گزارشی از تجمع سراسری معلمان و آخرین وضعیت بازداشت شدگان / تصاویر

خبرگزاری هرانا 

در ساعات اولیه صبح روز جاری، همزمان با روز معلم، تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در ادارات آموزش و پرورش در شهرهای مختلف کشور شکل گرفت. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیشتر با انتشار بیانیه‌ای از معلمان و فرهنگیان کشور خواسته بود در راستای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی و در اعتراض به عدم توجه مسئولان به مطالبات بر حق فرهنگیان دست به تجمع اعتراضی بزنند. این تجمعات که در برخی موارد با بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان و فعالان صنفی از جمله محمد تقی فلاحی و رسول بداقی همراه بوده است، روز جاری در بسیاری از استان‌های کشور از جمله کردستان، خراسان رضوی، تهران، قزوین، البرز، آذربایجان غربی، یزد، همدان، گیلان، لرستان، فارس، مرکزی، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و خراسان جنوبی و با حضور گسترده فرهنگیان و معلمان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸، همزمان با روز معلم، معلمان بسیاری از استان‌های کشور در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهای مختلف دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این روز فرهنگیان سراسر کشور از جمله در استان‌های کردستان، خراسان رضوی، تهران، قزوین، البرز، آذربایجان غربی، یزد، همدان، گیلان، لرستان، فارس، مرکزی، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و خراسان جنوبی در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و استان‌های خود دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.

این تجمعات اعتراضی به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، همزمان با روز معلم صورت گرفته است.

تجمع کنندگان در این روز با سر دادن شعار و در دست داشتن شعارنوشته‌هایی از جمله “جای معلم کلاس درس است نه زندان، معلمان زندانی را آزاد کنید، آموزش رایگان حق تمام کودکان، در برابر تبعیض و بی عدالتی سکوت نمی کنیم، نه به طرح معلم تمام وقت، مدارس استاندارد و ایمن حق معلمان و دانش آموزان”، “نه به تبعیض”، “بیمه کار آمد حق مسلم ماست”، “تشکل یابی مستقل و آزاد حق معلمان، برون سپاری آموزش را متوقف کنید، پولی سازی آموزش را متوقف کنید، نه به خصوصی سازی آموزش” به بی‌توجهی مسئولان نسبت به خواسته‌هایشان اعتراض کردند.

گقته می شود در جریان تجمعات روز جاری تعدادی از شرکت کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

از جمله این افراد محمد تقی فلاحی، دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران و رسول بداقی، بازرس کانون معلمان تهران بوده‌اند. همچنین در تجمع تهران، خانم‌ها “اسفندیاری، صالحی و نیستانی” نیز بازداشت شده و ساعاتی بعد آزاد شدند. اسامی سایر بازداشت شدگان احتمالی این تجمعات کماکان توسط هرانا در حال بررسی است.

منیره عبدی، همسر اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان محبوس در زندان اوین نیز توسط مامورین مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته است.

وی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “پس از پایان تجمع و قرائت قطعنامه در مقابل آموزش و پرورش کل واقع در میدان فلسطین، به همراه تعدادی از معلمین در پیاده رو در حرکت بودیم که چند نیروی لباس شخصی آقای فلاحی را بازداشت کرده و با خود بردند. بلافاصله بعد از آن چند نفر دیگر از خیابان به سمت من حمله کرده و سعی داشتند بنرها را از من بگیرند که باعث تنش بین معلمین و لباس شخصی‌ها شد نهایتا من را روی جدول کنار پیاده رو هل دادند که باعث آسیب دیدگی دست چپ و زانوی من شد”.

به گفته خانم عبدی، با دخالت آقای رسول بداقی و اعتراض وی به مامورین، ایشان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

گفته می‌شود در پیگیری خانواده این افراد مشخص شده است که رسول بداقی به بازداشتگاه وزرا منتقل شده است. با این حال تاکنون از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری محمدتقی فلاحی اطلاعی در دست نیست.
لازم به ذکر است محمدتقی فلاحی و رسول بداقی اردیبهشت ماه سال گذشته نیز در جریان تجمع سراسری معلمان به همراه تعدادی دیگر از معلمان و فرهنگیان حاضر در تجمع از جمله محمد حبیبی، معلم محبوس در زندان اوین بازداشت شده بودند. در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۷، تمام بازداشت شدگان به جر محمد حبیبی، با تودیع قرار کفالت آزاد شدند.
رسول بداقی، در شهریورماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شد و پس از ۷ سال نهایتا در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۵ با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد. وی پس از یک هفته مجددا بازداشت و پرونده جدیدی علیه وی مفتوح شد. آقای بداقی از بابت این پرونده به اتهام “تمرد از مامورین دولت در حین انجام وظیفه” به ۴ ماه حبس محکوم و در مردادماه ۹۶ از زندان اوین آزاد شد.
همزمان با این تجمعات سعید باستانی، نماینده تربت حیدریه در مجلس نیز با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگیان بعضا اتفاقاتی افتاده است که شأن معلمان رعایت نشده و علیرغم وعده مسئولین معوقات فرهنگیان پرداخت نشده است گفت: در حوزه معلمین باید نظام صنفی شکل گیرد تا از طریق این نظام صنفی در تصمیم گیری های حوزه معلمان بهتر و جامع‌تر عمل شود.

شورای هماهنگی تشکل‌ های صنفی فرهنگیان ایران روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه با انتشار فراخوانی از فرهنگیان بازنشسته و شاغل کشور خواسته بود که روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه همزمان با روز معلم در تجمع اعتراضی حضور یابند. در این فراخوان اشاره شده است که این تجمع در راستای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی و در اعتراض به عدم توجه مسئولان به مطالبات بر حق فرهنگیان در ادارات کل آموزش و پرورش استان و شهرستان‌ ها برگزار خواهد شد.

پس از برگزاری تجمعات روز جاری این شورا با صدور قطع نامه ای با اشاره به علل بحران نظام آموزشی موجود، از جمله نگاه تجاری به مدرسه، برون سپاری آموزش، پولی شدن و خصوصی سازی آموزش و همچنین فشارهای اقتصادی تحمیل شده به فرهنگیان به دلیل عدم پرداخت معوقات، نبود بیمه کارآمد، حقوق زیر خط فقر و بسیاری موارد دیگر، مطالبات خود را در ۹ بند به شرح زیر اعلام کرده است:
۱- آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان صنفی و معلمان زندانی. توقف پرونده سازی علیه فعالان صنفی‌. بر قراری حقوق معلمان فعال صنفی محکوم به حبس،اخراج و قطع حقوق شده.
۲- همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان.
۳- پرداخت به موقع حق الزحمه نیروهای قراردادی و اضافه کار نیروهای رسمی و پاداش پایان خدمت فرهنگیان به صورت یکجا بخصوص بازنشستگان سال ۹۷. تاکید بر امنیت شغلی نیروهای غیررسمی.
۴- افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به بالای خط فقر و اجرای رتبه بندی مرحله دوم برای معلمان.
۵- اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان بازنشسته و مشارکت آنان در مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری.
۶- اصلاح وضعیت ناهنجار و ناکارآمد بیمه خدمات درمانی فرهنگیان و داشتن بیمه ای کامل و متناسب با شرایط جسمی و سنی فرهنگیان بازنشسته.
۷- رفع موانع غیر قانونی ناشی از اعمال سلیقه های شخصی مسئولان و اعمال نظر غیر مسئولانه در امر صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی برای تمامی تشکل های صنفی فرهنگیان. صدور پروانه فعالیت رسمی برای تشکل هایی که مجمع عمومی و انتخابات برگزار نموده اند. با تاکید بر تشکل یابی مستقل.
۸- توقف کامل طرح برون سپاری مدارس و لغو مجوز های خصوصی ساز‌ی آموزش و ارایه خدمات آموزشی باکیفیت، رایگان و عادلانه در مدارس دولتی.
۹- اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم با تاکید بر رویکردهای نوین آموزشی و توقف جذب نیروی آموزشی با نگاه کالایی و تجاری به آموزش مانند مدارس حمایتی و نیروهای خرید خدمات آموزشی.
این شورا در بخش پایانی این قطع نامه همچنین تاکید کرده است در صورتی که مطالبات فرهنگیان مورد توجه نهادهای مرتبط قرار نگیرد حق اعتراض برای فرهنگیان محفوظ است و شورا در راستای تحقق مطالبات کاملا قانونی و طبیعی به تلاش های خود ادامه خواهد داد.
لازم به ذکر است این شورا طی سال گذشته  در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهرماه، ۲۲ و ۲۳ آبان ماه و ۱۲ الی ۱۴ اسفندماه۹۷ طی سه فراخوان فرهنگیان کشور را به تحصن و خودداری از حضور در کلاس‌های درس دعوت کرده بودند. معلمان و فرهنگیان بسیاری از استان‌های کشور در این تحصن‌های کوتاه مدت شرکت کرده بودند.
این شورا همزمان با بیانیه اسفندماه ۹۷ اعلام کرده بود که در صورت عدم تحقق مطالباتشان برنامه‌های بعدی اعتراضی خود را نیز اعلام خواهد کرد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید