افزایش شمار کارگران بازداشتی شرکت فولاد اهواز/ احراز هویت ۴۲ تن از بازداشت‌شدگان

خبرگزاری هرانا 
نیمه‌شب گذشته تعدادی دیگر از کارگران معترض شرکت فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون هویت ۱۰ تن از بازداشت‌شدگان شب گذشته احراز شده است. با احتساب این افراد تعداد کارگران بازداشت‌شده که هویتشان تاکنون احراز شده است به ۴۲ نفر رسید. با این حال از تعداد دقیق افراد بازداشت شده اطلاع دقیقی در دست نیست و احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان نیز وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیمه‌شب گذشته تعدادی دیگر از کارگران معترض شرکت فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت ۱۰ تن از بازداشت شدگان شب گذشته که توسط هرانا احراز شده است “حسین عساکره، میثم آل مهدی، سیدمجیدموسوی، امیر دهقان، احمد باوی، بهزاد علیخانی، سیدمصطفی موسوی، مجید جلالی، آرش محمدپور و بهزاد شهبازی” بوده است.

با احتساب این افراد، شمار کارگران بازداشت شده‌ای که هویت آنها تاکنون احراز شده به ۴۲ نفر رسیده است.

به گفته یک منبع مطلع ۳۲ تن از بازداشت شدگان که طی شب یکشنبه و روز گذشته بازداشت شده بودند به زندان شیبان اهواز منتقل شده‌اند:
اسامی این افراد روز گذشته توسط هرانا احراز شده بود:
۱- مرتضی اکبریان، از بخش نورد میلگرد مفتول و صنایع فلزی، بخش یک
۲- امین علوانی، از بخش نورد میلگرد مفتول و صنایع فلزی، بخش یک
۳- کریم سیاحی، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۴- غریب حویزاوی، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۵- جعفر سبحانی، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۶- عیسی مرئی، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۷- مجید جنادله، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۸- مهدی طهماسبی، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۹- سید احمد سید نور، از بخش نورد تیرآهن، بخش دو
۱۰- میثم علی قنواتی، از بخش فولادسازی، ذوب
۱۱- حامد جودکی قنواتی، از بخش فولادسازی (ذوب)
۱۲- طارق خلفی، از بخش نورد کوثر
۱۳- کاظم حیدری، از کارخانه لوله سازی
۱۴- مسعود عفری نژاد، از کارخانه لوله سازی
۱۵- کوروش اسماعیلی، از کارخانه لوله سازی
۱۶- علی عقبا، از کارخانه لوله سازی
۱۷- مصطفی عبیات، از کارخانه لوله سازی
۱۸- حسین داوودی، از کارخانه لوله سازی
۱۹- محسن بلوطی، از کارخانه لوله سازی
۲۰- محسن پهبانی (بهبهانی)، از کارخانه لوله سازی
۲۱- محمد پورحسن، از کارخانه لوله سازی
۲۲- سید حبیب طباطبایی، از کارخانه لوله سازی
۲۳- عبدالرضا دستی، از کارخانه لوله سازی
۲۴- جاسم سفر رومزی، از کارخانه لوله سازی
۲۵- یاسر ابراهیمیان، از کارخانه لوله سازی
۲۶- علی اتمامی، از کارخانه لوله سازی
۲۷- سید علی جوادپور، از کارخانه لوله سازی
۲۸- جواد غلامی، از کارخانه لوله سازی
۲۹- حافظ کنعانی، از کارخانه ماشین‌سازی
۳۰- حامد باصری
۳۱- فریبرز شیخ رباط
۳۲- احسان یوسفی

از شمار دقیق بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست و هویت سایر افراد بازداشت شده کماکان توسط هرانا در دست بررسی است. با این حال احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان همچنان وجود دارد.
به گفته منابع کارگری همزمان با این بازداشت‌ها نیروهای امنیتی به منزل تعدادی دیگر از کارگران نیز رفتند ولی به دلیل عدم حضور آنان موفق به بازداشت آنها نشده‌اند.
همچنین باقری مسئول عملیات سپاه استان خوزستان روز گذشته با حضور در جمع کارگران معترض مدعی شده بود که افراد بازداشتی که از بدنه کارگران باشند تا پایان روز ۲۶ آذر ماه آزاد خواهند شد با این حال علیرغم افزایش تعداد بازداشت شدگان خبری از آزادی آنها به گوش نمی‌رسد.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: “امروز قرار است با غلامرضا شریعتی (استاندار خوزستان) در رابطه با بازداشت کارگران اهواز در تهران دیدار داشته باشم، گفت: مطمئن باشید پیگیر آزادی کارگران بازداشتی هستم”.
علی رغم تائید بازداشت کارگران توسط برخی مسئولین معاون روابط کار اداره کار اهواز در این رابطه گفته است: “به نظر نمی‌رسد تعداد بازداشتی‌ها افزایش یافته باشد؛ بازداشتی‌ها همان قبلی‌ها هستند”.
وی با بیان اینکه روز گذشته، برخی از مقامات سپاه با حضور در میان کارگران، وعده آزادی همکاران آنها را داده‌اند، افزود: “شنیده‌های ما حاکی از آن است که استانداری خوزستان قرار است به قضیه ورود کند و احتمال دارد، امروز تا عصر، کارگران بازداشتی آزاد شوند”.
همچنین صبح امروز جلسه شورای تأمین استان خوزستان در سالن جلسات شرکت گروه ملی فولاد برگزار شد. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این جلسه گفت: “تا کمتر از یک ساعت آینده هیئتی متشکل از چند نفر از اعضای شورای تأمین و کسری غفوری (مدیرعامل گروه ملی فولاد) و چند نماینده از کارگران تشکیل می‌شود. در این جلسه به دادستان خوزستان مانند ماجرای هفت‌تپه، تفویض اختیار می‌دهیم”.

ادعای آقای شریعتی مینی بر حضور چند نماینده از کارگران در این جلسه در حالی مطرح شده است که اکنون دست‌کم ۴۲ تن از کارگران که تعدادی زیادی از آنها از نمایندگان کارگران فولاد اهواز هستند، در بازداشت به‌سر می‌برند.

در ادامه‌ی این جلسه، حسینی پویا، دادستان اهواز نیز مدعی شد که از در بند بودن کارگران خوشحال نیست.

امروز همچنین، نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در مجلس شورای اسلامی، در تذکری به وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری خواستار آزادی کارگران بازداشت‌شده شرکت فولاد اهواز شدند.

روز گذشته کسری غفوری مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران مدعی شده بود که “به نظر می‌رسد این کارگران احضار شده‌اند و بازداشتی در کار نیست به هر روی پیگیر وضعیت کارگران بازداشتی شب گذشته هستیم”.

با این حال علیرغم احضار، تهدید و بازداشت کارگران از سوی اداره اطلاعات اهواز و حضور گسترده نیروهای نظامی، طی چهل و هشت روز اخیر، کارگران معترض به خیابان آمده و با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به مطالبات خود و آزادی کارگران بازداشتی شدند.

لازم به ذکر است میثم آل مهدی یکی از نمایندگان کارگران که شب گذشته بازداشت شده است پیشتر نیز در خلال همین تجمعات در تاریخ ۲۰ آذرماه بازداشت و یک روز بعد آزاد شده بود.
خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.
گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.
کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.
طی ماه گذشته همزمان با تجمعات اعتراضی کارگران فولاد اهواز و پیش از آن، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نیز در خیابان‌های شهر شوش با تجمعات مداوم خود خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده بودند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید