نامه سرگشاده افشین حسین پناهی در واکنش به اعدام برادرش

خبرگزاری هرانا 

افشین حسین پناهی، فعال سیاسی و برادر رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کرد که روز شنبه ۱۷ شهریورماه به همراه لقمان مرادی و زانیار مرادی در یک روند پرابهام حقوقی و علیرغم اعتراضات بین‌المللی در محل نامعلومی در استان تهران اعدام شدند، با نگارش نامه‌ای سرگشاده در واکنش به اعدام برادرش، از فعالان مدنی و احزاب سیاسی تشکر کرده و گفته است که “تا تحقق حقوق خود لحظه‌ای درنگ و تردید نخواهم کرد”.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، حکم اعدام “زانیار مرادی“، “لقمان مرادی” و “رامین حسین پناهی” سه زندانی سیاسی به اجرا در آمد و واکنش‌های زیادی را نیز به همراه داشت.
برخلاف تصورات اعدام این زندانیان در محل نامعلومی در تهران اجرا شد. امجد حسین پناهی برادر رامین در این خصوص بیان داشت که خانواده‌های اعدام شدگان توسط وزارت اطلاعات تهدید به بازداشت و به ایشان اعلام شده که پیکر بی‌جان رامین حسین پناهی تحویل خانواده داده نمی‌شود و خود دولت جنازه این زندانی را در مکان نامعلومی دفن کرده است.
تهدید خانواده‌ها و دفن پیکرها در محلی نامعلوم شامل زانیار و لقمان مرادی نیز شده است. امری که در مورد زندانیان سیاسی مسبوق به سابقه است.
لازم به ذکر است، به دنبال اعدام این سه زندانی سیاسی کرد روز گذشته در چندین شهر در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی اعتصاب عمومی شکل گرفت که نهایتا به بازداشت تعدادی از فعالان مدنی در شهرهای سنندج، مریوان، اشنویه، سردشت و روانسر منتهی شد.
پیش از این شماری از زندانیان سیاسی مرد محبوس در زندان اوین، آتنا دائمی، نسرین ستوده، گلرخ ایرایی و چهار تن دیگر از کنشگران مدنی و زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین طی نامه‌هایی این واقعه را تسلیت گفته‌اند.
همچنین میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از اعدام این سه زندانی سیاسی ابراز تاسف کرده و فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های اعدام‌شدگان این اعدام‌ها را محکوم کرد.
به دنبال این واکنش‌ها، افشین حسین پناهی، برادر رامین حسین پناهی با نگارش نامه‌ای سرگشاده از فعالان مدنی و احزاب سیاسی داخل و خارج از کشور تشکر کرده و با اشاره به بی‌گناهی خود بیان داشته که “تا زمان تحقق حقوقم لحظه‌ای درنگ نخواهم کرد”.

متن کامل این نامه را به نقل از هرانا در ادامه بخوانید؛

“زمزمەای در پیچ‌و‌خم زندان می‌پیچد، اندکی صبر کە سحر نزدیک است
فعالین مدنی، گروەها و احزاب سیاسی داخل و خارج از کشور
سپاس‌گذار و قدرشناس تمام زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه شما در پیگیری و پشتیبانی و تلاش خستگی‌ناپذیر شما عزیزان برای ممانعت و جلوگیری از اعدام برادر مبارز و بی‌گناهم رامین حسین‌پناهی، در طی یک سال گذشتە، هستم.
امروز با قلبی سوگوار و چشمانی پر از اشک در حسرت از دست دادن رامین کە سرفراز و ایستادە، سربلند از مبارزە برای آزادی و رهایی مردمی کە در حرکتی مدنی و آشتی‌جویانه اینگونه به پاسداشت و دفاع از مبارزان خود برخاستند و بنیان استبداد را به لرزه درآورد، تشکر می‌کنم.
من اکنون در بندم و اسیر، اما فارغ از اشراف کامل بە بی‌گناهی خود و حقیقت راە آزادی، درد من با درد تمامی فعالان مدنی و مبارازان سیاسی ایران مشترک و خواست من با خواست آنان عجین گشتە است؛ خواستار احقاق حقوق خود هستم و تا تحقق آن لحظەای درنگ و تردید نخواهم کرد. ضمن تشکر و سپاس بی‌پایان از تمام یاران و دوستان برای تلاششان در انتقال و رساندن صدای مظلومیت زندانیان سیاسی در بند، یادآور می‌شوم کە عهد ما برقرار است و مبارزە نیز ادامە دارد.
افشین حسین‌پناهی، زندان مرکزی سنندج”
در رابطه با نویسنده این نامه گفتنی است، افشین حسین پناهی، فعال سیاسی، در تاریخ ۵ تیرماه ۹۶ پس از بازداشت برادرش، رامین حسین پناهی در منزل شخصی خود بازداشت و در آبان ماه توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام از طریق مشارکت در برگزاری مراسم نوروز” به هشت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد. وی پیش از این نیز در سال ۹۰ در چارچوب پیگیری پرونده مرگ پر ابهام برادرش ”اشرف حسین پناهی” به اتهام ”تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم و روانه زندان شده بود.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید