اعدام زندانی سیاسی کُرد، پس از فرار از زندان

kurd_041120.jpg

اخبار گویا

Saturday, Apr 11, 2020

مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی کرد و عضو پیشین حزب دموکرات کردستان ایران، چند روز پس از فرار از زندان، روز شنبه ۲۳ فروردین در زندان سقز اعدام شد
رادیو بین المللی فرانسه - پایگاه اینترنتی هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوشت که این زندانی ۵۳ ساله، ۱۷ سال گذشته را در زندان بسر می‌برد و در روزهای اخیر به یکی از سلول‌های انفرادی زندان سقز منتقل شده بود.
بر اساس این گزارش، آخرین ملاقات او با خانواده‌اش روز ۲۲ فروردین انجام شد.
در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، از جمله زندان‌های این کشور و همچنین خودداری قوه قضاییه از موافقت با درخواست مرخصی برخی از زندانیان، مصطفی سلیمی روز ۸ فروردین ماه به همراه حدود ۸۰ زندانی دیگر از زندان سقز فرار کرد، اما بار دیگر بازداشت و به زندان بازگردانده شد.
مصطفی سلیمی متولد چهارم تیرماه ۱۳۴۶، پیمانکار شرکت گاز، فروردین ماه ۱۳۸۲ بازداشت و با اتهام «محاربه» از طریق درگیری با نیروی انتظامی و «سرقت مسلحانه» با حکم قاضی «علیرضا گودینی» محاکمه و به ۱۵ سال حبس تعزیری و به اعدام محکوم شده بود.
سلیمی تا سال ۱۳۷۰ در حزب دموکرات کردستان ایران، از احزاب مخالف جمهوری اسلامی عضویت داشت.
اتهام «محاربه» و «سرقت مسلحانه» علیه او در حالی مطرح شد که بر اساس گزارش‌ها، یک مقام پلیس ایران به صورت رسمی و دفترخانه‌ای شهادت علیه سلیمی، مبنی بر قاتل بودن او را پس گرفته بود.
مصطفی سلیمی، طی دوران ۱۷ سال زندان خود، چندین بار در اعتراض به آنچه که وی «ناعادلانه بودن حکمش» خوانده بود، اعتصاب غذا کرد.
علاوه بر فرار زندانیان سقز، در هفته‌های اخیر، برخی دیگر از زندان‌های ایران در استان‌های مختلف صحنه آشوب بود و چندین زندانی، از بیم ابتلا به ویروس کرونا از زندان‌های خود فرار کردند.
به تازگی سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۳۶ نفر را در جریان سرکوب این آشوب‌ها کشته‌اند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید