زندانیان سیاسی، باید بدون قید و شرط آزاد شوند!

زندانیان سیاسی، باید بدون قید و شرط آزاد شوند!  
و بازداشت و پرونده سازی برای پویندگان راه آزادی و عدالت و برابری پایان یابد!

پیرو فراخوان چند تشکل مستقل کارگری برای برگزاری مراسم اول ماه مه و هم چنین پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان برای برگزاری مراسم روز معلم، صدها نفر از کارگران، معلمان، بازنشستگان و هم چنین فعالان جنبش های کارگری، دانشجویی و زنان با شجاعت و مصمم در اعتراض به وضعیت اسف بار موجود، در ۱۱ و ۱۲ اردی‌بهشت شرکت کردند و هر دو مراسم با حمله ی وحشیانه ماموران امنیتی و اطلاعاتی و ضرب و جرح و بازداشت معترضان جان به لب رسیده روبرو شد. 

در تجمع روز جهانی کارگر بیش از چهل نفر بازداشت شدند: ۱) رضا شهابی، ۲) حسن سعیدی، ۳) وحید فریدونی، ۴) ناصر محرمزاده، ۵) رسول طالبمقدم، ۶) اسدالله سلیمانی، ۷) محمد اصلاغی، ۸) خانم شیری{از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران}، ۹) ناهید خداجو، ۱۰) نسرین جوادی، ۱۱) هادی سلیمانی، ۱۲) فرهاد شیخی، ۱۳) مهدی فخری {از اعضای اتحادیه آزاد کارگران}، ۱۴) داوود رفیعی {کارگر اخراجی پارس خودرو}، ۱۵) عاطفه رنگریز، ۱۶) ندا ناجی، ۱۷) سعید رضایی، ۱۸) عادل گرجی، ۱۹) کامیار فکور، ۲۰) مرداس طاهری، ۲۱) محمد عادل فر، ۲۲) ماهان صالحی، ۲۳) سهیل خدابخش، ۲۴) افشین میرزاخانی{دانشجو}، ۲۵) کیوان صمیمی{عضو کانون نویسندگان ایران}، ۲۶) مرضیه امیری{خبرنگار روزنامه شرق}، ۲۷) محمدعلی اصلانی، ۲۸) محسن سلیمانینژاد، ۲۹) مهدی عظیمی، ۳۰) قاسم خالویی، ۳۱) مریم(آنیشا) اسداللهی،  ۳۲) امیرمحمد طاهری، ۳۳) خانم حسنا ویژه، ۲۶) نیما ویژه، ۲۷) عباس شمس، ۲۸) سمیرا امیری، ۲۹) سمانه امیری، ۳۰) آقای خرسندی، ۳۱) لیلا ناصروندی، ۳۲) اعظم خضری، ۳۳) زهرا تهرانی زاده، ۳۴) علی یاوری، ۳۵) حسین مرادی، ۳۶) علی مریخی، ۳۷) محسن حادث، ۳۸) افشین میرزاخانی حادث، ۳۹) اکبر جمشیدی، ۴۰) حمید سلیمی، ۴۱) نرگس شجاع.

تجمع کنندگان در روز جهانی کارگر از ته دل فریاد می زدند: "اینهمه اختلاسگر، زندانه سهم کارگر"، "نان، کار، آزادی، حق مسلم ماست"، "گرانی، تورم، بلای جان مردم " دزدی های نجومی، فلاکت عمومی"، "منطق سرمایه دار، بیکاری، استثمار "دولت خیانت می کند، مجلس حمایت می کند "کارگر، معلم، دانشجو، اتحاد اتحاد"، "کارگر زندانی، آزاد باید گردد "زندانی سیاسی، آزاد باید گردد".

براساس گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان: در تظاهرات روز معلم در ۱۲ اردیبهشت در تهران نیروهای امنیتی و لباس شخصی با حمله وحشیانه به تجمع کنندگان حداقل نه نفر از معلمان بازنشسته را بازداشت و روانه بازداشتگاه گیشا کردند. در این حمله وحشیانه آقایان: محمدتقی فلاحی، رسول بداقی، فرامرز خداشناس و خانم ها: پروین اسفندیاری، پروین صالحی، شهپر بامداد و نزهت نیستانی و هم چنین دو معلم زن دیگر بازداشت شده اند که از وضعیت آن‌ها خبری در دست نیست. به نظر می‌رسد که بر اساس این گزارش غیر از محمدتقی فلاحی و رسول بداقی دیگر بازداشت شدگان ساعتی پس از پس از عکس نگاری آزاد شده‌اند. محمدتقی فلاحی و رسول بداقی اردیبهشت سال گذشته نیز در جریان تجمع سراسری معلمان به همراه تعدادی دیگر از معلمان و فرهنگیان حاضر در تجمع از جمله محمد حبیبی، معلم محبوس در زندان اوین بازداشت شده بودند که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۹۷، تمام بازداشت شدگان به جز محمد حبیبی، با تودیع قرار کفالت آزاد می شوند. منیره عبدی در گفتگو با خبرنگاران می گوید: "پس از پایان تجمع و قرائت قطعنامه در مقابل آموزش و پرورش کل واقع در میدان فلسطین، به همراه تعدادی از معلمین در پیاده رو حرکت میکردیم که چند نیروی لباس شخصی آقای فلاحی را بازداشت کردند. یک خانم را هم بازداشت کردند که همان موقع آزاد شد. بعد از آن چند نفر لباس شخصی به من حمله کردند تا بنرها را بگیرند و پاره کنند که ما مقاومت کردیم و باعث تنش بین معلمان و لباس شخصیها شد و من را روی جدول کنار پیاده رو هل دادند که باعث آسیب دیدگی دست چپ و زانوی من شد. آقای بداقی را هم به خاطر اعتراض ایشان به خشونت با من بازداشت کردند."

در اطلاعیه ۱۴ اردیبهشت شورای هماهنگی تشکل های صنفی هم چنین آمده است که رسول بداقی ابتدا به وزرا و روز جمعه بعد از تعیین قرار کفالت ۵۰ میلیون تومان به زندان بزرگ تهران(فشافویه) منتقل شد و در پیگیری خانواده گفته شده که وثیقه رسول بداقی ۴۰۰ میلیون تومان است. از محل بازداشت محمدتقی فلاحی و وضعیت دو معلم زن بازداشتی هنوز خبری در دست نیست.  

در تظاهرات گسترده معلمان و بازنشستگان در ۱۲ اردیبهشت امسال در شهرهای مختلف نیز، تجمع کنندگان با سر دادن شعار و در دست داشتن شعار نوشتههایی از جمله: "جای معلم کلاس درس است نه زندان، معلمان زندانی را آزاد کنید، آموزش رایگان حق تمام کودکان، در برابر تبعیض و بی عدالتی سکوت نمی کنیم، نه به طرح معلم تمام وقت، مدارس استاندارد و ایمن حق معلمان و دانش آموزان"، "نه به تبعیض"، "بیمه کار آمد حق مسلم ماست"، "تشکل یابی مستقل و آزاد حق معلمان، برون سپاری آموزش را متوقف کنید، پولی سازی آموزش را متوقف کنید، نه به خصوصی سازی آموزش" به بیتوجهی مسئولان نسبت به خواستههایشان اعتراض کردند.

بر اساس آخرین گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ۱۲ اردیبهشت:
۱- رضا شهابی و حسن سعیدی، به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند و برای آنها دو قرار صادر شده است: 
قرار ۱: ۳۰ روز بازداشت موقت به اتهام اجتماع، تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی در بند ۲۰۹ اوین.
قرار ۲: ۲۰۰ میلیون کفالت به اتهام تجمع غیر قانونی.
۲- وحید فریدونی؛ به خانواده اش گفته اند برای شنبه با سند به دادسرای اوین مراجعه کنند.
۳- ناصرمحرم زاده، رسول طالب مقدم و محمدعلی اصلاغی به زندان بزرگ تهران( فشافویه) منتقل شده اند.
۴- فرهاد شیخی نیز ۲ قرار صادر شده است: بازداشت موقت ۳۰ روزه  در زندان بزرگ(فشافویه) تهران و قرار کفالت.
۵- هادی سلیمانی؛ قرار کفالت.
۶- شیما ویژه؛ بازداشت موقت در تهران بزرگ.
۷- محمد فخری؛ قرار کفالت.
۸- ماهان صالحی، قرار کفالت.
۹- محمدحسین بنده مرادی، قرار کفالت.
۱۱- سما طاهری وضعیت نامشخص.
۱۲- سمانه طاهری، زینب(مریم) امیری و ناهید خداجو انتقال به بند ۲۰۹ اوین.

توجه: در خبرها آمده که تا عصر ۱۲ اردیبهشت اسدالله سلیمانی، علی مریخی و نرگس شجاع و یک نفر دیگر که هویت اش مشخص نیست، بدون قید و شرط آزاد شدند.

بر اساس اطلاعیه گروه اتحاد بازنشستگان در ۱۴ اردیبهشت در مورد بازداشت شدگان روز جهانی کارگر:
۱- قرار کفالت این افراد، علاوه بر افراد ذکر شده در بالا صادر شده است: مریم(آنیشا) اسداللهی، افشین میرزاخانی، کیوان صمیمی، مهدی یاوری، داوود رفیعی، کامیار فکور، رسول طالب مقدم، زهرا تهرانی زاده، امیر دایی زاده، سمانه طاهری، محمدعلی اصلانی، لیلا ناصروندی و سهیل خدابخش. 
۲- عدم صدور قرار کفالت و تداوم بازداشت این افراد برقرار است: مرضیه امیری، سمیرا امیری، مرداس طاهری، عادل گرجی و سعید رضایی.
۳- پرونده {اعظم خضری، حسن سعیدی، امیرحسین طاهری و فرزاد یعقوبی} بعد از ارسال به بازپرسی شعبه ۴، بنا به اعلام «تکمیل محتوای قضایی» نامشخص است و این افراد هنوز با تداوم بازداشت روبرو هستند.
۴- ندا ناجی و عاطفه رنگریزعلاوه بر تودیع سند و قرار کفالت توسط خانوادههای شان، با اعلام عدم آزادی جهت «ادامه ی تحقیقات» روبرو شده اند.

براساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران در۱۴ اردیبهشت:
درساعت۴۰ :۲۰ شنبه شب، ده نفر از دستگیرشدگان تجمع روز جهانی کارگر با قرار کفالت از زندان بزرگ تهران (فشافویه)آزاد شدند: مهدی فخری، ماهان صالحی، کامیار فکور، محمدعلی طاهری، علی یاور، محمد اصلانی، افشین میرزاخانی، سهیل خدابخش، محمدرضا پناهی، محمد عادل فر.
برای ناهید خداجو وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده است، ولی هنوز در بند ۲۰۹ زیربازجویی است. هنوز وضعیت نسرین جوادی نامشخص می باشد.
هم چنین براساس خبر دیگری که شنبه شب ۱۴ اردیبهشت منتشر شد، سه نفر از بازداشت شدگان اول ماه مه به نام های: آنیشا اسداللهی، زهرا تهرانی زاده و لیلا ناصروندی با قرار کفالت از زندان قرچک آزاد شدند.

با بازداشت و پرونده سازی های مکرر و گسترده فعالان سیاسی و اجتماعی، جمهوری اسلامی راه سقوط خود را با شیبی تندتر هموار می کند. تاریخ نشان داده است که هیچ حکومتی با دیکتاتوری و سرکوب مداوم نتوانسته است در برابر اراده قوی و مبارزات دادخواهانه و پیگیر جنبش های مستقل و مردمی دوام بیاورد.  

امسال حضور گسترده و شجاعانه کارگران، معلمان، بازنشستگان و دیگر فعالان اجتماعی در شهرهای مختلف ایران برای گرامی داشت روز جهانی کارگر و روز معلم، به حکومت نشان داد که پویندگان راه آزادی و عدالت و برابری، با اتحاد و همبستگی بر سر پیمان خود برای به دست آوردن خواستههای عادلانه شان ایستادهاند و حاضر نیستند در برابر سرکوب و تهاجم وحشیانه ی این حکومت ستم گر و فاسد و دروغگو سر خم کنند.

جنبش دانشجویی و جنبش زنان و دیگر جنبش های آزادی خواهانه و جویای عدالت نیز با همراهی و همبستگی شجاعانه خود نشان دادند که بهترین و مقاوم ترین پشتیبانان دیگر جنبش های مستقل هستند و تا به آخر برای پایان دادن به این شرایط خفقان آور و ناعادلانه ایستادهاند.

این چرخه ی سرکوب و خشونت نیز تنها به تظاهرات خیابانی ختم نمیشود، بلکه هر که به آزادی کشی و بیعدالتی این حکومت اعتراض کند؛ چه جمعی و چه فردی، چه علنی و چه زیرزمینی، چه سندیکایی و چه سیاسی توسط بازوهای امنیتی و قضایی آن سرکوب میشوند تا این حکومت بیدادگر بتواند به زندگی سراپا خشونت و جنایت و فساد خود ادامه دهد.

تنها چند نمونه از پرونده سازی های این حکومت بیدادگر شاهدی بر این ادعاست:
 - بازداشت و پرونده سازی برای اعضای شجاع کانون نویسندگان ایران، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن با وکالت ناصر زرافشان و راضیه زیدی در هفتم و هشتم اردیبهشت ۹۸ برای بررسی اتهام های بیاساس به آنها، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی با ریاست محمد مقیسه برگزار شد و منتظر رأی دادگاه هستند. آنها هر کدام با وثیقه های یک میلیارد تومانی هماکنون به طور موقت آزادند.

- بازداشت و پرونده سازی و احکام سنگین صادره برای وکلای شجاعی چون ناصر زرافشان، عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده و محمد نجفی و دیگر وکلای پیش و پس از آنها که وظیفه انسانی و حقوقی خود را در دفاع از موکل شان انجام داده اند، شاهدی بسیار روشن از این نظم بسیار ناعادلانه و آزادی کش است. امیر سالار داوودی، مصطفی دانشجو، مسعود شمس نژاد، پیام درفشان، آرش کیخسروی، قاسم شعله سعدی، فرخ فروزان و هدی عمید از جمله وکلایی هستند که در سال گذشته بازداشت و روانه زندان شدهاند.

- گلرخ ابراهیمی ایرایی  و آتنا دائمی، دو فعال اجتماعی به شعبه ۴ دادسرای اوین احضار شدند. در این احضاریه از این دو زن شجاع خواسته شده که از بابت پروندههای جدیدی که توسط وزارت اطلاعات علیه آنان در دوران حبس باز شده است، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در این دادسرا حاضر شوند. آتنا دائمی هماکنون در زندان اوین مشغول گذراندن محکومیت ناعادلانه خود است و گلرخ ایرایی با پایان محکومیت ناعادلانه خود و پس از محبوس بودن دو سال و شش ماه در زندان، در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۸ با تودیع قرار آزاد شد و هنوز نفس تازه نکرده است.

- در ۶ اردیبهشت ۹۸، ۱۲ فعال کارگری درپارک جهان نمای کرج بازداشت و ۹ نفر آنها آزاد میشوند و سه نفر به نام های: هاله صفرزاده، علیرضا ثقفی و پروین محمدی هنوز در زندان گوهردشت بسر می برند.

- در ۸ اردیبهشت ۹۸، بر مبنای خبر سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه؛ اسماعیل بخشی، فعال کارگری، سپیده قلیان، فعال مدنی و امیر امیرقلی روزنامهنگار زندانی از اهواز به زندان اوین منتقل شدند. گویا این انتقال برای بررسی اتهام های آنها در شعبه ۷ بازپرسی دادگاه اوین است.

- در ۹ اردیبهشت ۹۸، اکرم نصیریان فعال حقوق زنان در خیابان بازداشت و به زندان اوین منتقل می شود. او در گروه همیاری کمک به سیل زدگان اخیر نیز فعالیت داشته است. برای او در شعبه دوم بازپرسی اوین پرونده تشکیل داده اند.

- ضرب و جرح و شکنجه ی سهیل عربی در زندان. فرنگیس مظلوم گفته است:"جان فرزندم در خطراست. هفته پیش سهیل را به عنوان بازجویی به قرارگاه ثارالله سپاه منتقل کردند و در آن جا توسط بازجوی سپاه آقای موسی موسوی مورد ضرب و جرح  قرار گرفته و با پوتین به بیضه هایش زدند به طوری که یکی از بیضه های سهیل له شده و نیاز فوری به عمل جراحی در بیمارستان دارد ولی مانع اعزام به بیمارستان می شوند و می خواهند او را از بین ببرند."

ما مادران پارک لاله، این چرخهی آزادی کشی، سرکوب، خشونت، بازداشت و شکنجه سازمان یافته در ایران و پرونده سازی برای فعالان جنبش های اجتماعی را به شدت محکوم میکنیم و خواهان ۱) آزادی بدون قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی، ۲) حذف شکنجه و لغو کامل قانون مجازات اعدام، ۳) محاکمه و مجازات آمران و عاملان تمام جنایتهای صورت گرفته در جمهوری اسلامی در دادگاههای علنی و عادلانه و مردمی هستیم. حق اعتراض، تجمع، اعتصاب، ایجاد تشکل مستقل و آزادی بیان و اندیشه، از حقوق اولیه انسان هاست و هر ارگان یا نهادی این حقوق را از انسانها سلب کند، بالاخره روزی در ایران دموکراتیک، باید پاسخ گوی این بیعدالتیها باشد و آن روز دور نیست.

سوم ماه مه، روز جهانی آزادی مطبوعات را نیز گرامی میداریم و امید بتوانیم جامعهای دموکراتیک با جرایدی آزاد و مستقل بسازیم که حق آزادی بیان و اندیشه در آن تضمین شود و انسانها با هر عقیدهای بتوانند بدون تبعیض و با حقوق برابر از عقاید خود بگویند و بنویسند و دفاع کنند، بدون اینکه مورد خشونت قرار گیرند و در صورت شکایت یکی از طرفین، مرجع رسیدگی، دادگاه هایی عادلانه و مستقل و بیطرف باشند.

مادران پارک لاله ایران
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸


Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید