قربانیان کهریزک
علی‌قلی فودازی، رئیس سابق بازرسی پلیس تهران و مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک، یکشنبه، ۱۸ تیر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با تکذیب نقش سپاه پاسداران در اداره کهریزک گفت که «بازداشتگاه کهریزک در زمان سال ۸۸ نیز تحت نظر نیروی انتظامی بود و هیچ کدام از سرداران سپاه در آن نقشی نداشتند.»
او این سخنان را در سالگرد ۱۸ تیر عنوان کرد، روزی که یادآور آغاز اعتراضات دانشجویی در سال ۱۳۷۸ و نیز دستگیری کسانی است که در اعتراضات مردمی پس از انتخابات ۱۳۸۸ به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند.
فودازی مسئولیت نگهداری بازداشت‌شدگان در کهریزک را متوجه دادستانی تهران دانست و گفت که «سردار رجب‌زاده که در آن زمان مسئولیت فرماندهی تهران بزرگ را بر عهده داشت اعلام کرد که این بازداشتگاه بیش از این ظرفیت نگهداری بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر سال ۸۸ را ندارد و باید به جای دیگری منتقل شود اما دادستانی تاکید داشت به دلیل اینکه برای نگهداری این افراد جا نداریم باید این افراد تا زمان تعیین تکلیف در بازداشتگاه کهریزک نگهداری شوند.»
یکشنبه ۲۱ شهریور ماه  سال گذشته سعید مرتضوی، قاضی و دادستان سابق تهران که پرونده اتهامی او در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک در دادگاه تجدید‌نظر در حال رسیدگی‌ بود، در نامه‌ای سرگشاده از آیت‌الله خامنه‌ای، خانواده جان‌باختگان کهریزک و ملت ایران عذرخواهی کرد. سعید مرتضوی در این نامه اما همچنان بر بی‌گناهی خود تاکید داشت و در نهایت آنچه را رخ داد، اتفاقی و غیرعمد دانست.

تکذیب ضرب‌و‌شتم و تجاوز: فقط هلمان دادند

به شهادت شماری از زندانیان سابق کهریزک، بازداشتی‌های این زندان به شدت مورد ضرب‌و‌شتم قرار ‌می‌گرفتند و همین موضوع به مرگ عده‌ای در این بازداشتگاه انجامید. بازداشتگاهی که پیش از آن متهمان طرح امنیت اخلاقی به آن فرستاده می‌شدند. حکومت ایران از متهمان طرح امنیت اخلاقی با عنوان «اراذل و اوباش» یاد می‌کند.
پس از آن شایعاتی مبنی بر ضرب و جرح زندانیان از سوی دیگر متهمان منتشر شد. فودازی اما این مسئله را تکذیب کرد و گفت که «سلول این دو گروه از یکدیگر جدا بود.»
او مدعی شد که از بیش از ۹۰ نفر از بازداشت شدگان کهریزک «رضایت» گرفته شده و آنها ادعای ضرب‌و‌شتم از سوی دیگر زندانیان را مطرح نکرده‌اند.
فودازی اما ادعای ضرب‌و‌شتم از سوی مأموران را نیز رد کرد و با تکذیب همزمان ادعای تجاوز در کهریزک گفت: «بازرسی پلیس تهران بزرگ در این ماجرا از ۹۰ نفر رضایت گرفت، همه آن‌ها گفتند که در کهریزک هیچ‌کس به من دست نزده است. ما در کهریزک بیش از دویست نفر بازداشتی داشتیم. آن‌ها می‌گفتند ما را هل دادند، اما اینکه بزنند و تجاوز کنند؛ صحت ندارد. سه نفری که در کهریزک فوت کردند سرما خورده بودند و در اثر مننژیت فوت کردند.»
مهدی کروبی، یکی از رهبران جنبش سبز که هنوز پس از اعتراضات ۸۸ در حبس خانگی به سر می‌برد، در رابطه با اعمال خشونت در کهریزک نامه‌ای نوشت و ادعای آزار جنسی و تجاوز به معترضان بازداشتی در آنجا را مطرح کرد.
اگرچه ادعاهای کروبی تکذیب شد، در ‌‌نهایت علی خامنه‌ای، رهبر ایران حکم به تعطیلی کهریزک داد.
مرگ چهارتن در کهریزک به رسمیت شناخته شد: محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر و رامین قهرمانی.

علت مرگ پزشک کهریزک

مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک همچنین علت مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک وقت بازداشتگاه کهریزک را  «خودکشی به دلیل ترس» دانست و گفت: «متاسفانه آن پزشک وظیفه بر اثر ترسی که داشت و به او به اشتباه گفته بودند تو مقصری دچار جنون آنی شده و با خوردن قرص خودکشی کرد.»
تا پیش از این اخبار ضد و نقیضی درباره علت مرگ رامین پوراندرجانی منتشر شده بود، از جمله تحت فشار بودن او برای تأیید «مننژیت» به عنوان علت مرگ.