گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب در ایران

منتشر شده 

کانون نویسندگان ایران گزارش هفتگی خود از اقدامات سرکوبگرانه ی حکومت در فاصله ۲۰ تا ۲۶ شهریور را منتشر کرد.
چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸:
حسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه جلسه هیئت وزیران درباره تحصیل دانش‌آموزان پیرو ادیان غیررسمی گفت: «اگر دانش‌آموزان اظهار کنند که پیرو ادیان دیگری به‌جز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آنها به‌ نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آنها در مدارس ممنوع است.»
* در همین روز سازمان عفو بین الملل با صدور اطلاعیه ای مطبوعاتی مرگ سحر خدایاری، شناخته شده به “دختر آبی” را نتیجه بی‌اعتنایی شدید مقامات و مسئولان ایرانی به حقوق زنان خواند. و خواهان ملغا شدن هرچه سریع تر این ممنوعیت تبعیض آمیز (حضور در ورزشگاهها) علیه زنان ایرانی و اقدام فوری جامعه جهانی در این خصوص شده است

در همین روز دستور بازداشت صبا کمالی، بازیگر سینما به دلیل آنچه توسط یک خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران “توهین به امام سوم شیعیان” عنوان شده است، صادر شد. خانم کمالی با انتشار یادداشتی از سحر خدایاری (دختر آبی) حمایت کرده بود.
در همین روز کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه ای احکام صادره علیه معلمان، فعالان کارگری و فعالین مدنی را محکوم کرده و خواهان آزادی بدون قید شرط تمام کسانی شد که در یک روند ناعادلانه محاکمه شده اند.
پنجشنبه ۲۱ شهریور:
دکتر هانی یازرلو، زندانی سیاسی سابق که بیش از ۲ ماه است در بند وزارت اطلاعات زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ در بازداشت بسر می برد، در پی عدم دسترسی به داروهای بیماری قلبی و هوای گرفته سلولش بیهوش شده و به بهداری بند منتقل شد.
در همین روز، آرام زندی، فعال مدنی اهل سنندج با تودیع قرار از زندان این شهر آزاد شد. وی در تاریخ ۶ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در منزل مادرش بازداشت و ۱۷ شهریورماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان سنندج منتقل شده بود.
در همین روز نسیم صادقی، فعال مدنی و اینترنتی اهل تبریز با دریافت ابلاغیه‌ای الکترونیکی به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. بر اساس این احضاریه وی باید تا ۱۰ روز پس از درج ابلاغیه در سامانه در شعبه تعیین شده حاضر شود. این در حالی است پیشتر در تاریخ ۱۲ شهریورماه جلسه رسیدگی به اتهامات خانم صادقی در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده بود.
در همین روز خانم شفق رحمانی، همسر کامیل احمدی پژوهشگر زندانی، در پیام‌های توئیتری نوشت قرار بازداشت کامیل احمدی برای یک ماه دیگر تمدید شده است.
جمعه ۲۲ شهریور:
عرفان رشیدی از فعالان محیط زیست استان کرمانشاه در دادگاه انقلاب این شهر به ۱ سال حبس و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
در این روز دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو با انتشار بیانیه ای نسبت به اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش در خصوص ممنوعیت تحصیل دانش آموزان پیرو ادیان غیر رسمی در ایران واکنش نشان داد و آن را “یک بی‌عدالتی محض” دانست.
در همین روز دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۵سال زندان معصومه عسکری، معلم بازنشسته که هم اکنون دوران محکومیت ۵ ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می کند، عیناً تایید کرد.
در همین روز ۱۳ تن از فعالان اصلاح طلب و ملی مذهبی در اعتراض به صدور احکام سنگین قضایی اخیر بیانیه ای منتشر کردند و در آن پیشنهادهایی برای اصلاح دستگاه قضایی ارائه دادند.
شنبه ۲۳ شهریور:
بیش از ۱۲۰ فعال دانشجوی و مدنی طی نامه ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به احکام قضایی اخیر علیه دانشجویان، کارگران، معلمان و فعالان سیاسی اعتراض کردند. در همین روز مولوی عطاءالله سیریازهی، روحانی اهل سنت و از مدرسین قدیمی مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ ۱۱ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر بازداشت شده بود.
در همین روز دادستان نطنز از صدور حکم یک سال حبس برای نگار معظم، هنرمند شیرازی و ابلاغ آن به وکیلش خبر داد. این حکم در پی اجرای تک خوانی خانم معظم در جریان تور گردشگری در روستای تاریخی ابیانه صادر شده است.
یکشنبه ۲۴ شهریور:
معترضان فرانسوی معروف به “جلیقه زردها” در تازه‌ترین دور از اعتراضات خود از متهمان پرونده هفت تپه دفاع کردند. آنها در بندرولی بزرگ که منقش به تصاویری از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و …. بود، نوشتند: “پاریس – تهران؛ آزادی برای زندانیان سیاسی در ایران “.
در همین روز دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول روزنامه روزان و ماهنامه زنبورداران پیشرو را به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مجرم شناخت.
در همین روز ناهید شقاقی و اکرم نصیریان، دو فعال حقوق زنان در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین تحت عناوین مختلف تفهیم اتهام شدند.
در همین روز افشین اسدزاده، زندانی سیاسی زندان ارومیه به صورت مشروط از زندان آزاد شد.
دوشنبه ۲۵ شهریور:
کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ (ال-او-نروژ) با انتشار نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نسبت به نقض حقوق اتحادیه های کارگری در ایران اعتراض کرد. در این نامه با اشاره به احکام صادره برای اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و دیگر متهمان اعتراضات هفت تپه، حسن سعیدی، رسول طالب مقدم، عاطفه رنگریز، نسرین جوادی و مرضیه امیری آمده است که دولت ایران به بهانه “امنیت ملی” این فعالان را سرکوب می کند.
در همین روز ماموران نیروی انتظامی به کارگران معترض هپکو حمله کردند. نیروهای امنیتی حدود ۴۰ نفر از کارگران معترض شرکت هپکو را بازداشت کردند و حدود ۲۰ نفر از کارگران نیز در حمله گارد ویژه مجروح شدند.
در همین روز افشار فتحی فعال سیاسی اهل بخش سیروان شهرستان سنندج توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در اسفند ماه سال گذشته بازداشت و در تاریخ ۷ فروردین ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود.
در همین روز نرگس محمدی، زندانی سیاسی در نامه ای از بند زنان زندان اوین ضمن اعلام تاسف از درگذشت سحر خدایاری، خودسوزی وی را گواهی بر عدالت ستیزی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانست. وی همچنین نسبت به تشدید صدور احکام سنگین قضایی علیه فعالان حقوق زنان، کارگری و معلمان به ویژه پس از روی کار آمدن ابراهیم رییسی به عنوان ریاست قوه قضاییه اعتراض کرده و نوشته است که تعداد زندانیان زن در اوین به سرعت در حال افزایش است.
در همین روز محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی معلمان با پایان مدت محکومیت خود از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.
در همین روز جلسه دادگاه تجدید نظر عباس لسانی، فعال مدنی آذربایجانی محبوس در زندان اردبیل برگزار شد. وی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب اردبیل به ۸ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شده بود.
سه‌شنبه ۲۶ شهریور:
نصرالله لشنی، زندانی سیاسی که در حال سپری کردن دوران محکومیت ۶ ساله خود در زندان اوین است نامه‌ای سرگشاده نوشته است. وی در این نامه مردم ایران را خطاب قرار داده و در بخشی از آن گفته است: “از خرداد سال ۹۲ تا امروز به مدت ۶ سال تمام در حال بازجویی شدن هستم. حتی در زندان هم مرا راحت نمی گذارند و با آنکه دادگاهی و محکوم شده ام، به ۲۰۹ می‌برند و همچنان بازجویی می کنند”.
در همین روز رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان این شهر شد. محکومیت یک ساله رحیم غلامی در تاریخ ۱۶ شهریورماه به تائید دادگاه تجدید نظر استان اردبیل رسیده بود.
در همین روز دادگاه تجدید نظر استان خوزستان، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. این شهروند بهایی در آبان ماه سال گذشته و در مرحله بدوی در دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
در همین روز مریم محمدی و اسرین درکاله، دو فعال حقوق زنان با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.
در همین روز، افشین برزگر جمشیدی فعال سیاسی در تبریز پس از تحمل حدود دو ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید