چهلم جان باختگان اعتراضات آبان؛ بازداشت شهروندان در فضایی توام با رعب و وحشت

خبرگزاری هرانا

امروز پنج‌شنبه ۵ دی ماه، مصادف با چهلم شماری از جانباختگان اعتراضات آبان ماه، جو امنیتی در تعدادی از شهرهای کشور حاکم شد. نیروهای امنیتی و انتظامی امروز و روز گذشته در شهرهایی ازجمله تهران، کرج، اهواز، ماهشهر، شیراز، بهبهان، شهریار، اسلامشهر، قلعه حسن خان، رشت، تبریز، ارومیه، جوانرود، ایلام و … حضور گسترده‌ای داشتند. همچنین جو شدید امنیتی در اطراف آرامستان بهشت سکینه کرج، محل دفن پویا بختیاری، یکی از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه شکل گرفت. شماری از شرکت کنندگان در مراسم چهلم جان‌باختگان در شهرهای کرج، تهران، قزوین، رشت و شهریار توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده و برخی نیز توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. حوریه فرج زاده طارانی، خواهر شهرام فرج‌زاده از جانباختگان عاشورای ۸۸ نیز که برای برگزاری دهمین سالگرد برادرش به بهشت سکینه‌ کرج رفته بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. از سوی دیگر گزارش‌هایی از اختلال در خطوط تلفن همراه و اینترنت خانگی در برخی از استان ها منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸، مصادف با چهلمین رو کشته شدن شماری از معترضان آبان ماه جو امنیتی در چندین شهر کشور حاکم شد.
ویدئوهایی که حاکی از جو شدید امنیتی در اطراف آرامستان بهشت سکینه کرج، محل دفن پویا بختیاری، یکی از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه است، به دست هرانا رسیده است. همچنین شرکت کنندگان در مراسم با سر دادن شعارهایی همچون “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید”، “کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم” و “مرگ بر دیکتاتور” به اعتراض پرداختند. تصاویری از پرواز هلیکوپتر بر فراز این آرامستان نیز منتشر شده است. مامورین امنیتی از ساعات اولیه صبح با بستن ورودی قطعه ۲۶ این محل که مزار پویا بختیاری در آن قرار دارد و با برخورد شدید با مراجعه کنندگان سعی در ممانعت از شکل گیری مراسم داشته اند.
انصاف نیوز در گزارشی از حضور نیروهای امنیتی در این آرامستان خبر داده و نوشته است: “دور قطعه‌ شماره‌ی ۲۸ شکل عجیب‌تری به خود گرفته بود. دورتادور قطعه را پلیس گرفته است. بین قطعه‌ی ۲۸ و ۳۰ حدود شصت پلیس ایستاده‌اند. بالای یک تپه و همینطور یک ساختمان کوچک در این مسیر نیز نیروهای پلیس نگهبانی می‌دهند”.
در این گزارش از ضمن تایید برخورد خشن با حاضران آمده است: “نیروهای پلیس جلوتر می‌آمدند و تجمع کنندگان فرار می‌کردند. یک مامور، دختری را گرفت و کشید؛ چند نیروی دیگر هم در دستگیری دختر به مامور کمک کردند”. همچنین ادامه می دهد: “در انتهای قطعه‌ی ۳۰ پلیس دیگری پسر جوانی را گرفت و با همان حالتی که دختر را برده ‌بودند او را هم برد”.
از سوی دیگر جمعی از سینماگران ایرانی ازجمله “داریوش مهرجویی،رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی، محسن امیریوسفی و رضا درمیشیان” امروز همزمان با چهلمین روز کشته شدن معترضان با وجود فضای امنیتی شدید بر مزار پویا بختیاری در بهشت سکینه کرج حضور یافتند.

از سوی دیگر امروز حوریه فرج‌زاده طارانی، خواهر شهرام فرج‌زاده از جانباختگان عاشورای ۸۸ که برای برگزاری دهمین سالگرد برادرش به بهشت سکینه‌ کرج رفته بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بی بی سی فارسی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در اطراف محل برگزاری مراسم چهلم نادر مومنی، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان در شهریار گزارش کرده است.
مادربزرگ پویا بختیاری در ویدئویی که این شبکه تلویزیونی منتشر کرده با تشکر از کسانی که با او همدردی کرده‌اند گفت نتوانسته بر مزار نوه‌اش فاتحه بخواند. او گفت: “هیچ کس نبود. ملتی که آمده بودند، هیچ کس را راه ندادند. من هم هر قدر گریه کردم، التماس کردم که بگذارید یک دقیقه بروم فاتحه بدهم، نگذاشتند. خیلی اذیتمان کردند.”
همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و انتظامی در شهرهایی ازجمله تهران، کرج، اهواز، ماهشهر، شیراز، بهبهان، شهریار، اسلامشهر، مشهد، آبادان، قلعه حسن خان، رشت، تبریز، ارومیه، قم، کرمانشاه، سنندج، اصفهان، رباط کریم، زاهدان، سبزوار، اندیمشک، سقز، بوکان، مریوان، جوانرود و ایلام طی دیروز و امروز حضور سنگینی داشتند.
گزارش شده شماری از شهروندان نیز در خلال برگزاری این مراسمات توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
ماموران در حاشیه میادین خودروهای زرهی و ماشین‌های آب‌پاش و امثال آن مستقر کرده‌اند و در گروه‌های چندین نفره با موتور در سطح خیابان‌ها حرکت می‌کنند.
سازمان اطلاعات سپاه نیز از بازداشت ۲ شهروند در قزوین به اتهام “سازماندهی آشوب و ناامنی” خبر داده است. چهار شهروند از جمله یک زن در رشت نیز تحت عنوان “عاملان تحریک مردم در شبکه‌های اجتماعی به تجمع” توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.
براساس اخبار منتشر شده در فضای مجازی دستکم دوازده تن در مراسم چهلم نوید بهبودی، از جانباختگان اعتراضات آبان در روستای گوراب زرمیخ از توابع صومعه سرا واقع در استان گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. همچنین پدر نوید بهبودی نیز به مراجع امنیتی احضار شده است.
هویت ۱۱ تن بازداشت شدگان “ماهرخ روستا، فراز روشن، کاوه مظفری، جلوه جواهری، فروغ سمیع نیا، امیر اسلامی، سارا ظاهر کردار، فهیمه کاملی، آذر جعفری، احمد زاهدی و تومان تحریری” تاکنون احراز شده است.
به علاوه بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، امروز مراسم چهلم آرشام ابراهیمی و ساسان عیدی وند از کشته شدگان اصفهان در این شهر و همچنین مراسم مهدی نیکوئی در روستای بیمور از توابع کامفیروز واقع در استان فارس و امیرحسین قنواتی، احسان عبدالله نژاد و فرزاد انصاری فر نیز در بهبهان برگزار شد.
انصاف نیوز در گزارشی از کندی اینترنت و قطعی فیلترشکن ها در اسلامشهر خبر داده است و دیروز نیز خبرگزاری ایلنا از قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن همراه در برخی از استان ها به دستور مراجع امنیتی خبر داده بودند.
به علاوه نت بلاکز، که میزان دستیابی به اینترنت در سطح جهان را بررسی می‌کند، ترافیک اینترنت همراه در ایران از صبح روز گذشته کاهش یافته و به حدودا ۵۰ درصد حالت معمول رسیده است.
روز سه شنبه ۳ دی ماه نیز منوچهر بختیاری و ناهید شیربیشه، پدر و مادر پویا بختیاری، همراه با چند عضو دیگر این خانواده توسط نیروهای امنیتی استان البرز در منزل خود در کرج بازداشت شدند. پیشتر منوچهر بختیاری، با هدف برگزاری مراسم چهلم پویا، که مصادف با ۵ دی ماه بود فراخوانی را برای یادبود کشته شدگان اعتراضات ۱۳۹۸ پیشنهاد داد. این فراخوان که با استقبال گسترده ای روبرو شده بود منجر به احضار آقای بختیاری به اداره اطلاعات در روز شنبه شد، نیروهای امنیتی از او خواستند تا مراسم خود را لغو یا محدود کند اما آقای بختیاری این خواسته را نپذیرفت.
به علاوه تعدادی از مادران و بازماندگان معترضان کشته شده و فعالین مدنی در ۴۰ سال گذشته نیز ضمن انتشار فراخوانی خواستار برگزاری مراسم یادبود، زنده نگاه داشتن این کشته شدگان و  محکوم کردن این جنایات شده بودند. از این میان شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به دستور مقامات امنیتی اعلام فراخوان تجمع جهت گرامیداشت چهلم جانباختگان اعتراضات سراسری آبان را پس می گیرد.
مهناز افشار، هنرپیشه ایرانی، با حضور در کنسرت گوگوش در شهر روتردام، گفت: «کشته شدن هیچ انسانی که دغدغه نان دارد عادلانه نیست، چه یک نفر، چه ده نفر، چه صدها نفر. اینجایم که بگم ما به هم محتاجیم».
همچنین نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر روز گذشته چهارشنبه ۴ دی ماه در پنجمین روز تحصن هشت نفره زندانیان زن سیاسی در زندان اوین همراه با ضرب و شتم منجر به خونریزی به زندان زنجان تبعید شد.
نرگس محمدی روز شنبه ۳۰ آذرماه همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین به نام‌های “منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب” طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند.
لازم به ذکر است که سایر تحصن کنندگان نیز به مدت سه هفته از ملاقات محروم و تماس های تلفنی زندانیان این بند با بیرون قطع شده است، بر همین اساس نیز امکان افزایش تعداد زندانیان تبعید شده متحمل است و این امر باعث نگرانی خانواده‌های این زندانیان شده است.
تعدادی از فرزندان قربانیان خشونت حکومت جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای خطاب به “مادران و پدران داغدار قتل‌عام آبان ۹۸” نوشته اند: “مادران و پدران دادخواه، فراخوان شما را با جان و دل می‌پذیریم و در روز پنجم دی‌ماه، همبسته با شما برای عدالت، آزادی و حقوق بشر همۀ ایرانیان در کنار شما خواهیم ایستاد. روز پنجم دی‌ماه‌ هرکجا که باشیم، از فراسوی زمان و مکانی که ما را از شما جدا می‌کند، برای دادخواهی در کنارتان خواهیم ایستاد، در سکوت با برافراشتن تصاویر و نام‌های فرزندانتان، یاد آنان را با برافروختن شمعی گرامی خواهیم داشت”.
همچنین روز چهارشنبه ۴ دی ماه، ۱۳۵ مستندساز ایرانی طی بیانیه ای در آستانه ۵ دی ماه مصادف با چهلمین روز جان باختن شهروندان معترض در آبان ماه سال جاری، ضمن ابراز همدردی با خانواده کشته شدگان اعلام کردند که آنچه بر ما مردم این سرزمین‌ گذشت را به سوگ نشسته‌ ایم و در کنار مردم و دوش به دوش آنها روایت خود را از آنچه بر ما گذشت ثبت و حفظ خواهیم کرد. این سینماگران همچنین خواستار برقراری عدالت، آزادی و حرمت گذاشتن به شأن معترضان و خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده اعتراض‌های اخیر ایران شده‌ اند.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. انصاف نیوز روز ۴ دیماه با انتشار گزارشی مدعی شد حدود ۱۰۰۰ نفر کماکان بعنوان عوامل اصلی اعتراضات در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند.
در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران آماری بالغ بر چند صد تن را برآورد کرد.

نسخه کامل این گزارش را با نام “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید