برگزاری دادگاه فعالان محیط زیست بدون حضور وکیل تعیینی آنان


برگرفته از سایت اخبار روز 
پنج‌شنبه  ۱۱ بهمن ۱٣۹۷ -  ٣۱ ژانويه ۲۰۱۹



دادگاه بررسی به اتهام هشت تن از فعالان محیط زیست در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی در تهران به صورت غیرعلنی و بدون حضور وکیل تعیینی آنان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا جلسه محاکمه هشت تن از فعالان محیط زیست توسط قاضی مرتضوی برگزار شد در این جلسه دادگاه وکلای تعیینی فعالان محیط زیست حضور داشتند و نماینده دادستان تهران بخشی از کیفرخواست پرونده را قرائت کرد.

این در حالی‌است که وکیل سام رجبی، در دادگاه حضور نداشت و سایر فعالان هم بالاجبار از وکلا خود را از میان لیست وکلا تایید شده قوه قضاییه انتخاب کرده بودند.

محمد حسین آقاسی : من به عنوان وکیل سام رجبی به دادگاه موکلم دعوت نشدم

به گفته محمدحسین آقاسی یکی از وکلای این هشت نفر، نه تنها او به دادگاه برای دفاع از موکلش دعوت نشده بوده بلکه حتی خانواده‌های این فعالان محیط زیست نیز از برگزاری دادگاه در صبح امروز بی‌اطلاع بوده‌اند.

محمدحسین آقاسی ضمن اعتراض به اینکه به دادگاه موکلش دعوت نشده بوده، افزود «در این جلسه برخلاف آنچه که در اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وکلای تعیینی متهمان در دادگاه حضور داشته‌اند اما من به عنوان وکیل سام رجبی یکی از متهمان پرونده به جلسه دادگاه دعوت نشدم و اگر موکلم با درخواست دادگاه وکیل خود را عزل کرده باشد این اقدام جای سوال دارد.»

آقاسی همچنین گفت «خانواده متهمان تا پیش از جلسه امروز از برگزاری دادگاه اطلاع نداشتند و فقط می دانستند دادگاه، متهمان را احضار کرده اما علت احضار مشخص نبود.»

این وکیل دادگستری ضمن اشاره به جلسه محاکمه گذشته و درخواست قاضی مبنی بر تغییر وکیل موکلش گفت «تا پیش از جلسه محاکمه موکلم (سام رجبی) که پیشتر دادگاه از او خواسته بود وکیل خود را تغییر دهد نسبت به عزل من اقدام نکرده و گفته بود وکیل دارم اما اینکه بعد از جلسه امروز موکلم نسبت به عزل من اقدام کرده باشد یا خیر اطلاعی ندارم.»

آقاسی توضیح داد «در این پرونده سایر متهمان وکلای مورد اعتماد رئیس قوه قضائیه موضوع تبصره ماده ۴۸ آیین دادسری کیفری را انتخاب کردند.»

در جلسه دادگاه فعالان محیط زیست سه وکیل از بین وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه و مشمول ماده ماده ۴۸ آیین دادسری کیفری شامل رضا جعفری، بیگی و حسینی (از قضات بازنشست) حضور داشتند.

خبرگزاری میزان و خبرگزاری فارس روز ۱۰بهمن ۱۳۹۷، از برگزاری دادگاه آنها به عنوان «متهمان پرونده جاسوسی از مراکز نظامی کشور» خبر داده‌اند.

تهدید به مرگ و شکنجه حین بازجویی

پس از گذشت یکسال از بازداشت فعالان محیط زیست طی روزهای اخیر فعالان حقوق بشری گزارشاتی را مبنی بر شکنجه و فشار شدید علیه فعالان محیط زیست جهت اعتراف اجباری منتشر کرده‌اند.

این گزارش‌ها گوشه ای از شکنجه روانی این فعالان از جمله تهدید به مرگ، تهدید به تزریق داروهای توهم‌زا، تهدید به دستگیری و قتل اعضای خانواده آنان پرده برداشته است.

روند بازداشت

اوایل بهمن ماه ۹۶ گروهی از فعالان محیط زیست (هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی) بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند.

اسفند ماه سال گذشته نیز حسن راغ، عارف زارع، محمد زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده بازداشت شدند.

این فعالان محیط زیست به مدت یک سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند، از زمان بازداشت تاکنون از حق دسترسی به وکیل تعیینی محروم بوده اند.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران اعلام کردند که اتهام این افراد جاسوسی است. اما چندی بعد اتهام پنج تن از آنان«فساد فی‌الارض» اعلام شد.

مراد طاهباز، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان و سپیده کاشانی، در اوایل اکتبر پس از گذراندن ۹ ماه در بازداشت موقت اطلاعات سپاه بدون دسترسی به وکیل انتخابی با اتهام جدید فساد فی الارض مواجه شدند. احتمال صدور مجازات اعدام برای آنان وجود دارد و اگر به مجازات اعدام محکوم شوند پس از شش ماه تایید خواهد شد. 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید