انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی: همه «مقصرین و عاملین اصلی» سرنگونی هواپیما تبرئه شده‌اند

برگرفته از اخبار روز

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی. اس ۷۵۲ اوکراینی با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به صدور قرار منع تعقیب برای مسببان سقوط هواپیما، می‌گوید تنها یک دادگاه بی‌طرف بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به این «کشتار دسته‌جمعی» را دارد.

این انجمن روز سه‌شنبه ۹ شهریور ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، بر اساس ابلاغیه‌ای که از سوی دادسرای نظامی تهران در اختیار خانواده‌های شاکی در ایران قرار گرفته است جمهوری اسلامی ایران برای مسببان سقوط هواپیما اوکراینی و جان باختن ۱۷۶ سرنشین این هواپیمای پرواز قرار منع تعقیب صادر کرده است.

بر اساس این ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران، شبکه‌ یکپارچه‌ پدافند، سیستم پدافند غیرعامل، نیروی هوافضای سپاه، سازمان هواپیمایی کشوری، حسین سلامی فرمانده‌ کل سپاه، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده‌ هوافضای سپاه و علی عابدزاده رئیس وقت سازمان هواپیمایی نهادها و اشخاص حقوقی هستند که قرار منع تعقیب برای آنها صادر شد.

پیشتر، دادستان نظامی پیشین تهران اعلام کرده بود که برای ده نفر از «مسئولانی که در پرونده انهدام هواپیمای اوکراین دخیل بودند» کیفر خواست صادر شده است.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی در ادامه این بیانیه می‌گوید، قوه‌ قضاییه‌ با تبرئه «مقصرین و عاملین اصلی» انهدام این هواپیما از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تقصیر را فقط به گردن چند «افسر دون‌پایه» انداخته است.

همچنین در انتهای این بیانیه آمده است،‌ «حکومتی که در این بیست ماه جز دروغ و فریب، توضیح دیگری درباره‌ی جنایتش ارائه نداده است و حقیقت، قربانی بزرگ این فریبکاری و این دادگاه نمایشی‌ست. به کار بردن کلماتی چون قتل غیرعمد و اهمال خود گواه است درحالی‌که تمام شواهد بر قتل عمد عزیزان ما صحه می‌گذارد.»

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین عازم کی‌یف بود که پس از برخاستن از فرودگاه تهران، با اصابت دو موشک شلیک شده توسط سپاه پاسداران سرنگون شد.

مقامات جمهوری اسلامی تا چند روز دلیل سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کردند. اما ایالات متحده در همان زمان به طور مشخص از سرنگونی هواپیما خبر داد. پس از چند روز، سپاه پاسداران سرانجام اعتراف کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داده است. این تاخیر در اعلام حقیقت، موجب خشم مردم و اعتراضات عمومی شد. شلیک به هواپیما ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه به یک پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در عراق و به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی آمریکا صورت گرفت.
Tags: ,

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید