سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر؛ لزوم انجام تحقیقات در خصوص کشتار سوختبران در سیستان و بلوچستان

    خبرگزاری هرانا 


     ۱۳۹۹/۱۲/۱۵

روز جمعه ۱۵ اسفندماه، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به اعمال خشونت و کشتار سوختبران توسط نیروهای امنیتی و نیروهای سپاه پاسداران و استفاده مداوم و سیستماتیک از نیروهای سرکوب‌گر توسط مقامات مرزی ایران اعتراض کرد. روپرت کالویل هچنین استفاده از سلاح های مرگبار توسط نیروهای امنیتی علیه شهروندان معترض به این موضوع و کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها در پی این اقدامات و قطعی گسترده اینترنت در چندین شهر استان سیستان و بلوچستان که با هدف جلوگیری از دسترسی به اطلاعات مربوط به آنچه که در این منطقه اتفاق می افتد را محکوم کرد و خواستار تحقیقات سریع، بی طرفانه و کامل در مورد این قتل ها و پاسخگویی درمورد افرادی شد که مسئول اعمال خشونت های منجر به مرگ یا جراحت جدی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن اعتراض به کشتار سوختبران در سیستان و بولوچستان، سرکوب افراد معترض به این موضوع و همچنین قطعی اینترنت منطقه، خواهان انجام تحقیقاتی در راستای این موضوعات شد.

روپرت کالویل گفت: مجموعه وقایع خشونت آمیز و ناآرامی ها در این منطقه از ۲۲ فوریه ( ۴ اسفندماه) آغاز شد. نیروهای امنیتی به سمت کسانی که برای انتقال سوخت به پاکستان، قصد باز کردن جاده‌ای مسدود در منطقه‌ مرزی بم‌پشت را داشتند، شلیک کردند. رسانه‌های محلی از کشته شدن دست کم ده نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی خبر دادند. این در حالیست که مقامات ایران مدعی شدند که دو تا سه نفر در جریان این تیراندازی ها کشته شده‌اند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه داد: این کشتارها باعث ایجاد تظاهرات در چندین شهر استان شد و در پی آن سپاه و نیروهای امنیتی مهمات مرگبار را به سمت معترضین و اطرافیان شلیک کردند.

وی افزود: ما از مقامات ایران می خواهیم که هر چه سریعتر دسترسی به اینترنت در این منطقه را برای تمامی افراد محیا کنند.

او ضمن تاکید بر اینکه طبق معیارهای بین المللی حقوق بشر استفاده از سلاح گرم تنها برای دفاع در برابر تهدید قریب الوقوع مرگ یا جراحت جدی امکان پذیر است، ادامه داد: ما از استفاده مداوم و منظم سیستماتیک از نیروی کشنده توسط مقامات مرزی ایران، به ویژه علیه پیک های مرزی اقلیت های کرد و بلوچ ، ابراز تأسف می کنیم و خواستار اقدامات فوری برای پایان دادن به وضعیت حاکم در این مناطق هستیم.

روپرت کالویل با اشاره به اینکه گزارشات سال ۲۰۲۰ حاکی از آن است که در مجموع ۵۹ کولبر توسط مقامات مرزی در استانهای شمال غربی ایران کشته شده اند، در پایان گفت: ما خواستار تحقیقات سریع، بی طرفانه و کامل در مورد این قتل ها و پاسخگویی درمورد افرادی هستیم که مسئول اعمال خشونت های منجر به مرگ یا جراحت جدی هستند. چرا که قربانیان و خانواده های این افراد حق احقاق حق و جبران حق دارند.

تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در روز دوشنبه ۴ اسفند به سمت رانندگان و سوختبران معترض به بسته شدن مرز، منجر به کشته شدن دستکم ۱۰ تن و زخمی شدن تعداد دیگری شد.

روز بعد شهروندان معترض به این واقعه در مقابل فرمانداری شهر سراوان اقدام به برگزاری تجمع اعتراض آمیز کردند که منجر به دخالت و اعمال خشونت نیروهای امنیتی شد.

پس از آن شهروندان معترض به این حادثه، اعتراضات گسترده ای را بخصوص در شهرهای سرجنگل، سوران، سراوان، جکیگور، ایرانشهر و زاهدان به شیوه های مختلف رقم زدند. بستن جادهها و بستن محل های کسب تنها نمونه هایی از این اعتراضات است که در مواردی با دخالت نیروهای انتظامی و نظامی به درگیری منجر شد و اینترنت در اکثر مناطق این استان بسیار کند و یا کاملا قطع شد.

گفته می شود در پی این اعتراضات دامنه دار، تعداد زیادی معترض بازداشت و یا زخمی شده اند. همچنین کشته شدن یک مامور پلیس و دو شهروند معترض از جمله دستکم یک نوجوان گزارش شده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.