سومین روز اعتراضات؛ اعتراض در صدها شهر، بازداشت هزاران تن، کشته و زخمی هایی پرشمار

خبرگزاری هرانا

     2019/11/17
در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و کماکان در شهرهای مختلف ادامه دارد. این تجمعات در برخی شهرها به خشونت کشیده شده است و شواهد روشنی از استفاده نیروهای امنیتی از گلوله و تیراندازی به معترضان دیده می شود. این خشونت ها تاکنون چندین کشته و تعداد پرشماری زخمی برجای گذاشته است. از سوی دیگر با تصمیم شورای امنیت ملی اینترنت خطوط تلفن ثابت و همراه در سراسر کشور قطع شده و زمان برقراری اتصال اینترنت نامعلوم اعلام شده است. همچنین بازداشت دست کم  ۱۰۰۰ نفر در سراسر کشور تایید شده است. بیش از ۱۵۰ بانک و فروشگاه بزرگ به آتش کشیده شده و یک سرگرد نیروی انتظامی نیز کشته شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ تعدادی از مردم در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به خیابانها آمدند.
باوجود قطعی سراسری اینترنت و محدودیت برای گزارشگران مستقل امکان تایید اخبار درباره اعتراضات و کشته‌شدگان اخیر با دشواری مضاعف روبه‌رو شده است. قطعی اینترنت برای شهروندان ایرانی، دسترسی به وبسایت‌های خبری را با مشکل روبه‌رو کرده است.
از سوی دیگر گزارش شده است دانشجویان دانشگاه تهران نیز عصر امروز (یک شنبه) با تجمع در پشت درب های این دانشگاه موازی با خیابان انقلاب و طرح شعارهایی از جمله “ایرانی با غیرت حمایت حمایت” و “دانشجو آگاه است دانشگاه بیدار است ” نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند.
خبرگزاری ایسنا از برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه تبریز توسط دانشجویان خبر داده است.  همچنین گزارش‌هایی از به خشونت کشیده شدن تجمعات اعتراضی در سنندج، ماهشهر و شیراز حکایت می‌کند. گزارشاتی از اعتصاب در بازار تهران نیز در اختیار هرانا قرار گرفته است.
با تمام این اعتراضات، امروز آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با حمایت از تصمیم سران سه قوه برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، اعتراضات سراسری را به “اشرار” نسبت داده و گفت: “اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.”
خبرآنلاین نیز از جمع‌آوری امضا توسط مجتبی ذوالنوری، عضو فراکسیون ولایی برای استیضاح علی لاریجانی، رئیس مجلس، خبر داده است. تاکنون ۵۰ نماینده آن را امضا کرده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از استعفای محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی خبر داد. وی در نطق خود پیش از استعفا گفت: “برای این که اعلام کنم در این تصمیم نقشی نداشته‌ام استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه می‌کنم.” ایلنا نیز در گزارشی از احتمال استعفای محمود صادقی، نماینده تهران خبر داده است.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۳۰ تن در تجمعات دو روز گذشته سیرجان، شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اصفهان و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است.

پانزده اسم تایید نشده ای که گزارش شده است جزو کشته شدگان هستند به شرح ذیل است؛

۱- میثم عدگی پور، ۳۰ ساله ۲- خالد منیعات، فرزند وهاب ۳- علی غزلاوی، ۱۲ ساله ۴- میلاد حمیداوی ۵- علی بغلانی، فرزند طاهر ۶- حمزه سواری، فرزند فاضل ۷- محمدرضا عسافی زرگانی، ۲۰ ساله ۸- احسان عبدالله نژاد ۹- مهدی نیکویی ۱۰- عثمان نادری ۱۱-مهران تاک ۱۲- شاهو ولیدی ۱۳- جواد نظری فتح آبادی ۱۴-مهرداد دشتی‌زاده ۱۵-محمدحسین قنواتی

فارس در گزارشی با تایید گستردگی اعتراضات دیروز در سراسر کشور نسبت به اعتراضات دیماه سال ۹۶، از برگزاری تجمع اعتراضی در ۱۰۰ شهر کشور خبر داده است. در ادامه نیز از به آتش کشیده شدن و غارت بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ در کشور و حمله به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی خبر داد. این درگیری‌ها در جریان جلوگیری از انفجار انبارهای نفتی و خلع سلاح مقرهای نظامی به وقوع پیوسته است. خبرگزاری فارس این تجمعات را به افراد آموزش دیده نسبت داده است.
همچنین فارس در این گزارش، تعداد کل معترضیان از شب جمعه تاکنون را در مجموع ۸۷۴۰۰ نفر برآورد کرده است که از این تعداد حدود ۸۲۲۰۰ نفر را مرد و ۵۲۰۰ نفر را زن تخمین زده است.
خبرگزاری فارس که نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران است، از بازداشت نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در سراسر کشور در تجمعات روزهای اخیر خبر داده است.  دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز از بازداشت بیش از ۴۰ نفر در این شهر در جریان اعتراضات خبر داد. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ضیالدینی دادستان بم از بازداشت ۱۵ تن در جریان تجمعات روز گذشته در بم خبر داده است.
محمدحسین قاسم پور، دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم نیز از بازداشت ۳۴ معترض “به جرم آسیب رساندن به اموال عمومی، اختلال در نظم عمومی و اغتشاش” خبر داد.
حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز ضمن نسبت دادن اعتراضات به “ضدانقلاب” وعده ادامه برخورد با معترضان را داد. وی گفت: “نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی و ان شاء الله در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رسید.” محمد محمودی‌شاه‌نشین، سخنگوی هیات‌ رئیسه مجلس به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز برخی از بازداشت شدگان را وابسته به سازمان مجاهدین، برخی را “اوباش” و تعدادی را نیز مردم عادی خواند.
به علاوه، به گفته سرهنگ محمدرضا آمویی، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، سرگرد ایرج جواهری در شهر کرمانشاه، روز شنبه ۲۵ آبان ماه، در درگیری با معترضان کشته شده است.
محمد یساولی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از مصدویت جزئی یک آتش‌نشان در این شهر خبر داد. به گفته وی بیشترین حوادث آتش‌سوزی در مناطق ۴۵ متری گلشهر و مهرشهر بوده است.
افزون بر این گزارش‌هایی از سراسر کشور درباره قطعی اینترنت تلفن همراه و اینترنت وای‌فای منازل به گوش می‌رسد. همچنین دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در استان خوزستان و کرج نیز از سوی دادستانی استان البرز، پلیس پیشگیری استان البرز و شورای هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی استان خوزستان گزارش شده است. در متن این پیامک‌ها نسبت به حضور در تجمع‌های اعتراضی هشدار داده شده و آنها را باعث اخلال در نظم عمومی و سواستفاده ضدانقلاب توصیف کرده‌اند.
معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.
لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

تجمعات روزهای اخیر با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، اراک و… شکل گرفته بود. این تجمعات کماکان در برخی شهرها ادامه دارد.

برای اطلاعات بیشتر بنگرید به
گزارش تصویری خبرگزاری فارس از اعتراضات روزهای اخیر:

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید