گزارشی از دومین روز موج جدید اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به وضعیت اقتصادی / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا

روز سه‌شنبه ۹ مردادماه مردم و بازاریان در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز در شهرهای اصفهان، شیراز، رشت و کرج اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند که این اعتراضات امروز در کرج و اصفهان ادامه یافت. در برخی نقاط اعتراضات به خشونت کشیده شد و نیروهای انتظامی نیز از گاز اشک آور برای پراکنده کردن معترضان استفاده کردند. گفته می‌شود که تعدادی از معترضان در تجمع روز سه‌شنبه در کرج بازداشت و هم‌اکنون در پایگاه بسیج مسجد جامع گوهردشت نگهداری می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی دو روز گذشته (۹ و ۱۰ مردادماه) شماری از مردم در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند.
این تجمعات روز گذشته در اصفهان در خیابان شاپور جدید ابتدا با اعتصاب مغازه‌داران آغاز شد. کاسبان و مغازه‌داران این منطقه با بستن مغازه‌های خود و دست کشیدن از کار اعتراضات را آغاز کرده و اندکی بعد سایر شهروندان نیز به این راهپیمایی پیوستند.
در کرج نیز مردم با حضور در فلکه گوهردشت اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. حضور زنان در تجمع روز گذشته کرج پررنگ بود.
بر اساس برخی گزارشات در تجمعات روز سه‌شنبه در کرج شماری از معترضان توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی بازداشت شدند که کماکان در پایگاه بسیج مسجد جامع گوهردشت در خیابان هشتم نگهداری می‌شوند.

اعتراضات روز سه‌شنبه در رشت و شیراز نیز شکل گرفت که با حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه بود. برخی ویدیوها حاکی از این است که شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای انتظامی در شیراز یک کودک ۷ ساله را هدف قرار داده است.

امروز چهارشنبه، مورخ ۱۰ مردادماه نیز اعتراضات در چند شهر شکل گرفت.
شهروندان معترض در اصفهان بخصوص در خیابان شاپور جدید اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده که با حضور گسترده نیروهای امنیتی در بین مردم و استفاده از گار اشک‌آور برای متفرق کردن آنان همراه بود.
معترضان در این راهپیمایی‌ها با آتش زدن لاستیک در خیابان و سر دادن شعارهایی نظیر “دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست”، “توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه”، “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند” و “مرگ بر گرانی” اعتراض خود را نشان می‌دادند.
گفتنی است گرانی و بیکاری از اصلی‌ترین دلایل اعتراضات مردم از دی‌ماه ۹۶ تاکنون بوده است.

بهمن طاهرخانی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس در تذکر شفاهی در جلسه امروز مجلس گفت: “از کارگزاران و مسئولین خواهشی دارم، اعتراضات بحق مردم را به دلیل سختی زندگی و معیشت به دلیل ناتوانی در مدیریت منتسب به بیگانگان نکنید. صورت مساله را پاک نکنید، مردم به این وضعیت معترض هستند، واقع‌بین باشیم، این موضوع در بلندمدت حاصلی برای ما ندارد”.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز روز سه‌شنبه با بیان این که هیچ یک از تجمعاتی که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم از سوی گروه‌های مخالف سازماندهی نشده بود، بیان داشت: “نباید مسائل صنفی به سرعت تبدیل مسائل امنیتی شود و باید جلوی آن را بگیریم و مسائل صنفی و اقشار و طبقات مختلف نیز باید در حد همان اصناف پیگیری و حل شود”.
رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین مطالبه و گلایه کلی دیروز اصناف در اصفهان همانند کشور نوسانات بازار ارز است، گفت: “از متولیان اقتصادی کشور خواستاریم که فکری به حال این نوسانات داشته باشند تا تولیدکنندگان و اصناف بتوانند حداقل برای ۶ ماه آینده و ادامه فعالیت خود تصمیم‌گیری کنند”.
حمیدرضا طباطبایی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری مهر عنوان کرد: “دیروز و امروز تجمعات محدودی به شکل صنفی در اصفهان داشتیم و انگیزه نیز مطالباتی در ارتباط با گرانی‌های اخیر بوده است”.
هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس مدعی شد که هیچ فردی در تجمع روز سه‌شنبه در شیراز بازداشت نشد، او با تکرار کبشه های رایج در بین مسئولان گفت: “بسیاری از این اعتراض ها از بیرون هدایت شده است و در این تجمعات افراد خاصی حضور می یابند و مردم باید بدانند که خطر ناامنی روانی از ناامنی فیزیکی بسیار بیشتر است”.
هرانا پیشتر از اعتراضات ماه گذشته بازاریان در واکنش به بی‌ثباتی نرخ ارز، رکود بازار و گرانی کالاها خبر داده بود. این اعتراضات برای سه روز متوالی و در تهران و تعدادی از شهرهای ایران از جمله شیراز، اصفهان، کرمانشاه و ارومیه ادامه یافت.
گزارش ویدیویی ذیل ماحصل گردآوری حداقل ۱۶ قطعه ویدیویی از اولین روز اعتراضات (۹ مردادماه) توسط هرانا است.
لینک به یوتوب: https://youtu.be/BNUA2xFMkX8
نمایشگر ویدیو
00:00
08:48

گزارش ویدیویی ذیل ماحصل گردآوری حداقل ۱۱ قطعه ویدیویی از دومین روز اعتراضات (۱۰ مردادماه) توسط هرانا است.
لینک به یوتوب: https://youtu.be/ZKqL6s9q8dE
نمایشگر ویدیو
00:00
06:02

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید