بازار داغ مواد مخدر و رشوه؛ گزارشی از وضعیت نامساعد زندانیان در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ

خبرگزاری هرانا
تیپ ۵ زندان تهران بزرگ شامل ۱۱ بند و مجموعا حدود ۵ هزار تخت است. در این تیپ که طی ماه‌های اخیر بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” و همچنین اعتراضات دیماه ۹۸” به آن منتقل شده‌اند، مواد مخدر در سطح گسترده خرید و فروش و مصرف می‌شود. همچنین بهداری زندان در اغلب اوقات بدون حضور پزشک و پرستار توسط یکی از زندانیان اداره می‌شود. این مشکلات در کنار سایر مشکلات همیشگی در این زندان همچون وضعیت بهداشتی نامساعد، تغذیه نامناسب زندانیان، قیمت بسیار بالای اجناس فروشگاه زندان و غذای بی‌کیفیت است، همینطور مشکلات عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در خصوص زندانیانی که با اتهامات امنیتی و سیاسی در این زندان محبوس هستند همواره باعث بروز مشکلات مضاعف برای این دسته از زندانیان بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خرید و فروش و مصرف گسترده مواد مخدر در تیپ پنج زندان تهران بزرگ سبب بروز مشکل به ویژه برای زندانیان سیاسی محبوس در این زندان شده است.
تیپ پنج زندان تهران بزرگ شامل ۱۱ بند می‌شود که هر بند نیز دارای دو سالن بوده و در هر سالن ۱۶ اتاق قرار دارد و در هر یک از این اتاق‌ها ۱۵ تخت قرار داده شده است، یکی از این ۱۱ بند که به بند “دربسته” معروف است کاربرد تنبیهی دارد و زندانیان برای طی دوره تنبیهی در آن محل نگهداری می‌شوند. در این تیپ علاوه بر شماری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” و همچنین اعتراضات دیماه ۹۸”، تعدادی زیادی از محکومان جرائم مالی که از زندان اوین به این محل منتقل شده‌اند، نگهداری می‌شوند.

بر اساس تحقیقات میدانی هرانا و مصاحبه‌های صورت گرفته با خانواده‌های زندانیان محبوس در این بند، خرید و فروش مواد مخدر در سرویس‌های بهداشتی تیپ ۵ این زندان با اتمام ساعات اداری و بسته شدن در هواخوری شدت می‌گیرد. بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر به استعمال این مواد در سرویس بهداشتی و یا حمام مشغول می‌شوند. دود ناشی از سیگار، حشیش، ماری‌جوانا، شیشه و … استفاده از سرویس بهداشتی و یا حمام را برای سایر زندانیان با دشواری روبه رو کرده است. بسیاری پس از تنها حضور چند دقیقه‌ای در این فضا با سرگیجه و سرفه‌های شدید مواجه می‌شوند.

به گفته خانواده یکی از زندانیان محبوس در این تیپ، تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر با تشویق برخی زندانیان که در امر خرید و فروش مواد مخدر نقش دارند، به مصرف مواد روی آورده‌اند. به عنوان مثال به زندانیان گفته شده از آنجا که شما حبس‌های بلند مدت خواهید گرفت، بهتر است با مصرف مواد مخدر خود را سرگرم کنید تا زمان برای شما زودتر بگذرد و تحمل شما در برابر مشکلات زندانیان بالاتر برود.
همچنین مخدرهایی چون هروئین نیز با سرنگ‌های چند بار مصرف شده در زندان استفاده می‌شود که خود باعث انتقال بیماری‌هایی چون ایدز و یا هپاتیت است. به علاوه برخی از زندانیان که توانایی مالی پرداخت رشوه دارند، آزادانه در محیط سلول‌ها نیز این مخدرها را مصرف می‌کنند. به دلیل کویری بودن هوای محیط زندان حتی فضای هواخوری ها نیز آزاردهنده و مملو از دود سیگار و موادمخدر است. به دلیل انتخاب انتظامات زندان از میان همین زندانیان مصرف کننده، امکان استعمال و یا خرید و فروش مواد مخدر بیشتر است.
وضعیت تغذیه زندانیان نیز همچون گزارش‌های پیشین هرانا از این زندان، همچنان نامساعد است. زندانیان برخلاف آیین نامه سازمان زندان‌ها از مصرف گوشت، لبنیات و سبزیجات تازه محروم هستند و به دلیل کیفیت پایین و کمبود غذا مجبور به خرید از فروشگاه زندان و یا رستوران هستند. این در حالی است که فروشگاه زندان اجناس را با چندین برابر قیمت معمول به زندانیان عرضه می‌کند. به ویژه، این قیمت‌ها شرایط را برای بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، دشوارتر کرده است. این افراد که عموما از اقشار ضعیف اقتصادی بوده‌اند، مجبور به استفاده از غذای بی کیفیت و کم زندان هستند.

در هر تیپ زندان تهران بزرگ، یک بهداری وجود دارد اما در اکثر ساعات روز، زندانیان از داشتن پزشک و یا پرستار محروم هستند و تنها یکی از زندانیان با یا بدون تخصص به عنوان مسئول بهداری انتخاب شده است. هر چند روز یکبار از هر اتاق بیست نفره، تنها سه نفر برای رفتن به بهداری انتخاب می‌شوند که همین افراد نیز با کمترین معاینه پزشک و یا پرستار تنها از مسئول بهداری قرصی دریافت کرده و به بند بازگردانده می‌شوند.

در صورت نیاز فوری به پزشک و اعزام به بیمارستان خارج از زندان به صورت شبانه نیز، به دلیل دوری راه و نبود آمبولانس به تعداد کافی، بزندانیان در معرض تهدید جانی هستند. اعزام بیماران زندانی در طول روز نیز با مشکلات و محدودیتهای زیادی مواجه است.
زندانیان پیش از اعزام گاه تا چندین ساعت در اتاقی که در میان زندانیان به “سگدانی” شهرت دارد، در انتظار سرباز و افسر شعبه اعزام می‌مانند. اتاقی مملو از دود سیگار و بدون تهویه هوا. همچنین تمامی زندانیان فارغ از نوع اتهام، برای اعزام به بیمارستان باید با لباس زندان و دستبند و پابند منتقل شوند، امری که به عقیده بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی خلاف شئون انسانی بوده و به همین دلیل از تن دادن به آن سر باز می‌زنند.
زندانیان سیاسی و امنیتی در این زندان برخلاف سایر زندانیان از استفاده از بخش فرهنگی زندان محروم هستند. امری که برخلاف آیین نامه سازمان زندان‌ها است. به علاوه برخی از زندانیان مالی که امکان پرداخت رشوه به مسئولان زندان را دارند، با پرداخت مبالغی مدیریت اماکن فرهنگی و ورزشی را برعهده گرفته و به همین سبب بازار رانت و سواستفاده در این اماکن شکل گرفته است.
دسترسی به روزنامه و کتاب نیز در این زندان دشوار بوده و همچنین فضایی برای مطالعه در نظر گرفته نشده است.
با همه این مشکلات، بنا به گفته برخی از شاهدین، تیپ ۵، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به تیپ های ۱ و ۴ دارد و برخلاف تیپ ۵ که کف خوابی ممنوع است، در این تیپها به دلیل تراکم جمعیت بالا کریدور خوابی و کف خوابی نیز رایج است.
هرانا پیشتر در تاریخ ۱۴ بهمن ماه در گزارشی ضمن احراز هویت ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه و دی ماه امسال که در زندان تهران بزرگ بسر می‌برند، به آخرین وضعیت و شرح محل نگهداری آنها پرداخته بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت و شرایط زندگی در زندان تهران بزرگ به گزارش “از بند زامبی‌ها تا اسکان در توالت؛ شرحی از شرایط غیرانسانی و مشکلات زندانیان در زندان تهران بزرگ” مراجعه کنید.

زندان تهران بزرگ یا زندان فشافویه در ۳۲ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. هدف از ساخت این زندان که کلنگ احداث آن در سال ۷۹ زده شده ساخت اردوگاهی ویژه برای محکومان مواد مخدر بوده است. با این حال هم اکنون تعدادی بسیاری از زندانیان سیاسی – امنیتی نیز در آن نگهداری می‌شوند. شرایط نگهداری زندانیان، وضعیت امکانات رفاهی و همچنین رفتار مسئولین این زندان با زندانیان همواره بسیار نامناسب گزارش شده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید