بیانیه حقوقدانان ایرانی در محکومیت حمله ترکیه به عفرین



برگرفته از سایت عصرنو
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳ ژانويه ۲۰۱۸


دویچه وله: بیش از ۱۱۰ وکیل دادگستری و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه‌های تهران در بیانیه‌ای حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه و شهر عفرین را به شدت محکوم کرده و خواستار دخالت دولت‌ها برای پایان دادن به آن شده‌اند.

ظهر روز سه‌شنبه (۳ بهمن/ ۲۳ ژانویه) بیانیه‌ای در محکومیت حمله ترکیه به شهر عفرین و مناطق کردنشین شمال سوریه منتشر شد که بیش از ۱۱۰ وکیل دادگستری و حقوقدان ایرانی آن را امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند که ارتش ترکیه حمله نظامی گسترده خود را با استفاده از گروه‌های شبه نظامی افراط‌گرای اسلامی طرفدار حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه پیش می‌برد. در این بیانه آمده است که «در نظام حقوق بین‌الملل هرگونه حمله مسلحانه یک دولت به سرزمینی بیگانه، اقدامی نامشروع است، مگر آنکه آن حمله در مقام دفاع مشروع و مسبوق به تهاجم خارجی انجام شود.»

این وکلا و حقوقدانان از دولت‌ها خواسته‌اند برای پایان دادن به این تهاجم و نقض قواعد بین‌المللی دست به اقدامات «تنبیهی و بازدارنده» علیه دولت ترکیه بزنند.

آن‌ها هم‌چنین گفته‌اند که «نقض قواعد امره حقوق بین‌الملل از جمله تهاجم غیرقانونی به کشور همسایه می‌تواند رویه‌ای خطرناک در نظام روابط بین‌الملل ایجاد نماید که دولت‌های ضعیف، قربانیان اصلی ایجاد این رویه خواهند بود.»
دویچه‌وله فارسی در همین زمینه با صالح نیکبخت، وکیل دادگستری و از امضاکنندگان بیانیه گفت‌وگو کرده است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید