گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب در ایران (۲۷ شهریور – ۲ مهر)

اخبارروز

یک هفته سرکوب در ایران
چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸:
محسن اسدی، مدرس دانشگاه یزد که در تاریخ ۹ مردادماه سال جاری با پایان دوران محکومیت از زندان این شهر آزاد شده بود، روز شنبه مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در همین روز پریسا سبحانیان نجف آبادی، شهروند بهایی ساکن روستای مهرآباد رودهن از توابع شهرستان دماوند با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. این شهروند در تاریخ ۱۹ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
در همین روز سه تن از کارگران بازداشت شده در جریان تجمع اعتراضی کارگران شرکت هپکو اراک با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. ۲۵ تن دیگر کماکان در بازداشت به سر می‌برند.
در همین روز شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم صادره در دادگاه بدوی علیه پدرام پذیره، فعال صنفی دانشگاه تهران را عیناً تائید کرد. وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شده بود.
در همین روز شیما انتصاری، زن درویش محبوس در زندان قرچک ورامین با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد.
پنجشنبه ۲۸ شهریور:
زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز با شکایت دانشگاه تهران به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و پس از بازپرسی با تودیع قرار کفالت آزاد شد. دانشگاه تهران در پی انتشار گزارشی با عنوان «آیا پذیرش دانشجویان دکترا رانتی شد؟» از مدیر مسئول و همچنین تهیه کننده‌ گزارش شکایت کرده بود.

در همین روز شماری از کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به بازداشت شماری از همکارانشان، در مقابل زندان اراک دست به تجمع اعتراضی زدند.
در همین روز ماموران امنیتی منزل یک شهروند ۲۰ ساله اهل زاهدان به نام محمد عثمان دامنی را تفتیش کردند. ماموران او را روز قبل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند.
.در همین روزنمایندگان پارلمان اروپا به اتفاق آرا قطعنامه‌ای تصویب کردند و خواستار پایان دادن به «سرکوب زنان» در ایران شدند .این قطعنامه از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که تمام مدافعان حقوق زنان را که در پی اعتراض به حجاب اجباری زندانی شده‌اند بدون قید و شرط آزاد کنند.
جمعه ۲۹ شهریور:
زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج علیرغم گذشت نزدیک به ۴ ماه از زمان بازداشت کماکان بدون تفهیم اتهام در زندان سنندج به سر می برد.

شنبه ۳۰ شهریور:
هیراد پیربداقی، فعال کارگری که اوایل ماه جاری با تودیع قرار از زندان اوین آزاد شده بود در مراجعه به دادسرای اوین پس از افزایش قرار وثیقه مجدداً بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان اوین منتقل شده است.

در همین روز میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز برای تحمل دوران محکومیت خود (یک سال حبس تعزیری) راهی زندان سپیدار اهواز شد.
در همین روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات شاپور احسانی راد، فعال کارگری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
در همین روز عادل گرجی، دانشجوی دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران در پی حضور در دادسرای اوین مجدداً بازداشت شد. بازداشت وی با تبدیل و افزایش قرار کفالت به قرار وثیقه صورت گرفته است.
در همین روز نسیم صادقی، فعال سیاسی اهل تبریز، در دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم روز جاری در پی حضور در این دادگاه به وی ابلاغ شد.
در همین روز صدیقه وسمقی، شاعر و نویسنده‌ هنگام خروج از کشور در فرودگاه ممنوع الخروج شد. به وی گفته شده که این اقدام در رابطه با پرونده‌ای صورت گرفته که در دادسرای اوین علیه وی گشوده شده است.
یکشنبه ۳۱ شهریور:
دو تن دیگر از کارگران بازداشت شده در جریان تجمع اعتراضی شرکت هپکو اراک با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

در همین روز دادگاه تجدید نظر استان اصفهان، حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان این شهر را عینا تائید کرد. آقای رحمتی، پیشتر به تحمل ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملاء عام و بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.. این دادگاه همچنین حمیدرضا رحمتی را به عنوان مجازات تکمیلی مکلف به تهیه و انتشار لیست ۴۰ مورد از خدمات و پیشرفت های حکومت ایران طی ۴۰ سال گذشته در فضای مجازی کرده است.
در همین روز کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی دو شهروند بهایی ساکن کرمان در دادگاه انقلاب این شهر هر کدام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
در همین روز دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم حبس ثمین مقصودی، شهروند بهایی ساکن تهران را عینا تائید و به وی ابلاغ کرد. این شهروند بهایی در مرحله‌ی بدوی و در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
دوشنبه ۱ مهر:
فرشته طوسی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی،در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به یک سال و ۶ ماه حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شد.

در همین روز همزمان با انتشار خبر تایید حکم ۱۸ ماه زندان برای فرشته طوسی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، این دانشگاه صحنه درگیری و ضرب و شتم گروهی از دانشجویان شد.
در همین روز خلیل کریمی، فعال کارگری در پی مراجعه به دادگاه انقلاب سنندج، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.
در همین روز رسانه‌ها نوشتند که گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری و شهلا جهانبین از امضاکنندگان نامه‌ی موسوم به ۱۴ امضا پس از گذشت یک ماه از زمان بازداشت، طی روزهای گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شدند.
سه‌شنبه ۲ مهر:
آرام نیک‌پی، فعال مدنی اهل مریوان که در تاریخ ۲۷ مردادماه ماموران امنیتی او را بازداشت کرده بودند، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج آزاد شد.

در همین روز ابراهیم صدیق همدانی و پسرش سالار صدیق همدانی، دو زندانی زندان ارومیه به اتهام عضویت در یک گروه مخالف نظام و همچنین تبلیغ علیه نظام توسط دادگاه انقلاب این شهر، هرکدام به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
در همین روز اعلام شد سما خانجانی، شهروند بهایی اهل سمنان، در نتایج کنکور سراسری ۹۸ با پیغام “نقص در پرونده” مواجه و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شد. با احتساب وی شمار شهروندان بهایی محروم از تحصیل در کنکور ۹۸ که تاکنون هویت آنها احراز شده به ۲۳ تن رسید.
در همین روز ناهید خداجو از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران به دادسرا احضار شد.
در همین روز الکساندر چفرین، رئیس یوفا، پس از دیدار با هیئت مدیره اتحادیه فوتبال اروپا، گفت که یوفا از تیم‌های اروپایی می‌خواهد از بازی در کشورهایی که زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را ندارند، خودداری کنند.
در همین روز اعلام شد موسسه «سوشل پروگرس ایمپرتیو» در تازه‎‎ترین ارزیابی خود از وضعیت توسعه اجتماعی در جامعه جهانی می‌گوید ایران جایگاه ۸۶ را در میان ۱۸۹ کشور داشته است. بر اساس این ارزیابی ایران از لحاظ سانسور مطبوعات جایگاه ۱۴۲ را در میان ۱۸۹ کشور دارد. ایران در رابطه با برخورد با اقلیت‌های دینی یا آزادی عقاید دینی نیز دقیقا همین جایگاه نازل را دارد.
در همین روز ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، در پاسخ به سؤال «جمعی از طلاب» اعلام کردند که ساخت فیلم سینمایی درباره شمس تبریزی به دلیل «ترویج فرقه ضالّه صوفیه جایز نیست و حرام است».
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید