روز پنجم اعتراضات سراسری؛ تداوم قطعی اینترنت، افزایش آمار کشته‌ شدگان و افزایش خشونت‌ ها / ویدیو

خبرگزاری هرانا


در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و کماکان در برخی مناطق ادامه دارد. این تجمعات در برخی شهرها به خشونت کشیده شده است و شواهد روشنی از استفاده نیروهای امنیتی از گلوله و تیراندازی به معترضان دیده می شود. این خشونت ها تاکنون بیش از ده ها تن کشته و زخمی برجای گذاشته است و بیش از هزار نفر نیز در سراسر کشور بازداشت شده‌ اند. عفو بین‌الملل آمار کشته‌ شدگان را دست‌ کم ۱۰۶ نفر از ۲۱ شهر کشور اعلام کرده است. بنا به آمارهای غیر رسمی تعداد حقیقی کشته‌ شدگان میتواند بسیار بالاتر از این مقدار باشد. از سوی دیگر با تصمیم شورای امنیت ملی اینترنت در کشور قطع شده است و زمان برقراری آن نیز نامعلوم اعلام شده. محمدجواد آذری جهرمی از زمان اتصال اینترنت اظهار بی‌ اطلاعی کرده و مسئولیت را متوجه شورای امنیت کشور کرد. بر اساس گزارش‌ “نت بلاک” سطح دسترسی به اینترنت در ایران حدود ۴ درصد است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند، این اعتراضات امروز سه شنبه برای پنجمین روز متوالی نیز ادامه یافت.
یک گزارش ویدیویی با تاریخ ضبط امروز نشان می دهد که ساختان پلیس فتا، مدیریت اماکن و معاونت وظیفه عمومی شهرستان بهارستان اصفهان به آتش کشیده شده است.
همچنین گزارش‌ ها از مریوان از تداوم اعتراضات شبانه در این شهر حکایت می‌ کند. اخبار حاکی از این است که نیروهای امنیتی تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام کرده و معترضان را به شدیدترین برخوردها تهدید می‌کنند. گفته می شود در ساعات اولیه بامداد امروز پیکر برخی از قربانیان اعتراضات روزهای گذشته به خانواده‌های آنان تحویل داده شد. گفته می شود نیروهای امنیتی خانواده‌ ها را تهدید کردند که جنازه‌ ها باید بلافاصله و بدون اعلام عمومی دفن شوند.
همچنین گزارش شده است دو تن از زخمی‌ها به دلیل شدت جراحات وارده به سنندج و یک تن دیگر به کرمانشاه منتقل شده‌اند.  وضعیت سلامتی این افراد به‌شدت وخیم است. همچنین، کسبه و بازاریان مریوان امروز در اعتصاب بوده و مدارس نیز مانند بسیاری از دیگر شهرهای ایران تعطیل بودند.

به دنبال اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران، از روز یکشنبه با دستور مقامات امنیتی ارتباط تلفنی زندانیان در زندان‌های کرمانشاه، سنندج و ارومیه با خارج از زندان قطع شده است.

بنا بر ویدئو‌های منتشر شده در فضای مجازی، امروز دانشجویان دانشگاه آزاد کرج دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. دانشجویان شعار می‌دادند: “دانشجوی بی‌وجود نمیخوایم، نمیخوایم”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه”.
بنا به برخی گزارش‌ها ۵۲ تن از معترضین بازداشت شده با حکم دادسرای انقلاب ‌ارومیه روانه زندان اورمیه شده اند. گفتنی استکه  دادگاه انقلاب از صدور قرار وثیقه برای این افراد خودداری میکند. بخشی دیگری از دستگیرشدگان نیز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و اطلاعات نیروی انتظامی بسر میبرند. گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل تعداد بالای بازداشت شدگان برخی در بازداشتگاه نیروی انتظامی نگهداری می‌شوند.
بنا به برخی گزارش‌ها ۵۰ تن از دانشجویان معترض طی روزهای اخیر در دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند. همچنین برخی از دانشجویان از شماره‌های ناشناس پیام‌های تهدید‌آمیز دریافت کرده‌اند. به علاوه دانشجویانی به دلیل فضای امنیتی و احتمال بازداشت از رفتن به خوابگاه خودداری می‌کنند. سها مرتضایی از فعالان دانشجویی شناخته شده از جمله بازداشت شدگان است.
بی‌ بی سی فارسی به نقل از یک شاهد عینی گزارش داده است که تا شنبه شهر در دست معترضان بوده اما هم اکنون به دست نیروهای امنیتی افتاده است. به گفته وی، جاده‌های ماهشهر به سایر شهرهای استان تا دیروز بسته بوده است. پترشیمی ماهشهر تا روز گذشته تعطیل بوده است و برخلاف اظهارات فرماندار شهر به ثبات نرسیده است.
منابع محلی در گفتگو با هرانا از حضور سنگین نیروهای امنیتی در فلکه دوم صادقیه تهران خبر دادند.  همچنین هرانا گزارشاتی دریافت کرده است که موید آن است شب گذشته شهرداری شهر قدس (قلعه حسن خان) به آتش کشیده شده بود.
بنا به گزارش‌ها، روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی در شادگان بازداشت شده است. همچنین درگیری‌ها در شهرستان شادگان همچنان ادامه دارد.
منابع محلی از خوزستان گزارش کرده اند سپاه پاسداران اجساد معترضان کشته‌شده را از بیمارستان ها خارج کرده و از تحویل آنها به خانواده‌ها خودداری می‌کند. برخی دیگر، خروج زخمی‌ها از بیمارستان توسط سپاه را نیز گزارش داده‌اند.

شاهدان عینی در تهران، کرج، اصفهان و بوشهر از حضور پررنگ نیروهای انتظامی و امنیتی در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهند.

رسانه‌های دولتی در ایران از برگزاری تجمع هواداران حکومت در حمایت از اظهارات آیت‌الله خامنه‌‎ای، رهبر ایران در تبریز خبر داده‌اند. این افراد که خود را  “کفن‌پوشان” و “فدائیان رهبری” معرفی می‌کنند، اعتراضات اخیر را محکوم کرده‌اند.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری سلامی ایران مدعی شده است که اعتراضات اخیر مردمی نبوده و امنیتی است،
بنابر گزارشات تصویری منتشر شده از کرمانشاه و کرج، ماموران گارد ویژه به صورت مستقیم به معترضان تیراندازی می‌کنند.
حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، خبر از بازداشت تعاد زیادی از معترضان داده و گفت: “ما در دو روز گذشته جمع زیادی از این افراد را دستگیر کردیم و تعدادی دیگر را نیز به زودی به سراغشان خواهیم رفت.”
لطف الله د‍ژکام، امام جمعه شیراز در واکنش به ادامه اعتراض‌ها در این استان، خطاب به مسئولان گفته است: “مسئولان اگر نمی‌توانند کاری کنند، خودمان اقدام می‌کنیم.” او همچنین خواسته است که تمامی نیروهای بسیج مسلح شوند و ادامه داده است: “اگر نمی‌توانید کاری انجام دهید، کار را به دست بچه‌های بسیج دهید و ببینید چه کسی می‌خواهد مقابل این‌ها ایستادگی کند.”
محمد حسینی، فرماندار جم، خبر از بازداشت تعداید از معترضان داده است. او اشاره‌ای به تعداد کشته‌شدگان روزهای اخیر نکرده است.
پایگاه خبری آفتاب اقدام به انتشار عکس از مجروحان اعتراضات اخیر در بیمارستان کرده است. در این خبر آمده است: “برخی از این آسیب دیدگی ها جدی است وممکن است باعث نقص عضو دائمی این افراد شود. برخی از این افراد توسط سلاح گرم دچار جراحات شدیدی هستند که درمان آن‌ نیازمند چندین عمل جراحی و ماه‌ها زمان است.”

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در چهاردهمین نشست خبری خود ضمن وعده برخورد قاطع با معترضان گفت: “مردم فتنه‌گران، خشونت‌طلبان و افراد خرابکار را به مراجع امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی معرفی کنند.” وی ادامه داد: “در بین بازداشت‌شدگان عناصر وابسته به معاندین هم از جریان نفاق و هم از سلطنت‌طلب‌ها و هم گروه‌های دیگر وابسته به خارج از کشور وجود دارد و هم طیف‌هایی از اشرار و اراذل که یک انسجام داخلی دارند، مورد شناسایی قرار گرفتند و هم در بین بازداشت‌شدگان کف خیابان و هم بازداشت‌شدگان هوشمند که بر مبنای رصدهای اطلاعاتی است، تعدادی از عناصر وابسته شناسایی شدند و در بازداشت هستند.”

ارتش جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراضات اخیر با انتشار بیانیه‌ای این اعتراض‌ها را “توطئه خوانده و اعلان کرده است که “برای هرگونه حمله خارجی آماده است.” همچنین ارتش در بیانیه‌ خود بیان کرده است که قصد برگزاری یک رزمایش نظامی در شمال غرب کشور تحت عنوان “ذوالفقار ولایت” را دارد. بنا بر بیانیه، در این رزمایش  تیپ‌های ۴۰، ۴۱ و ۳۲۱ نیروی زمینی ارتش، یگان‌های پهپاد و گروه ۴۳۳ مهندسی، با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز حضور خواهند داشت.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از زمان پایان قطعی اینترنت اظهار بی اطلاعی کرده و اظهار داشت: “اطلاعی درباره زمان رفع محدودیت اینترنت ندارم و در این زمینه باید از شورای امنیت کشور (شاک) سوال کنید.”
مرکز رسیدگی به امور مساجد در بیانیه‌ای گفته است: “ائمه جماعات سراسر کشور و نمازگزاران انقلابی و بصیر”، “وظیفه شرعی” خود می‌دانند که “در صورت ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آرامش و آسایش مردم”، “با عوامل آشوب و فتنه، قاطعانه برخورد کنند.”
علی ربیعی، سخنگوی دولت، با بیان اینکه از مشکلات مردم حاصل از قطعی اینترنت مطلع است، اما نگرانی بزرگتر “حفظ آرامش کشور” است گفت: “چنانچه اطمینان حاصل شود که سوء استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد اینترنت استان‌های مختلف به تدریج وصل می‌شود.” وی همچنین گفته است: “چنانچه اطمینان حاصل شود که سواستفاده‌ای صورت نمی‌گیرد اینترنت استان‌های مختلف به تدریج وصل می‌شود.”
گزارش‌ها حاکی از  اخلال در سیستم ارتباطی اسکایپ توسط حکومت ایران از روز سه‌شنبه است. در سیستم ارتباطی وایبر نیز در ایران اخلال گسترده‌ای صورت گرفته است.

محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر گفته است: “تعداد کشته‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم.” لازم به ذکر است که دیروز منابع رسمی دستگیری ١٨٠ نفر را در خوزستان تأیید کرده بودند.

صبح امروز روزنامه کیهان با “اشرار اجاره‌ای” نامیدن معترضان آنان را به اعدام با طناب دار تهدید کرده است. در این مطلب ادعا شده است که این اعتراضات مصداق “بغی” بوده و مجازات “قانونی و شرعی” آنان اعدام است.
همچنین امروز، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر از لغو تعطیلات هفته آبنده مجلس داده است. قرار بود که مجلس هفته آینده به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل شود.
یک مقام امنیتی به خبرگزاری تسنیم از سرکوب موفق اعتراضات خبر داده و گفته است: “شب گذشته سراسر تهران آرام بود و هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت. تنها در دو یا سه نقطه پایتخت مانند فلکه دوم صادقیه شاهد تجمع عده‌ای بودیم که آن هم با هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی ختم به خیر شد.”
غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی از تامین خسارات وارده به مردم سخن گفته است: “به دنبال اعتراضات صورت گرفته برای اصلاح قیمت بنزین و آسیب‌هایی که به همراه داشت، دستور ارزیابی خسارات را صادر کرده‌ایم که به زودی پرداخت می‌شود.”
آرتیکاس اقبال، فرماندار مریوان اظهار داشته است که اجازه ندارد تعداد کشته‌شدگان را اعلام کند. او مدعی شده است که تعداد آنها کمتر ۱۵ نفر است. این درحالی است که شنیده‌ها از خشونت بالای برخورد با معترضان در استان کردستان حکایت می‌کند.
خبرگزاری فارس، که نزدیک به نهادهای امنیتی است، مدعی بازداشت یک تیم “هفت نفره” توسط یکی از “نهادهای امنیتی” شده است. این رسانه ادعا کرده است که روز یکشنبه در حوالی میدان شوش تهران این تیم “پنج بانک را تخریب کرده و آتش زده بودند” و همه آنها “اتباع یکی از کشورهای همسایه شرقی بوده‌اند.”
امروز قرار بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نشستی فوق‌العاده با “حضور مسئولانی از نیروهای انتظامی و نظامی و سایر مسئولان مربوطه” در رابطه با بررسی اعتراض‌های اخیر برگزار کند. حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اعلام لغو این نشست گفت: “قرار بود که در جلسه امروز، مسئولان امنیتی حضور یابند و حواشی پس از گرانی بنزین مورد بررسی قرار گیرد که به دلیل مشغله کاری بسیاری از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی، این جلسه به هفته آینده موکول شد.”
شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست به “سرکوب وحشیانه معترضان” و “قطع اینترنت” در ایران واکنش نشان دهد. او “قطع شبکه جهانی اینترنت با انگیزه سیاسی” را نقض “حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات ایرانیان” دانسته است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ابراز نگرانی مقامات کشورها در خصوص خشونت‌های دولت ایران نسبت به معترضان واکنش نشان داده و مسئولیت اتفاقات اخیر ایران را به آنان نسبت داده و گفته است: “کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌نمایند، مسئولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت.”
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل از نگرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان درباره رویدادهای ایران خبر داده است. آقای گوترش همچنین به خاطر کشته‌شدگان این اعتراضات نیز ابراز تاسف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از شمار بالای کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها در اعتراضات ایران “وحشت‌زده” شده و اظهار داشته است که نگران قطعی اینترنت در این کشور برای “سرکوب خونین” در خلاء خبری است.

اولریکه دمر، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در رابطه با اعتراضات ایران گفت: “وقتی مردم، به‌مانند آن‌چه امروز در ایران جریان دارد، شکایت‌ خود را از وضعیت اقتصادی و سیاسی بیان می‌کنند، اقدامی مشروع انجام می‌دهند و جا دارد به آن احترام بگذاریم”
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در حساب خود در توییتر نوشته است: “مردم ایران زمانی از آینده بهتر برخوردار می‌شوند که دولت آنها شروع به احترام گذاشتن به حقوق اولیه بشر کند، طرز تفکر انقلابی‌ و فعالیت‌های مخربش را در منطقه کنار بگذارد و صرفا مانند یک حکومت عادی رفتار کند. انتخاب با رژیم است.”
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا گفته است: “حکومت ایران می‌بایست به خواسته‌های مردم گوش کند.”
راجر ویکر، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده، نیز با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود به اعتراض‌ها در ایران واکنش نشان داده و خطاب به حکومت ایران گفته است: “تهران باید بداند که هیچ مقداری از سانسور و سرکوب، عمق بی‌رحمی آنها را پنهان نخواهد کرد.”
گفتنی است، کمیته مسابقات سازمان لیگ دسته اول اعلام کرده است که شش بازی از هفته چهاردهم این لیگ لغو و به زمان دیگری موکول شده است. سازمان لیگ اول گفته است که به‌زودی تاریخ این دیدارها اعلام خواهد شد.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۱۴۸ تن در تجمعات دو روز گذشته سیرجان، شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اهواز، آبادان، کرج، اصفهان، جوانرود، ماهشهر، شادگان، اسلامشهر، کرمانشاه، سنندج، شهرصدرا و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است.

۱- میثم عبدالوهاب عدگی پور، ۳۰ ساله، شهروند خرمشهر ۲- خالد منیعات، فرزند وهاب، شهروند خرمشهر ۳- علی غزلاوی، ۱۲ ساله، شهروند خرمشهر ۴- میلاد حمیداوی، شهروند خرمشهر ۵- علی بغلانی، فرزند طاهر، اهل کوی سلیچ، شهروند آبادان (آقای بغلانی فروردین ماه سال ۹۷ نیز در جریان اعتراض به “نادیده گرفته شدن” شهروندان عرب در رسانه‌های دولتی بازداشت شده بود.) ۶- حمزه سواری، فرزند فاضل از اهالی کوی رمضان شهر شهروند اهواز کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۷- محمدرضا عسافی زرگانی، ۲۰ ساله از اهالی منطقه زرگان اهواز کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۸- احسان عبدالله نژاد شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۹- مهدی نیکویی علی‌آبادی، ۲۰ ساله، فرزند خلیل، اهل کامفیروز، از طایفه لرهای دشمن زیاری، شهروند شیراز، محل کشته شدن خیابان معالی آباد شیراز در ۲۵ آبان ماه ۱۰- عثمان نادری، شهروند مریوان ۱۱-مهران تاک، شهروند مریوان ۱۲- شاهو ولیدی، شهروند مریوان ۱۳- جواد نظری فتح آبادی، شهروند سیرجان کشته شده در ۲۴ آبان ماه ۱۴-مهرداد دشتی‌، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۵-محمدحسین قنواتی، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۶- بهروز ملکی، شهروند مریوان ۱۷- کاوه محمدی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۸- حمزه نقدی، فرزند عزیز، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۹- ابراهیم مرادی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۰- عزیز (نام خانوادگی نامشخص)، کارمند ناشنوای شهرداری جوانرود، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۱- مبین عبداللهی، ۲۶ ساله، متاهل، اهل روستای شبانکاره شهر روانسر کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۲-محمد میرزایی، ۲۱ ساله، شهروند کرمانشاه ۲۲-(نام نامشخص) تدین، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۳- احمد حشم‌دار، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۴- علی حسینی، شهروند تبریز، محل سکونت باغمئشه ۲۵-فرزاد انصاری (تزمی‌پور)، شهروند بهبهان امروز به خانواده تحویل داده شده و به خاک سپرده شد. کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۶- جبار توجاره، فرزند عبدالرحمن، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۷-شلیر دادوند، اهل روستای مردآباد شهرستان بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۸- ادریس(نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۹- هیوا (نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۰- مهدی پاپی، ۳۱ ساله، شهروند کرج ۳۱- عبدالله قویمی، فرزند شهروز اهل روستای قلات، شهر صدرای شیراز کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۲- رسول قویمی، فرزند شهروز، اهل روستای قلات، شهر صدرای شیراز کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۳- (نام نامشخص) موسوی ۳۰ ساله، شهروند رامهرمز ۳۴- شهرام معینی، ۴۴ ساله، متاهل، پدر دو دختر، اهل منجیل و ساکن کرج، وی امروز در منجیل به خاک سپرده شده است. ۳۵- محمود دشتی‌، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۳۶- علی (نام خانوادگی نامشخص)، آرایشگر در منطقه ذوالفقاری، شهروند بهبهان ۳۷- (نام نامشخص) پارسایی، اسلام آباد ۳۸- (نام نامشخص) پارسایی، شهرک اسلام آباد ۳۹- ادریس بیواره، شهروند مریوان ۴۰- دانیال استواری، اهل روستای هانی گرمله ندوشه، شهرستان مریوان ۴۱- کاوه رضایی، شهروند جوانرود ۴۲- نادر بیرانوند، ۲۲ ساله، از اهالی محله جعفرآباد، شهروند کرمانشاه ۴۳- مظفر ظهیری، فرزند نصور، شهروند کرمانشاه ۴۴- مجید هاشمی، فرزند پایدار، شهر صدرا شیراز ۴۵- مینا شیخی، ۵۰ ساله شهروند سقز، محل کشته شدت تهران، وی در پشت بام خانه خود مورد اصابت شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفته است. ۴۶- رضا جعفری، ۲۸ ساله، شهروند شیراز، نیروهای امنیتی از تحویل جسد وی به خانواده امتناع کرده‌اند. ۴۷- یونس هوشنگی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۴۸- احمد خواجه آلبوعلی(دریس)، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۴۹- (نام نامشخص) حطاوی، فرزند عبدالله، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۰- قاسم باوی، فرزند منصور، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۱- محمد خالدی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۲- عدنان حلالی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۳-(نام و نام خانوادگی نامشخص) همسر مختار عتیقی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۴- عباس عساکره، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۵- منصور دریس، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۶- مجتبی عبادی، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۷- آرین رجبی، ۲۱ ساله، شهروند مریوان

در همین رابطه، روز یکشنبه، عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار از مریوان، خشونت به کار گرفته شده از سوی نیروهای امنیتی را بی‌سابقه توصیف کرده و گفته است: “نیروهای امنیتی از روز شنبه که اعتراضات گسترده‌تر شد به طور مستقیم به سوی مردم تیراندازی شروع به تیراندازی کردند.” به گفته وی، دست‌کم شش تن از شهروندان مریوانی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و بسیاری دیگر زخمی شده‌اند.

آقای حسن‌پور از کشته شدن ۷ تن در جوانرود و یک تن در سنندج خبر داده است.

گزارش ها حاکی از این است که، در اعتراضات اخیر، تعدادی زیادی در کردستان و کرمانشاه کشته شده اند، برخی منابع محلی تعداد کشته شدگان این منطقه را ۹۰ تن اعلام کرده اند هر چند هرانا کماکان قادر به تایید این آمار نیست، همین منابع اعلام کردند در سنندج یک جوان ١۶ سالە کشتە و ٢۵ شهروند دیگر نیز زخمی شدەاند. به علاوه، به گفته سرهنگ محمدرضا آمویی، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، سرگرد ایرج جواهری در شهر کرمانشاه، روز شنبه ۲۵ آبان ماه، در درگیری با معترضان کشته شده است. سپاه پاسداران نیز اعلام کرده است که دو عضو بسیج در ملارد و یک بسیجی در شهرستان بهارستان به دست معترضین کشته شده‌اند.
سپاه سید‌الشهدا استان تهران کشته شدن دو تن از نیروهای بسیج و یک تن از سپاه پاسداران را تایید کرده و طی بیانیه‌ای توضیح داده است که هرسه نفر با سلاح سرد کشته شده‌اند. نام این افراد “مرتضی ابراهیمی” و “مصطفی رضایی” مامور بسیج در ملارد و “مجید شیخی” مامور بسیج در بهارستان عنوان شده است. خبرگزاری‌های رسمی از کشته شدن یک افسر درجه دار یگان ویژه از ماهشهر به نام سروان رضا صیادی نیز خبر داده‌اند.
اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان روز گذشته خبر از بازداشت ۳۰ تن از معترضان در زنجان داده و گفت: “با افرادی که آرامش جامعه را به مخاطره بیندازند برخورد قاطع قانونی می‌شود.”
همچنین روز گذشته محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، در جلسه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این استان وقوع زلزله و افزایش قیمت بنزین را آزمایش الهی توصیف کرده است. وی  تعداد بازداشت‌ها را کمتر از ۴۰ نفر عنوان داشت و اضافه کرد: “در مورد خودرو‌ها هم نهایت مدارا را داشتیم و به دلیل مدارا، برخورد جدی انجام نشد.”
افزون بر این بر اساس گزارش “نت بلاک” و همینطور گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور اینترنت تلفن های همراه دائم و اعتباری و اینترنت وای‌فای منازل قطع یا شدیدا مختل شده است. همچنین دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در استان خوزستان و کرج نیز از سوی دادستانی استان البرز، پلیس پیشگیری استان البرز و شورای هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی استان خوزستان گزارش شده است. در متن این پیامک‌ها نسبت به حضور در تجمع‌های اعتراضی هشدار داده شده و آنها را باعث اخلال در نظم عمومی و سواستفاده ضدانقلاب توصیف کرده‌اند. یکشنبه شب نیز، ستاد خبری وزارت اطلاعات با ارسال پیامک به شهروندان، از مردم برای شناسایی معترضان کمک خواسته است.
معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.
لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

تجمعات روزهای اخیر با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود. این تجمعات کماکان در برخی شهرها ادامه دارد.

برای اطلاع از سابقه اعتراضات لطفا بنگرید:

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین/ویدیو

 گزارشی از دومین روز اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین / ویدیو

*افزایش قیمت بنزین؛ گزارشی از سومین روز تجمعات اعتراضی در سراسر کشور / ویدیو

چهارمین روز اعتراضات؛ قطع ارتباطات در ایران، بازداشت معترضان و خشونت نیروهای امنیتی / ویدیو

لینک به ویدیو در یوتوب: https://youtu.be/LmOzQa14894
نمایشگر ویدیو
00:00
06:11

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید