گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر مرداد ۹۹

 

خبرگزاری هرانا

۱۳۹۹/۰۶/۰۱

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مرداد ماه ۹۹ که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در مردادماه ۹۹ با قریب به ۳۰ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

مردادماه با قریب به ۳۰ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام یک کودک-مجرم در زندان ارومیه اشاره کرد.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه، مصطفی صالحی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد.

افزون بر این، روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه، حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی مشهد به اجرا در آمد.

روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد، هرانا گزارشی از اجرای حکم اعدام چهار زندانی در زندان وکیل آباد مشهد منتشر کرد.

از دیگر اخبار مهم مربوط به این حوزه می‌توان به اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان همدان اشاره کرد. این زندانیان پیشتر از بابت اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بودند.

در ضمن، حکم اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور تأیید شد.

از سوی دیگر در ماهی که گذشت، برای دو متهم در تهران و کرج و یک متهم دیگر در تهران نیز حکم اعدام صادر شد.

در این ماه هرانا همچنین گزارشی تحت عنوان مستندسازی محل دفن جمعی از اعدام شدگان سال ۶۷ در اصفهان منتشر کرد.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در مردادماه بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات می‌توان به بازداشت جمشید شارمهد، علی آتون در بهبهان، علی ساکنی، وکیل دادگستری در سقز، سجاد شکری در تهران، فرزاد حسینی در کامیاران، مریم کاظمی و برادرش علی کاظمی در بهبهان، فریبا فریدونی و مجید رضایی دو فعال مدنی درخمین، مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده در تهران، مهدی رجبیان، آهنگساز در ساری، پنج شهروند در سقز، سه شهروند در اصفهان، مرتضی جعفری، خبرنگار شبکه خبری عصر جنوب در ماهشهر، رضا عارفی نسب در بهمئی، یک شهروند در بوکان و یک شهروند در بجنورد اشاره کرد.

همچنین در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت نادر فتوره چی به ۱ سال حبس تعلیقی، یک شهروند در تهران به ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، آرش نصری به ۱۷ سال حبس تعزیری، طارق رحیم‌پور به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری، شهناز صادقی فر به ۱۵ سال حبس، بهاره هدایت به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری واز باب مجازات تکمیلی به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و ۳ ماه ارائه خدمت در آسایشگاه سالمندان، مسعود مصاحب و شهرام شیرخانی مجموعا به ۲۰ سال حبس قطعی، سه شهروند مجموعا به ۸ سال و ۸ ماه حبس، شهین خاکپور و ارشیا نقوی مجموعا به ۳۶ سال حبس، ده شهروند معترض به قتل کولبران در بانه مجموعا به ٣٠ ماه حبس و ٢۵٠ ضربە شلاق، نوید محمدی و خالد محمدی هر کدام به تحمل ۷ سال حبس، محمد نوری زاد به ۸ ماه حبس تعزیری، ۱۴۸ ضربه شلاق و یک سال تبعید به طبس، هاجر سعیدی به پنج سال حبس، بختیار رحیمی به ۲ سال حبس تعزیری و شکیبا شاکرحسینی به دو سال حبس اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، مریم اکبری منفرد و آتنا دائمی، محمدجواد حق شناس، زهرا رحیمی، صبا آذرپیک و محمدهادی عرفانیان کاسب به دادگاه احضار شدند.

در ماهی که گذشت، وحید هروآبادی، هاجر سعیدی، صدیقه وسمقی، محمدرضا دبیریان و حیدر قربانی در مراجع قضایی محاکمه شدند.

در ضمن، روزنامه جهان صنعت به دنبال انتشار مطلبی در خصوص پنهان کردن عمدی آمار کرونا در ایران، با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

به علاوه، روز یکشنبه ۵ مرداد، مدیر مسئول و خبرنگار سایت رکنا به اتهامات «نشر مطالب خلاف واقع» توسط دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.

همچنین، روز پنجشنبه ۲ مردادماه، نیروهای امنیتی با حضور در گورستان امامزاده طاهر کرج و بستن درهای گورستان این امامزاده مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شدند.

لازم به ذکر است نشریه دانشجویی فروغ در دانشگاه شریف به دلیل طرح جلدش که یک کیسه پلاستیکی مشکی با نوشته «این یک نوار بهداشتی است» و مقاله‌ای با عنوان «باکرگی، ارزش یا باور درونی؟» طی مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف «خلاف عفت» تشخیص داده شد و به مدت ۹ ماه توقیف شد.

زندان

در ماهی که گذشت، سه زن زندانی در زندان قرچک ورامین به دلایل مختلف اقدام به خودکشی کردند. یکی از این زندانیان که از طریق حلق آویز کردن خود با چادر اقدام به خودکشی کرده بود، جان خود را از دست داد. یک زندانی نیز پس از انتقال

به بیمارستان روان درمانی امین آباد تهران اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. زندانی دیگر نیز در همین مدت در این زندان اقدام به خودکشی کرد اما با انتقال به موقع به بهداری از مرگ حتمی نجات یافت.

لازم به ذکر است خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان، شرایط نگهداری زندانیان در زندانهای ایران و شرایط نامناسب روحی ناشی از ایام بازداشت مسبوق به سابقه است.

همچنین، در تاریخ ۲۱ مردادماه، هرانا گزارشی از ۵ کشته و ده ها متهم در پی شورش در زندان شیبان اهواز که در فروردین ماه امسال رخ داده بود، منتشر کرد.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در مردادماه، حبیب پیرمحمدی در زندان وکیل آباد مشهد، جعفرعظیم زاده در زندان رجایی شهر کرج، ابراهیم صدیق همدانی در زندان ارومیه، نسرین ستوده در بند زنان زندان اوین، مجید اسدی در زندان اوین، بهنام محجویی در زندان اوین و حمزه درویش در زندان لاکان رشت در اعتصاب غذا بسر بردند.

به علاوه روز یکشنبه ۲۶ مردادماه، هرانا از اعتصاب غذای ۷۲ تن از زندانیان و متهمین سیاسی بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در زندان تهران بزرگ خبر داد.

از سوی دیگر، دو زندانی در زندان ارومیه، مصطفی صالحی درزندان دستگرد اصفهان، دو زندانی در زندان سنندج و یک کودک_مجرم در زندان ارومیه که پیشتر در پرونده هایی جداگانه به اعدام محکوم شده بودند به جهت اجرای حکم، به سلول انفرادی منتقل شدند.

در ضمن، در پی ابتلای جعفرعظیم زاده به ویروس کرونا در زندان اوین و تشخیص دکتر بهداری زندان مبنی بر اورٰژانسی بودن وضعیت وی، روز یکشنبه ۲۶‌ مرداد به بهانه انتقال به بیمارستان او را از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند. او پس از انتقال به زندان رجایی شهر به مدت ۲ روز در سلول انفرادی و بدون اجازه تماس با خانواده نگهداری شده است.

در ماهی که سپری شد، بهنام موسیوند، بهنام محجویی، امیرحسین میرخلیلی و جعفر عظیم زاده چهار تن از زندانیان سیاسی در زندان اوین توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی و خالد پیرزاده در زندان تهران بزرگ توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

لازم به ذکر است، هرانا روز ۱ مردادماه گزارشی از ضرب و شتم زندانیان در زندان ارومیه منتشر کرد.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند.

روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) از هفده زندانی در اندرزگاه ۸ زندان اوین مشخص شد دوازده تن از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده اند.

از این قرار، روز دوشنبه ۲۰ مردادماه در پی شیوع همه گیری علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین، ۲۷ تن از زندانیان سیاسی در این بند با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

در ماهی که گذشت، جواب تست کرونای ۷ تن از پرسنل حفاظتی زندان تایباد مثبت اعلام شد. گفته می‌شود مسئولین زندان این امر مهم را مخفی کرده و جان ٢۵٠ زندانی، ۴۵ زندانی رای باز و ٣٠ پرسنل حفاظتی دیگر را به خطر انداخته‌اند.

در این خصوص هرانا گزارشی از زندان های بهبهان، سنندج، تهران بزرگ، اوین، وکیل آباد مشهد و رجایی شهر کرج منتشر کرد.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، زرتشت احمدی راغب، مسیب رئیسی یگانه، ماشاالله پسرکهن، سهیلا حجاب و علیرضا علینژاد از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

در ضمن، اداره اطلاعات کامیاران اعزام چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان به مرخصی درمانی جهت انجام عمل جراحی را مشروط به همکاری وی با این نهاد امنیتی کرده است.

همچنین، لیلا میرغفاری، فعال مدنی که روز چهارشنبه ۱۵ مرداد به صورت اجباری از زندان قرچک ورامین به بیمارستان روانپزشکی امین آباد منتقل شد، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد به زندان بازگردانده شد. خانم میرغفاری که به دلیل مصرف دارو در دوره حضور در بیمارستان امین آباد دچار لرزش شدید دست شده، پس از بازگشت به زندان بدون رعایت دوره قرنطینه در دوران شیوع کرونا مستقیما به بند منتقل شد.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به محرومیت ماشاالله پسرکهن، مهرداد موسوی خولنجانی و محمدصابر ملک رئیسی اشاره کرد.

افزون بر این، حبیب پیرمحمدی و حسین سواری از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده خود محروم هستند.

همینطور، زینب جلالیان زندانی سیاسی با گذشت یک ماه از انتقال وی به زندان کرمان، کماکان در اتاق کوچکی در قرنطینه این زندان به تنهایی نگهداری می‌شود و از ارتباط با سایر زندانیان محروم است.

به علاوه، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه‌ای نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعتراض کرده است.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در مردادماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، فواد آلبوفتیله‌ نژاد در اهواز، اکبر صادقی در ارومیه، سه شهروند در ماهشهر، روزبه پیری در تبریز، یک شهروند در سقز، یک شهروند در کامیاران، یک نوجوان در پاوه، یک شهروند در بوکان، یک شهروند در اشنویه، یک شهروند در سردشت و مادح فتحی در سنندج بازداشت شدند.

به علاوه، اکبر صادقی به پلیس اطلاعات و امنیت ارومیه و علی و رضا واثقی به دادگاه انقلاب اردبیل احضار شدند.

همچنین، داوود شیری به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در ماهی که سپری شد، سنگ مزار عزیز پورولی، از فعالین باسابقه منطقه آذربایجان در وادی رحمت تبریز برداشته شد. گفته می‌شود نهادهای امنیتی طی ماه‌های گذشته خواستار برچیدن سنگ مزار شده بودند و نهایتا توسط فرد یا نهاد نامشخصی برداشته شد.

تخریب و اهانت به مزار مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی و اقلیت‌های ملی و دینی امری مسبوق به سابقه است.

در ضمن، منازل یاسمین ظفری ، رحیم و سعدالله ساسانی در تبریز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. مامورین پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی آنها را نیز با خود بردند.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

کیارش معینی، شهروند بهایی ساکن شیراز به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از ادامه خدمت به عنوان نیروی داوطلب در نیروی آتش نشانی محروم و خلع لباس شد. این شهروند بهایی که از حدود ۲ سال قبل در آتش نشانی فعالیت می‌کرد، روز شنبه ۴ مرداد از دستور حراست سازمان آتش نشانی برای اخراج خود مطلع شد.

در مردادماه، لیزا تبیانیان در کرج، دو شهروند در ارومیه و یک روحانی اهل سنت در بوکان بازداشت شدند.

به علاوه، سه نوکیش مسیحی مجموعا به ۳۵ سال حبس، فرید زیرگی مقدم به یک سال حبس دیگر، ویکتور بت ‌تمرز و شامیرام عیسوی مجموعا به ۱۵ سال حبس، ۹ شهروند بهایی مجموعا به ۹ سال زندان و چهار نوکیش مسیحی در رشت مجموعا به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

از این قرار، یک طلبه اهل سنت به اداره اطلاعات در نیکشهر و ۹ تن از شهروندان بهایی به دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی احضار شدند.

همچنین منزل فایق شریعت پناه، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته، برخی از وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ و کتاب‌های او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها همراه با وقایع ناراحت کننده ی دیگری باشد، ممکن است بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، خبری مبنی بر خودکشی همزمان ۴ دختر نوجوان در بابل منتشر و گفته شده است که دو تن از آنها فوت کرده و وضعیت سلامتی دو تن دیگر وخیم است. مدیر کل پزشکی قانونی مازندران خودکشی و فوت ۲ دختر نوجوان با قرص برنج در بابل را تایید کرد.

همچنین، یک دختر ۱۷ ساله در تهران که پس از اقدام به خودکشی با علائم حیاتی ضعیف به مراکز درمانی منتقل شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد.

افزون بر این، روز دوشنبه ۱۳ مردادماه، یک دختر نوجوان در مریوان به دنبال مخالفت با ازدواج اجباری، دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

در مردادماه، کودک چابهاری که پیشتر مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب شده بود، به دلیل نبود تجهیزات مناسب پزشکی در بیمارستان چابهار و عدم همکاری ‌مسئولان برای انتقال او از طریق اورژانس هوایی به کرمان، توسط خانواده به پاکستان منتقل شده و به دلیل تاخیر در رسیدگی از ناحیه دست دچار قطع عضو شد.

همینطور روز ۵ مردادماه، گزارشی مبنی بر روایت زندگی دختر بچه ای که در ۱۳ سالگی مجبور به ازدواج شد منتشر شد.

در ضمن، روز دوشنبه ۲۰ مرداد، جلسه دادگاه ۳ نوجوان متهم به عضویت در گروه داعش در دادگاه کیفری تهران برگزار شد. در جریان این جلسه دادگاه، کیفرخواست این افراد قرائت و اتهام آنان توسط نماینده دادستان تهران “محاربه” عنوان شد.

به علاوه، دو نوجوان ۱۵ و ۱۷ ساله اهل توابع شهرستان سروآباد در استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

زنان

روز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه، یک زن ۲۳ ساله به همراه کودک یک ساله‌اش در شهرستان بهارستان واقع در استان تهران سر بریده شد. به گفته دادستان این شهرستان، با توجه به اینکه در بازجویی‌ها شوهر این زن مظنون به نظر نرسیده و اختلافات قبلی نیز وجود نداشته، تاکنون عامل قتل این دو تن مشخص نشده و تحقیقات برای شناسایی و بازداشت وی کماکان ادامه دارد.

در ضمن، فرمانده انتظامی شهرستان نور از بازداشت مردی در این شهرستان که متهم است در پی اختلاف خانوادگی اقدام به اسیدپاشی بر همسر خود کرده و سپس متواری شده بود، خبر داد. به گفته وی همسر این فرد جهت طی کردن مراحل درمانی به بیمارستان سوانح و سوختگی ساری منتقل و درجه سوختگی وی نیز شدید گزارش شده است.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.

به علاوه، فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی به بهانه “عدم رعایت شئون اسلامی” شهربانو و سهیلا منصوریان دو قهرمان ووشو ایران را به ترتیب ۲۰ و ۸ ماه از حضور در میادین ورزشی محروم کرد.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۱۲۱ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در مردادماه عدم رعایت ایمنی کار ۷۶ کارگر را مصدوم و۴۵ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ کودک کار ۱۲ ساله در نیشابور، مرگ و مصدومیت ۱۹ در شهرهای آذرشهر، تهران، گیلانغرب و مشهد، مرگ ۲ کارگر از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرهای سیروان و دیواندره، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در شهرهای کرمانشاه و سراوان، مرگ و مصدومیت ۱۲ کارگر در استان های چهارمحال و بختیاری، تهران، اصفهان و البرز و مرگ و مصدومیت ۴ کارگر در شهرستان های بابل، نیشابور و اصفهان اشاره کرد.

در مردادماه، کرامت پام کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش، مازیار سیدنژاد، فعال کارگری به دادگاه انقلاب اهواز و حسن کهنکی، از کارگران نیشکر هفت تپه به دادگاه شهرستان شوش احضار شدند.

به علاوه، محمدتقی فلاحی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان توسط دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

لازم به ذکر است، یک معلم در جره و بالاده یکی از بخش‌های شهرستان کازرون واقع در استان فارس، با خوردن سم دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. دلیل این اقدام عدم قبولی وی در آزمون نهضت سوادآموزی عنوان شده است.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در مردادماه دستکم ۱۵۵ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به  تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه در شصت و هشتمین روز از اعتصابشان، کارگران شرکت هپکو اراک برای چهاردهمین روز متوالی، کارگران شهرداری سراوان، کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین، کارگران کارخانه فولاد جهان‌آرا خرمشهر، کارگران پروژه های نفت و گاز شهرستان ایذه، کارگران فضای سبز منطقه آزاد قشم و کارگران بازنشسته شرکت میان آب اشاره کرد.

افزون بر این، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، ساری، کرج، اهواز، اصفهان، تبریز، بجنورد، ایلام و رشت، نیروهای شرکتی بهداشت و درمان دستکم در استان‌های یزد، خوزستان، کرمان، مرکزی، لرستان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی، معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی، آموزش ‌دهندگان نهضت سوادآموزی در تهران، رانندگان تاکسی در سبزوار، مشهد و بابل، معلمان خرید خدمت در تهران و کرمان و کارگزاران و کارمندان مخابرات روستایی در مقابل ساختمان مجلس برای تحقق خواسته های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود.

از جمله اخبار در این حیطه میتوان به معوقات مزدی کارگران کنتورسازی قزوین و شهرداری لوداب، کارگران شهرداری میرجاوه، کارگران آب معدنی داماش، کارگران شهرداری کوت عبدالله و کارگران شهرداری بندر امام اشاره کرد.

همچنین، پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های دولتی شیراز، پرستاران و کادر درمان کشور، رانندگان مرکز بهداشت ایرانشهر و پرسنل بیمارستان امیرالمومنین گناوه دارای معوقات مزدی هستند.

اخراج و یا تعدیل شدن یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی کاری هر فردی است. تعدیل نیرو حس عدم قدرت در زندگی، شک به توانایی‌های خود و انتقادات بی‌وقفه‌ی درونی را به همراه دارد.

در مردادماه به مانند گذشته شاهد اخراج ها و تعدیلات متعددی بودیم که از مهمترین آنها میتوان به اخراج ۹۰ تن از نیروهای‌ حراست پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و حبیب بنده یکی از نمایندگان کارگران توسعه صنعت آذربایجان اشاره کرد.

در ماهی که سپری شد، یک کافه در شهرستان یاسوج پلمپ شد.

در ضمن، به دلیل فروش «پوشاک نامتعارف» در تهران برای ۴۸ واحد صنفی اخطاریه پلمب صادر و به ۵۵ واحد صنفی تذکر داده شد.

بهداشت و محیط زیست

محیط بانان با توجه به اینکه در شبانه روز ۱۸ ساعت کار میکنند و فقط درماه ۱۲ روز استراحت دارند نسبت به همه کارمندان کشور دو تا سه برابر کار میکنند اما به لحاظ دریافت حقوق و وضعیت معیشتی جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند. این در حالی ست که این قشر از جامعه هر لحظه با خطرمرگ و مصدومیت در محدوده ی کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

چهار محیط‌‌بان در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد واقع در استان لرستان به دنبال درگیری با شکارچیان غیر مجاز مصدوم شدند.

همچنین، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان از مصدومیت سه محیط‌بان در این استان در پی درگیری با متخلفان صید غیرمجاز ماهی در تالاب هورالعظیم خبر داد. به گفته وی یکی از محیط‌بانان از ناحیه شکم و دو نفر دیگر از ناحیه دست و پا مجروح و برای طی کردن مراحل درمانی به بیمارستان منتقل شدند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان واقع در استان فارس از ضرب و شتم چند تن از ماموران این اداره توسط متخلفین محیط زیست خبر داد.

به علاوه، رئیس گروه بلایای جوی و حریق مدیریت بحران خوزستان از مصدومیت دو تن از نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست در جریان اطفا حریق مناطق حفاظت شده محیط زیست قله شوایی و سبزآب شهرستان اندیکا، خبر داد.

لازم به ذکر است روز شنبه ۱۱ مردادماه، جمعی از دوستداران محیط زیست در شهرستان دشتی برای چندمین بار با تجمع در تنگ شیرینه این شهرستان گلایه خود را به فعالیت معدن مرمریت در این منطقه اعلام کردند.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم به هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

در ماهی که سپری شد، یک کولبر ۱۶ ساله در ارتفاعات مرزی شهرستان نوسود، یک کولبر ۱۷ ساله در مریوان، پنج کولبر در مناطق مرزی بانه، یک کولبر در مناطق مرزی چالدران و یک کولبر در مناطق مرزی نوسود بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

لازم به ذکر است، در پی شلیک ماموران پلیس به تعدادی از حفاران غیرمجاز در روستای شیرین‌آباد قهاوند واقع در استان همدان، یک نوجوان ۱۴ ساله جان خود را از دست داد.

همچنین، چهار شهروند در بندر کرگان، یک شهروند در سیستان و بلوچستان و دو شهروند در سیستان و بلوچستان در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته و زخمی شدند.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

از این قرار درمردادماه، دو مرزبان در سردشت بر اثر انفجار یک مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق دچار قطع عضو و مصدومیت شدند.

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

در این ماه، دو متهم در شیراز مجموعا به ۱۴۸ ضربه شلاق، سه متهم در مشهد مجموعا به ۷۴۰ ضربه شلاق و شش متهم اقتصادی مجموعا به ۴۴۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

به علاوه، دادستان شهرستان رباط‌کریم از بازداشت ۱۵ دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در این شهرستان خبر داد.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مردادماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، به تمدید قرار بازداشت شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امام علی، محکومیت زهرا محمدی به ۱۰ سال حبس، تایید حکم ۱۵ سال حبس عباس لسانی در دیوان عالی کشور، محکومیت کیوان صمیمی به ۳ سال حبس و اعتصاب غذای نسرین ستوده در بند زنان زندان اوین می‌توان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به اعدام زن ۴۸ ساله در زندان وکیل آباد مشهد، خودکشی سه زن زندانی در زندان قرچک ورامین، اجرای حکم اعدام یک کودک-مجرم در زندان ارومیه و اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی اشاره کرد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.