اعتراض زندانیان سیاسی زندان ارومیه با خشونت گارد زندان پاسخ داده شد

      ۱۳۹۹/۰۶/۲۵

خبرگزاری هرانا

امروز سه‌شنبه ۲۵ شهریور شماری از زندانیان سیاسی در زندان ارومیه که در اعتراض به کمبود امکانات و شرایط نامناسب بند از گرفتن غذا امتناع کرده و به صورت مسالمت آمیز دست به اعتراض زدند، توسط گارد ویژه زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این زندانیان به دلیل نادیده گرفته شدن درخواست‌ها و خشونتی که علیه آنان به کار گرفته شده، همچنان از گفتن جیره غذایی زندان خودداری می‌کنند. به این ترتیب افزایش درگیری‌ها در این بند محتمل است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹، شماری از زندانیان سیاسی در زندان ارومیه به صورت مسالمت آمیز دست به اعتراض زدند اما توسط ماموران گارد ویژه زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

اعتراض این زندانیان به کمبود امکانات و شرایط نامناسب بند بوده و از گرفتن جیره غذایی زندان امتناع کردند. این زندانیان به دلیل نادیده گرفته شدن درخواست‌ها و خشونتی که علیه آنان به کار گرفته شده، همچنان از گفتن جیره غذایی زندان خودداری می‌کنند.

یک منبع مطلع از شرایط زندانیان محبوس در این بند به هرانا گفت: “زندانیان در بند سیاسی امروز به دلیل کمبودهایی چون نبود آب گرم و قطعی مکرر آب بند، عدم کارایی سیستم فاضلاب، کمبود جا، خرابی همیشگی اکثر سرویس‌های بهداشتی، نامناسب بودن سیستم برق‌کشی و خرابی وسایل الکترونیکی همچون تلویزیون اعتراض کرده و از گرفتن جیره غذایی زندان خودداری کردند. آنها از مسئولان زندان خواستند تا یا آنها را به بند تازه تاسیسی که برای آنان ساخته شده، منتقل کنند و یا همین بند را تعمیر کنند. معاون زندان با زندانیان معترض جلسه گذاشته و از آنها خواست تا اعتصابشان را بشکنند. اما زندانیان قبول نکردند و خواهان رسیدگی فوری شدند. ماموران زندان در واکنش به شکل خشونت آمیزی با کفش وارد بند شده روی وسایل آنها راه رفته و با زندانیان درگیر شدند و وسایل آنان را شکستند. نهایتا افسر نگهبانی از زندانیان خواست کسانی که با گارد ویژه درگیر شده‌اند خودشان را تحویل دهند که زندانیان در این مورد هم مقاومت کردند. در آخر رئیس زندان و مسئول حفاظت زندان به بند رفته و با زندانیان گفت‌وگو کردند. اما زندانیان گفته‌اند اعتصاب و نگرفتن جیره غذای زندان تا زمان رسیدگی به وضعیت نامناسب بند و به دلیل چنین بازرسی‌های خشنی ادامه خواهد داشت”.

ضرب و شتم و ورود گارد ویژه به بند در زندان ارومیه امری مسبوق به سابقه است. در تاریخ ۳۱ تیرماه امسال نیز مسئولان زندان ارومیه همراه با گارد ویژه زندان اقدام به ضرب و شتم سه تن از زندانیان در بند ۱۴ این زندان کردند.

پیش از آن در تاریخ ۲۷ شهریورماه ۹۷ نیز ماموران گارد زندان ارومیه، بند ۱۲ این زندان که در آن زمان محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی بود را مورد بازرسی خارج از عرف قرار داده و اقدام به تخریب وسایل شخصی و ضبط برخی مواد خوراکی و وسایل زندانیان کردند.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۸ تیرماه امسال در گزارشی با عنوان “بحران کرونا؛ گزارشی جامع از وضعیت زندان ارومیه” به شرح مشکلات و وضعیت نامناسب نگهداری زندانیان محبوس در این زندان  پرداخت.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید