در ادامه مطالبه میلیونی «اعدام نکنید» برای لغو احکام اعدام صادر شده علیه سه تن از بازداشت شدگان در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ‌ماه ۹۸، از روز دوشنبه ششم مرداد/ ۲۷ ژوییه هزاران کاربر فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار خبر صدور حکم اعدام برای پنج بازداشتی اعتراضات دی ۹۶ در خمینی‌شهر، با داغ کردن هشتگ «#لغو_فوری_اعدام» خواستار لغو کامل مجازات غیرانسانی و بی‌رحمانه اعدام از قوانین کیفری ایران شده‌اند.
کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی از همه اقشار جامعه خواسته‌اند تا با طرح این مطالبه، سایه اعدام را از سر هزاران نفر از زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی بردارند.
منابع حقوق بشری به تازگی از تأیید حکم اعدام پنج معترض اعتراضات دی ماه ۹۶ در دیوان عالی کشور خبر داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی که همگی در خمینی‌شهر اصفهان دستگیر شده بودند به اتهام «محاربه» و «بغی» (تجاوز و تعدی به حقوق دیگران) به یک یا دو بار اعدام محکوم شده‌اند. جزییات دقیق‌تری از این احکام منتشر نشده است اما در دادنامه این معترضان آمده که «با توجه به زندانی بودن متهمان مذکور، در اغتشاشات ۹۸ در خمینی‌شهر (محل سکونت معترضان) هیچ اغتشاش یا تخریبی صورت نگرفته است.»
پیش از این، انتشار خبر تأیید احکام اعدام برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی اعتراضات آبان ۹۸ با اعتراض بی‌سابقه کاربران توئیتر و جهان‌گیر شدن هشتگ «اعدام نکنید» روبه‌رو شد که واکنش مسئولان جمهوری اسلامی را هم به دنبال داشت. مقام‌های قوه قضاییه این جریان را فضاسازی خواندند، آن را به «دشمن» و «ربات‌ها» نسبت دادند و تأکید کردند «این جریان‌ها» تأثیری بر عملکردشان نخواهد داشت. درخواست بررسی برای اعاده دادرسی این پرونده اما از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و روند اجرای این اعدام‌ها فعلا متوقف شده تا دیوان عالی اعلام کند که آیا اعاده دادرسی را تجویز می‌کند یا نه.
از سوی دیگر اما بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری، در حال حاضر بیش از دو سوم کشورهای جهان اجرای مجازات اعدام را به ‌طور قانونی یا در عمل متوقف کرده‌اند و هم‌صدایی دوباره ایرانیان برای لغو مجازات اعدام در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمینه ساز پیوستن ایران به این کشورها باشد.
سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۱ آوریل/ دوم اردیبهشت ‌ماه امسال در آخرین گزارش آماری خود درباره اجرای مجازات مرگ (اعدام) در جهان اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی تنها ۲۰ کشور جهان حکم اعدام را اجرا کرده‌اند.
این در حالی‌ست که در سال گذشته میلادی در برخی از کشورها که هنوز اجرای مجازات مرگ را از قوانین خود حذف یا تعلیق نکرده‌اند نیز هیچ آماری از اجرای مجازات اعدام ثبت نشده است.
در ادامه واکنش کاربران برای لغو فوری مجازات اعدام در ایران، شهرام بهرامی نژاد، روزنامه‌نگار با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، کارزار بین‌المللی «اعدام نکنید» را یک «هشدار جدی» خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی توصیف کرده و نوشته است:
«اعدام_نکنید یک هشدار جدی بود و #لغو_فوری_اعدام یک دستور محکم و برآمده از خشم‌های فروخورده است. اگرچه تا همیشه خشم‌ها فروخورده نخواهند ماند.»
سالانه در ایران صدها شهروند با اتهام‌های مختلف به چوبه‌های دار سپرده می‌شوند.
فعالان حقوق بشر می‌گویند ممکن است شمار اعدام‌ها بیشتر از برآوردها و آمارهای استخراج‌ شده باشد چرا که آمار رسمی تعداد اعدام‌ها در کشور از سوی قوه قضاییه اعلام و ارائه نمی‌شود.
مهتاب قربانی، شاعر و فعال حقوق بشر هم با هشتگ «#لغو_فوری_اعدام» در توئیتر خود نوشته:
«تیام و سهراب بچه‌های عباس محمدی هستند. پدر جوان و با‌شرف‌شان در خمینی شهر اصفهان به اتهام‌ شرکت در تظاهرات آزادی‌خواهانه ملت ایران، دی۹۶، به دو بار اعدام محکوم شده! می‌‌دانید خمینی شهر کجاست؟ می‌دانید فقر چیست؟ جرأت اعتراض چیست وقتی دو بچه داری؟ صدایش باشید.»
(این توئیت حاوی عکس کودکان است)

طبق آمار نهادهای حقوق بشری، مجازات اعدام در ۱۰۶ کشور جهان غیرقانونی است اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی به‌ دلیل هراس حکومت از خیزش‌های سراسری در آینده که به‌ دنبال نارضایتی گسترده عمومی از وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه امری محتمل می‌نماید، صدور و اجرای مجازات اعدام را بیش از گذشته در دستور کار قرار داده‌اند.
با داغ شدن هشتگ «#لغو_فوری_اعدام» از سوی هزاران کاربر ایرانی، برخی از نهادهای بین‌المللی هم حمایت خود را از این مطالبه شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند.
سازمان غیر‌انتفاعی «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» (NUFDI) با انتشار فیلمی از عباس محمدی، یکی از پنج بازداشتی اعتراضات دی ۹۶ در خمینی‌شهر اصفهان، از همه خواسته تا «برای او بایستند.»
این سازمان در حساب کاربری خود نوشته:
«عباس محمدی به دلیل اعتراض مسالمت آمیز در ایران به اعدام محکوم شده است. در اینجا، او هنگامی که توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر می‌شود، از دختر شیرخواره خود خداحافظی می‌کند. برای او بایستید تا او دوباره دختر کوچک خود را ببیند.»
(این توئیت حاوی تصاویر کودکان است)

شمار زیادی از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، حقوقدانان، هنرمندان و دیگر کاربران ایرانی فعال در شبکه‌های اجتماعی، در هفته‌های اخیر با یک صدا به نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه که از تأیید احکام اعدام سه نفر در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ در دیوان عالی کشور خبر داده بود، هشتگ «#اعدام_نکنید» را ترند جهانی کردند.
این اقدام اما با واکنش سران کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری هم مواجه شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک، آن لینده، وزیر خارجه سوئد و اردلان شکرابی، وزیر بیمه ایرانی‌تبار سوئدی از جمله مقامات دولتی خارجی بودند که در حمایت از مطالبه میلیونی شهروندان ایرانی از سران جمهوری اسلامی خواستند هر چه سریع‌تر احکام اعدام صادر شده علیه بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را لغو کنند.