نامه نرگس محمدی از زندان زنجان: «۱۲ نفر با علایم کرونا قرنطینه شده ایم، وزیر بهداشت نماینده اعزام کند»

۱۳۹۹/۰۴/۲۳

خبرگزاری هرانا
نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان زنجان که با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی پزشکی محروم است، طی نامه ای سرگشاده از وزیر بهداشت خواسته است نماینده ای جهت رسیدگی به وضعیت زندان زنان زنجان اعزام کند. او در بخشی از این نامه در شرح وضعیت خود و دیگر زنان زندانی که با علائم مشابه در این زندان محبوس هستند می گوید “ما ۱۲ نفر با علایم خستگی مفرط و درد ناحیه شکم، اسهال و استفراغ و از دست دادن حس بویایی بدون دارو و درمان و تغذیه مناسب روی تختها افتاده ایم. عدم امکانات پزشکی، عدم فضای مناسب برای قرنطینه ورودی های جدید و عدم کنترل سلامتی آنها موجب شیوع ویروس کرونا در بند شده که جای تامل دارد”. این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی، پنجمین سالروز تحمل دوران محکومیت خود، در نامه ای سرگشاده به شرح وضعیت خود و دیگر بیماران زن که با علائم بیماری کرونا در این زندان محبوس هستند، پرداخته است.

متن کامل این نامه در ادامه می‌آید:

“۲۱ تیرماه؛ زندانیان زن زنجان که ۱۸ نفر هستیم تفکیک شدیم و ۶ نفر که علایم کرونا نداشتند به بیرون بند منتقل شده و ۱۲ نفر باقیمانده که تقریبا از ۱۱ روز پیش علائم کرونا در ما نمایان شد، داخل بند قرنطینه شدیم و هفته گذشته با وخامت حالمان و پیگیری خانواده تست کرونا از ما گرفته شد ولی جواب تست هرگز به ما  ابلاغ نشد.  امروز به ناگهان تعدادی به داخل بند آمده و بند را تفکیک کردند. یکی از هم بندی‌ها که پنج‌شنبه با وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد با تشخیص قطعی کرونا امروز صبح با وثیقه آزاد شد.
 از حدود یک ماه پیش حدودا ۳۰ نفر ورودی داشتیم که بعضی از آنها علایم کرونا داشتند حتی یکی از آنها با گواهی ابتلای کرونا به زندان منتقل شد ولی با وخامت حالشان به مرخصی رفتند. ما ۱۲ نفر با علایم خستگی مفرط و درد ناحیه شکم، اسهال و استفراغ و از دست دادن حس بویایی بدون دارو و درمان و تغذیه مناسب روی تختها افتاده ایم. عدم امکانات پزشکی، عدم فضای مناسب برای قرنطینه ورودی های جدید و عدم کنترل سلامتی آنها موجب شیوع ویروس کرونا در بند شده که جای تامل دارد. من از جناب آقای نمکی وزیر بهداشت تقاضا دارم نماینده ای جهت رسیدگی به وضعیت زندان زنان زنجان اعزام دارند.
من از طریق نامه شکایت قانونی خود را به جهت اعمال شرایط سخت و طاقت فرسای زندان زنجان در ۶ ماه گذشته و عدم رسیدگی پزشکی اعلام می‌دارم. طی این مدت بنا به دستور وزارت اطلاعات و قوه قضاییه حتی از خرید گوشت با هزینه خودم مخالفت شده است از ارائه کتاب و امکان تماس تلفنی با فرزندانم در خارج از کشور ممانعت شده است و قریب یک سال است که صدای فرزندانم را نشنیده‌ام. اکنون نیز با ابتلا به کرونا بدون دارو و خدمات پزشکی به سر می‌برم.
نرگس محمدی زندان زنجان تیر ۱۳۹۹”
در ارتباط با نرگس محمدی گفتنی است، وی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.
خانم محمدی روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند. در پی این تحصن مسئولان زندان اوین خانم محمدی و دیگر زندانیان تحصن کننده را به تبعید به زندان دیگر تهدید کرده بودند که در نهایت روز سه شنبه ۳ دی ماه ۹۸ وی را از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کردند.
 خانم محمدی با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی پزشکی محروم است. این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید