از طایفه لرهای دشمن زیاری، محل کشته شدن خیابان معالی آباد شیراز ۱۰- عثمان نادری، شهروند مریوان ۱۱-مهران تاک، شهروند مریوان ۱۲- شاهو ولیدی، شهروند مریوان ۱۳- جواد نظری فتح آبادی، شهروند سیرجان ۱۴-مهرداد دشتی‌زاده، شهروند بهبهان ۱۵-محمدحسین قنواتی، شهروند بهبهان ۱۶- بهروز ملکی، شهروند مریوان ۱۷- کاوه محمدی، شهروند جوانرود ۱۸- حمزه نقدی، شهروند جوانرود ۱۹- ابراهیم مرادی، شهروند جوانرود ۲۰- عزیز (نام خانوادگی نامشخص)، کارمند ناشنوای شهرداری جوانرود، شهروند جوانرود ۲۱- مبین عبداللهی، ۲۶ ساله، متاهل، اهل روستای شبانکاره شهر روانسر ۲۲- محمد میرزایی، ۲۱ ساله، شهروند کرمانشاه ۲۲-(نام نامشخص) تدین، شهروند بهبهان ۲۳- احمد حشم‌دار، شهروند بهبهان ۲۴- علی حسینی، شهروند تبریز، محل سکونت باغمئشه ۲۵-فرزاد تزمی‌پور، شهروند بهبهان ۲۶- جبار توجاره، فرزند عبدالرحمن، شهروند جوانرود ۲۷-شلیر دادوند، اهل روستای مردآباد شهرستان بوکان ۲۸- ادریس(نام خانوادگی نامشخص)ُ‌، شهروند بوکان ۲۹- هیوا (نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان ۳۰- مهدی پاپی، ۳۱ ساله، شهروند کرج

در همین رابطه، روز یکشنبه، عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار از مریوان، خشونت به کار گرفته شده از سوی نیروهای امنیتی را بی‌سابقه توصیف کرده و گفته است: “نیروهای امنیتی از روز شنبه که اعتراضات گسترده‌تر شد به طور مستقیم به سوی مردم تیراندازی شروع به تیراندازی کردند.” به گفته وی، دست‌کم شش تن از شهروندان مریوانی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و بسیاری دیگر زخمی شده‌اند.

آقای حسن‌پور از کشته شدن ۷ تن در جوانرود و یک تن در سنندج خبر داده است.

در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از تیراندازی از بالای ساختمان دادگستری جوانرود به سمت معترضان دیده می‌شود.
گزارشهایی حاکی از این است که، در اعتراضاتات اخیر، تعدادی زیادی در کردستان و کرمانشاه کشته شده اند، برخی منابع محلی تعداد کشته شدگان این منطقه را ۹۰ تن اعلام کرده است هر چند هرانا کماکان قادر به تایید این آمار نیست، همین منابع اعلام کردند در سنندج یک جوان ١۶ سالە کشتە و ٢۵ شهروند دیگر نیز زخمی شدەاند.
به علاوه، به گفته سرهنگ محمدرضا آمویی، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، سرگرد ایرج جواهری در شهر کرمانشاه، روز شنبه ۲۵ آبان ماه، در درگیری با معترضان کشته شده است. سپاه پاسداران اعلام کرده است که دو عضو بسیج در ملارد و یک بسیجی در شهرستان بهارستان به دست معترضین کشته شده‌اند.
روز گذشته حمله نیروهای امنیتی به معترضان در شادگان و تیراندازی مستقیم به سمت آنان نیز گزارش شده است. همچنین بازاریان تهران در خیابان لاله زار دست به اعتصاب زده و شعار “مرگ بر دیکتاتور” سرداده‌اند.
تصاویری از آتش زدن اتوبوس نیروهای ضدشورش در  تهران محدوده خیابان کاشانی، تقاطع اباذر مربوط به یکشنبه شب منتشر شده است.

شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان نیز اعلام کرده است که طی روزهای اخیر “نزدیک به ۸۰ دستگاه اتوبوس دچار سوختگی جزئی یا حریق کامل” شده‌اند.

گزارش‌هایی از بی‌تاثیر بودن قطعی اینترنت و افزایش حضور مردم کرج در شب گذشته وجود دارد. همچنین دیروز میدان ولی‌عصر تهران توسط نیروهای یگان ویژه بسته شده بود. همچنین دیروز بانک صادرات شعبه خیابان ۴۵ متری گلشهر به آتش کشیده شده بود. شنبه شب نیز یک مجتمع تجاری نیز در حد فاصل اتوبان تهران-کرج سوخته است.
همچنین گزارش شده است که شب گذشته نیروهای ضدشورش به معترضانی که جاده عسلویه به کنگان را بسته بودند،حمله کرده‌ و تعداد زیادی را بازداشت کرده‌اند.
گزارش‌هایی از پرند از تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت پنجره‌ها و بالکن‌های منازل حکایت می‌کند. در همین حین نیروهای امنیتی حاضر در صحنه با بلندگو به مردم هشدار داده‌اند که “قدر امنیت را بدانید.”
برخی گزارش‌ها از بازداشت فعالین ترک (آذربایجانی) در شب گذشته توسط نیروهای امنیتی در تبریز حکایت می‌کنند. اسامی این افراد عباتند از: ۱- داوود شیری ۲- ایوب شیری ۳- روزبه پیری ۴- یاشار پیری. لازم به ذکر است که وسایل شخصی این افراد ضمن بازرسی منزل ضبط شده است. مشخص نیست که این بازداشت‌ها مرتبط با اعتراضات اخیر است و یا خیر.
شنبه ۲۵ آبان ماه، سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی  در جریان تجمعات اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در میان معترضان به سخنرانی دست زده و پس از بازگشت توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شده است.
بنا به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، در جریان اعتراضات شب گذشته، ساختمان شهرداری صباشهر از شهرهای استان تهران به آتش کشیده شده است. همچنین در جریان اعتراضات طی روزهای شنبه و یکشنبه در سرآسیاب ملارد، علاوه‌بر اینترنت نهادهای امنیتی برق را نیز قطع کرده‌اند.
رییس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان از ایجاد خسارت به ۳۶ شعبه بانک و ۴۶ دستگاه خودپرداز در خرم‌آباد خبر داد. همچنین ۵ بانک نیز در این شهر به آتش کشیده شده است. رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس از تخریب صددرصد۷۶ شعبه بانک در شیراز خبر داده که به آتش کشیده شده‌اند.
بنا به گزارش خبرگزاری‌های رسمی شنبه ۲۵ آبان ماه، دو حوزه علمیه به نام‌های “مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق” در شهر کازرون و “مدرسه خاتم الانبیاء” در شیراز به آتش کشیده شده‌اند.
افزون بر این بر اساس گزارش “نت بلاک” و همینطور گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور ارتباطات تلفن های همراه دائم و اعتباری و اینترنت وای‌فای منازل قطع یا شدیدا مختل شده است. همچنین دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در استان خوزستان و کرج نیز از سوی دادستانی استان البرز، پلیس پیشگیری استان البرز و شورای هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی استان خوزستان گزارش شده است. در متن این پیامک‌ها نسبت به حضور در تجمع‌های اعتراضی هشدار داده شده و آنها را باعث اخلال در نظم عمومی و سواستفاده ضدانقلاب توصیف کرده‌اند. شب گذشته نیز، ستاد خبری وزارت اطلاعات با ارسال پیامک به شهروندان، از مردم برای شناسایی معترضان کمک خواسته است.
معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.
لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

تجمعات روزهای اخیر با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود. این تجمعات کماکان در برخی شهرها ادامه دارد.

برای اطلاع از سابقه اعتراضات لطفا بنگرید:

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین/ویدیو

 گزارشی از دومین روز اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین / ویدیو

*افزایش قیمت بنزین؛ گزارشی از سومین روز تجمعات اعتراضی در سراسر کشور / ویدیو

به گزارش ویدیویی مربوط به روز چهارم در ادامه توجه کنید:
لینک به یوتوب: https://youtu.be/9n88Ge2Hlf8
نمایشگر ویدیو
00:00
05:54

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید