گزارشی از سومین روز موج جدید اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به وضعیت اقتصادی / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا

از روز سه‌شنبه ۹ مردادماه مردم و بازاریان در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند که این اعتراضات امروز در اصفهان، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، کرج، مشهد، شیراز، ساری، تهران، اهواز، کرمانشاه، قهدریجان و اراک با حضور گسترده‌ مردم ادامه یافت. تجمعات روز پنج‌شنبه در اصفهان و شیراز به خشونت کشیده شده و گزارش شده که نیروهای امنیتی با تیراندازی هوایی و استفاده از گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن معترضان داشتند. همچنین گزارشاتی از بازداشت شهروندان در شهرهای شیراز و مشهد مخابره شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز سه‌شنبه ۹ مردادماه شماری از مردم در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند.
این تجمعات در روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد و برای سومین روز متوالی با حضور گسترده از مردم در شهرهای اصفهان، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، کرج، مشهد، شیراز، ساری، تهران، اهواز، کرمانشاه، قهدریجان و اراک شکل گرفت.

اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی در اصفهان و شیراز پس از ساعاتی به خشونت و درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی کشیده شد. در خیابان شاپور جدید اصفهان ماموران با حمله به معترضان اقدام به ضرب و شتم آنان کرده و در برخی ویدیوها مشاهده شده که به سوی معترضان تیراندازی کرده و گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند. مردم معترض نیز در واکنش به این امر به سوی ماموران سنگ پرتاب کرده و با روشن کردن آتش در خیابان از صدمات ناشی از گاز اشک‌آور جلوگیری کردند.

در شیراز معترضان مورد حمله گاز اشک‌آور قرار گرفته و بسیاری از شهروندان بازداشت شده‌اند. هرچند که گفته می‌شود علاوه بر نیروهای امنیتی، نیروهای بسیج و لباس شخصی‌ در این شهر با معترضان درگیر شده‌اند. صبح امروز نیز تصویری منتشر شد که نشان دهنده دختری بود که مادرش در خلال اعتراضات روزهای اخیر در خیابان ملاصدرای شیراز بازداشت شده و با گرفتن پلاکاردی در دست به این بازداشت اعتراض می‌کند.
در مشهد نیز جو امنیتی حاکم بوده و گزارشات از این شهر از تیراندازی هوایی و بازداشت شماری از معترضان خبر می‌دهد.
برخی تصاویر و ویدیوها حاکی از حضور پررنگ نیروهای امنیتی جهت پراکنده کردن جمعیت در مناطق مختلف تهران از جمله میدان تجریش و میدان انقلاب بود.
با این حال تهران با حضور گسترده معترضان همراه بود که در مواردی نیز به ضرب و شتم شهروندان توسط نیروهای امنیتی کشیده شد. مردم با آتش زدن سطل‌های زباله اعتراض خود را نشان می‌دادند. گزارشات تایید نشده نیز حاکی از تیراندازی ماموران به سمت شهروندان است.
در اراک و کرمانشاه جو امنیتی حاضر بوده و ماموران امنیتی با حضور گسترده در خیابان‌ها سعی در جلوگیری از برگزاری تجمع مردمی داشتند.
مردم حاضر در این راهپیمایی‌ها با سر دادن شعارهایی نظیر “مرگ بر گرانی”، “مسئول بی کفایت نمی‌خواهیم”، “مرگ بر دیکتاتور”، “گرانی تورم، نمی‌خوایم نمی‌خوایم”، “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”، “گرانی، تورم، بلای جان مردم” و “ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند” و … اعتراض خود را نشان می‌دادند.
گفتنی است گرانی و بیکاری از اصلی‌ترین دلایل اعتراضات مردم از دی‌ماه ۹۶ تاکنون بوده است.

بسیاری از خبرگزاری‌های وابسته به دولت که در اعتراضات گذشته دائما در حال انکار و اعلام پایان تجمعات بودند، در دور جدید اعتراضات سعی بر آن دارند که عامل این تجمعات را گروه‌های مخالف معرفی کرده و یا این اعتراضات را تجمعات صنفی بخوانند.

محمد رحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: “هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع در شهرهای خراسان رضوی صادر نشده و هرگونه تجمع در هر جای خراسان رضوی شکل بگیرد، فاقد مجوز بوده است و اجازه این اقدام داده نخواهد شد”.
هرانا پیش از این گزارشی از دومین روز موج جدید اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به وضعیت اقتصادی و واکنش مسئولان نسبت به این اعتراضات را منتشر کرده بود.
گزارش ویدیویی ذیل ماحصل گردآوری حداقل ۶۱ قطعه ویدیویی از سومین روز اعتراضات (۱۱ مردادماه) توسط هرانا است.
لینک به یوتوب: https://youtu.be/RocYzLDGqko
نمایشگر ویدیو
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید