نامه خانواده های زندانیان سیاسی به ابراهیم رئیسی؛ عدم رعایت اصل تفکیک جرایم جان زندانیان سیاسی را تهدید می کند

خبرگزاری هرانا 

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در خصوص قتل علیرضا شیرمحمدعلی منتشر کردند. امضاکنندگان این نامه دلیل اصلی قتل این زندان سیاسی را عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دانسته و نسبت به خطرات احتمالی در خصوص امنیت جانی زندانیان سیاسی به قوه قضاییه هشدار داده اند. در این نامه همچنین به محرومیت زندانیان  سیاسی از حقوق اولیه اشاره شده و از رئیس قوه قضاییه درخواست شده است که دستورات لازم برای اجرای قانون در زندان ها را صادر کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  علیرضا شیرمحمدعلی، ۲۱ ساله و  اهل محله نازی آباد تهران در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شد و از بابت اتهامات “توهین به مقدسات”، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. در تاریخ ۲۰ خردادماه توسط دو زندانی دیگر در این زندان با ضربات پرتعداد چاقو به قتلرسید. روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه، پیکر وی بدون اعلام عمومی قبلی در قطعه ۳۲۴ بهشت زهرا تهران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
در این خصوص امروز چهارشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۸، جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر کردند و در آن با ابراز نگرانی نسبت به امنیت جانی نزدیکان‌شان در زندان‌ها، به سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه هشدار دادند.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

“به نام خداوند جان و خرد
ریاست قوه قضاییه
آقای رییسی
با سلام؛
همانگونه که خود اطلاع دارید به تازگی، علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ به طرز وحشیانه و دلخراشی به قتل رسید. که مهم‌ترین دلیل آن عدم رعایت آیین‌نامه نحوه تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان به شماره ۱۶۵۲۳/۸۵/۱، حاوی ۱۷ ماده و ۹ تبصره، است که در تاریخ ۹ آذرماه ۸۵ مورد تأیید و تصویب رئیس وقت قوه قضائیه قرار گرفته است. ولی متأسفانه به درستی اجرا نشده است.
ما به عنوان جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، ضمن محکوم کردن اینچنین حوادث تلخی که موجب تأثر و تأسف آحاد جامعه است، نسبت به عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌هایی از قوه قضاییه و عدم موافقت با مرخصی‌های مناسبتی، استحقاقی، استعلاجی، اضطراری و محدودیت استفاده از تماس تلفنی و … نزدیکان‌مان که اکنون در زندان هستند و در مقابل، رویه‌ی کاملاً متناقض که نسبت به عده دیگری اعمال و اجرا می‌شود و نیز عدم موافقت با آزادی مشروط عزیزانمان (علیرغم اینکه واجد شروط بهره‌مندی از آن هستند)، اعتراض داشته و تامین امنیت جانی عزیزان‌مان را بر عهده‌ی سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه می‌دانیم و نسبت به عدم احقاق حقوق زندانیان هشدار می‌دهیم.
در حال حاضر تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندان های اوین، گوهردشت، قرچک، تهران بزرگ، تبریز، زندان مرکزی سنندج، عادل‌آباد شیراز، زندان مرکزی زاهدان، اردبیل، کرمانشاه و … بدون رعایت اصل تفکیک جرایم محبوس و جان‌شان در معرض خطر است.
لذا از شما می‌خواهیم در خصوص رفع موانع قانونی و اجرای صحیح و کامل قانون به ویژه ضوابط و قوانین مربوط به تفکیک زندانیان بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و برقراری عدالت دستورات مقتضی صادر نمایید.
امضاکنندگان:
خانواده زندانیان سیاسی؛ رضا آقاخانی، رویین عطوفت، امیر سالار داوودی، نصرالله لشنی، علیرضا گلی پور ،محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، سهیل عربی، جعفر عظیم زاده، فرشید (احمد) شجاعی، مسعود کاظمی، آتنا دائمی، محمد پارسی.
چهارشنبه، ۵ تیرماه ۱۳۹۸″.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید