گفت و گوی منیره برادران و بهمن امینی درباره کتاب داداخواهی مادران پارک لاله

برگرفته از سایت rfi

دادخواهی خانواده‌های قربانیان سیاسی ایران در یک کتاب




کتاب «مفاهیم دادخواهی به زبان ساده» که به تازگی در پاریس توسط انتشارات خاوران چاپ شده؛ مروری دارد بر فعالیت‌های جنبش دادخواهی مادران و خانواده‌های آسیب‌دیده ایرانی که توسط فعالان موسوم به مادران پارک لاله جمع‌آوری و تدوین شده است.

گفتگو با بهمن امینی و منیره برادران
انتخابات ریاست جمهوری 1388 در ایران و وقایع بحث‌برانگیز پس از آن، آغازگر فعالیت‌های مادران پارک لاله ایران شد. 

حرکتی که در ادامه جنبش دادخواهی مادران و خانواده‌های آسیب دیده ایرانی است و از فعالان اجتماعی و خانواده‌های قربانیان جمهوری اسلامی در سی و چند سال گذشته تشکیل شده است.

اکنون 6 سال پس از شکل‌گیری حرکت اعتراضی مادران پارک لاله، مجموعه «مفاهیم دادخواهی به زبان ساده» از قربانیان، خانواده‌های‌شان و خواسته‌های این جنبش دادخواهی می‌گوید.
جنبشی که هرچند با اعتراضات نسبت به کشتارهای 67 آغاز شد؛ اما اکنون تقریبا همه قربانیان سیاسی جمهوری اسلامی را دربرمی‌گیرد.
کتاب «مفاهیم دادخواهی به زبان ساده» را نشر خاوران در پاریس چاپ کرده است.
این کتاب با مروری بر فعالیت‌های دادخواهانه در ایران و دیگر کشورها از موضوعاتی چون جنبش دادخواهی مادران، اهداف آن، وظایف و مسئولیت‌های حکومت‌ها در این زمینه و شرایط عدم تکرار جنایت‌های انجام شده می‌گوید.
بهمن امینی، مدیرانتشارات خاوران در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه چنین می‌گوید: «خانواده‌های جان باختگانی که تحت عنوان مادران پارک لاله فعالیت می‌کنند؛ مطالب این کتاب را جمع‌آوری کرده‌اند و بخشی از این کتاب هم مدارک و اسناد در مورد قربانیان چند دهه گذشته در ایران و نیز چند کشور دیگر است».
منیره برادران، پژوهشگر و فعال سیاسی ساکن آلمان هم درباره اهمیت دادخواهی دراین زمینه چنین می‌گوید که پرونده جمهوری اسلامی پر از جنایت‌های این چنین است که همه بی‌پاسخ مانده و کسی مسئولیت آنها را به عهده نگرفته است.
به اعتقاد وی یادآوری این موضوع باید تا پذیرفتن مسئولیت این جنایات و پاسخ دادن در این زمینه و نیز محاکمه مسئولان آن ادامه یابد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید