ناقض حقوق بشر: محمد سرفراز


برگرفته از صفحه فیسبوک و سایت عدالت برای ایران


محمد سرافراز، رئیس پیشین صدا و سیما و عضو فعلی شورای عالی فضای مجازی به دلیل پخش اعترافات اجباری دست‌کم ۱۸ زندانی سیاسی و عقیدتی از شبکه تلویزیونی پرس تی وی مرتکب نقض حقوق بشر شده است و باید پاسخگو باشد. 

طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ اعترافات دست‌کم ۱۸ زندانی سیاسی و عقیدتی از پرس تی وی، پخش شده است. بر اساس تحقیقات عدالت برای ایران تمامی این اعترافات، تحت فشار، آزار و یا شکنجه اخذ شده و بدون رضایت این زندانیان، از پرس تی وی پخش شده است.
صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز ۲۴ آبان ۱۳۹۳ در نخستین روزهای شروع به کار محمد سرافراز به عنوان رئیس این سازمان با پخش تصاویر ﺣﺎﻣﺪ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﻤﺎﻝ ﻣﻼﯾﯽ، ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ، ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ، زندانیان سنی، اتهامات منتسب به آنها را منتشر کرد. این جهار زندانی سنی مذهب در همان زمان طی نامه ای که از زندان به بیرون انتقال دادند، به این برنامه و نسبت دادن اتهامات دروغین به آنها اعتراض کرده بودند.
مازیار بهاری٬‌ روزنامه نگار ایرانی-کانادایی و خبرنگار نیوزویک و کانال 4 انگلیس در تهران؛ زانیار و لقمان مرادی؛ زندانیان سیاسی کرد؛ احمد دبات و سجاد بیت عبدالله، زندانیان سیاسی عرب؛ سکینه محمدی آشتیانی زندانی زن محکوم به سنگسار؛ هوتن کیان، وکیل حقوق بشری؛ جمال قزاقی، زندانی سیاسی کرد؛ مرضیه رسولی، پرستو دوکوهکی و سهام بورقانی، روزنامه نگار؛ هادی راشدی، مدیر مدرسه در شهر رامشیر و موسس یک سازمان غیردولتی برای توسعه فرهنگ و زبان عربی؛ هاشم شعبانی، دبیر دبیرستان و موسس یک سازمان غیردولتی برای توسعه فرهنگ و زبان عربی؛ طاها حیدریان، فعال سیاسی عرب؛ سمکو خلقتی، کارمند تاسیسات هسته ای اراک؛ علی چبیشات و خالد موسوی و سلمان چایانی، زندانیان سیاسی عرب از جمله افرادی هستند که اعترافات اجباری آنها از شبکه پرس تی وی، تحت مدیریت محمد سرافراز پخش شده است.
پرس‌تی‌وی اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان سیاسی از جمله دستگیرشدگان عرب را ماه‌ها پیش از برگزاری دادگاه ایشان و در برنامه‌هایی چون «گروه تروریستی الاحوازی در خوزستان» و «گروه تروریستی الاحوازی در ایران» پخش کرده است که در آن این اعترافات دروغین را که به وضوح تحت شکنجه گرفته شده اند، پخش می‌کند.
همچنین تصاویر خانواده‌های علی چبیشات و خالد موسوی و سلمان چایانی سه زندانیان سیاسی که پس از مدت‌ها بی خبری از آنها، با وعده ملاقات با عزیزان‌شان برای آمدن جلوی دوربین پرس تی وی تحت فشار گذاشته شده‌اند نیز بدون اخذ رضایت آنها از پرس تی‌وی پخش شده است.
پخش چنین برنامه‌هایی نقض صریح قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق متهم و برگزاری دادگاه عادلانه است و حتی بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها حق انتشار اسامی و تصاویر متهمان را ندارند و در صورت تخلف، باید به مجازات برسند. نام محمد ضرغامی، رییس سابق سازمان صدا و سیما، در ۲۳ مارس ۲۰۱۲ به دلیل ارتکاب به اعمال مشابه و پخش اعترافات تلویزیونی در شبکه سراسری صدا وسیمای جمهوری اسلامی، در فهرست تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا قرار گرفته است. از تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۳ نام محمد سرافراز نیز بعنوان ناقض حقوق بشر در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.


نام و نام خانوادگی:
محمد سرافراز
زندگینامه:
محمد سرافراز، متولد سال ۱۳۴۰ است و در مقطع دکترای  علوم سیاسی از دانشگاه بیروت فارغ التحصیل شده است. او فرزند ابوالفضل سرافراز یکی از  شاگردان آیت‌الله خمینی و نماینده ولی فقیه در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.[1]
 مسئولیت‌ها:
 ۱۷ آبان ۱۳۹۳ تا کنون: رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
اسفند ۱۳۹۰  تا کنون: عضو شورای عالی فضای مجازی
۱۳۷۱ تا ۱۳۹۳: معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما
۱۳۸۶- ۱۳۹۳: مدیر شبکه پرس تی وی
سرافراز کار رسانه ای اش را با روزنامه رسالت آغاز کرده و در مقاطعی مدیریت مدیر شبکه‌های تلوزیونی هیسپان تی وی، کوثر و العالم  را نیز برعهده داشته است.[2]
موارد نقض حقوق بشر:
محمد سرافراز، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و پیش از آن معاونت برون مرزی صدا و سیما و مدیریت شبکه تلوزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی[3] را بر عهده داشته است.
طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ اعترافات دست‌کم ۱۸ زندانی سیاسی و عقیدتی از پرس تی وی،  پخش شده است. بر اساس تحقیقات عدالت برای ایران تمامی این اعترافات، تحت فشار، آزار و یا شکنجه اخذ شده و بدون رضایت این زندانیان، از پرس تی وی پخش شده است.
صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز ۲۴ آبان ۱۳۹۳ در نخستین روزهای شروع به کار محمد سرافراز به عنوان رئیس این سازمان با پخش تصاویر  ﺣﺎﻣﺪ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﻤﺎﻝ ﻣﻼﯾﯽ، ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ، ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ، زندانیان سنی، اتهامات  منتسب به آنها را منتشر کرد. این جهار زندانی سنی مذهب در همان زمان طی  نامه ای که از زندان به بیرون انتقال دادند، به این برنامه و نسبت دادن اتهامات دروغین به آنها اعتراض کرده بودند.
مازیار بهاری٬‌ روزنامه نگار ایرانی-کانادایی و خبرنگار نیوزویک و کانال 4 انگلیس در تهران؛ زانیار  و لقمان مرادی؛ زندانیان سیاسی کرد؛ احمد دبات و سجاد بیت عبدالله، زندانیان سیاسی عرب؛ سکینه محمدی آشتیانی زندانی زن محکوم به سنگسار؛ هوتن کیان، وکیل حقوق بشری؛ جمال قزاقی، زندانی سیاسی کرد؛ مرضیه رسولی، پرستو دوکوهکی و سهام بورقانی، روزنامه نگار؛ هادی راشدی، مدیر مدرسه در شهر رامشیر و موسس یک سازمان غیردولتی برای توسعه فرهنگ و زبان عربی؛ هاشم شعبانی[4]، دبیر دبیرستان و موسس یک سازمان غیردولتی برای توسعه فرهنگ و زبان عربی؛ طاها حیدریان، فعال سیاسی عرب؛ سمکو خلقتی، کارمند تاسیسات هسته ای اراک؛ علی چبیشات و خالد موسوی  و سلمان چایانی[5]، زندانیان سیاسی عرب از جمله افرادی هستند که اعترافات اجباری آنها از شبکه پرس تی وی، تحت مدیریت محمد سرافراز پخش شده است.
پرس‌تی‌وی اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان سیاسی[6] از جمله دستگیرشدگان عرب را ماه‌ها پیش از برگزاری دادگاه ایشان و در برنامه‌هایی چون «گروه تروریستی الاحوازی در خوزستان» و «گروه تروریستی الاحوازی در ایران»[7]  پخش کرده است که در آن این اعترافات دروغین را که به وضوح تحت شکنجه گرفته شده اند، پخش می‌کند.
همچنین تصاویر خانواده‌های علی چبیشات و خالد موسوی  و سلمان چایانی سه زندانیان سیاسی که پس از مدت‌ها بی خبری از آنها، با وعده ملاقات با عزیزان‌شان برای آمدن جلوی دوربین پرس تی وی تحت فشار گذاشته شده‌اند نیز  بدون اخذ رضایت  آنها از پرس تی‌وی پخش شده است.
 پخش چنین برنامه‌هایی نقض صریح قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق متهم و برگزاری دادگاه عادلانه است و حتی بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها حق انتشار اسامی و تصاویر متهمان را ندارند و در صورت تخلف، باید به مجازات برسند. نام محمد ضرغامی[8] ، رییس  سابق سازمان صدا و سیما، در ۲۳ مارس ۲۰۱۲ به دلیل ارتکاب به اعمال مشابه و پخش اعترافات تلویزیونی در شبکه سراسری صدا وسیمای جمهوری اسلامی، در فهرست تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا قرار گرفته است. از تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۳ نام محمد سرافراز نیز بعنوان ناقض حقوق بشر در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.[9]
 ———————————————
[6] شهادت مازیار بهاری، زندانیان سیاسی کرد  و اعضای خانواده زندانیان سیاسی عرب نزد عدالت برای ایران

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید