مراسم بیستمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری برگزار شد

برگرفته از سایت رادیوزمانه
۰۱ آذر ۱۳۹۷
مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری بعداز ظهر پنجشنبه یکم آذر / ۲۲ نوامبر در خانه و قتل‌گاه فروهرها در تهران، با حضور گروهی از فعالان سیاسی و مدنی برگزار شد. این مراسم برای دومین سال پیاپی است که به همت پرستو فروهر و بدون دخالت مستقیم نهادهای امنیتی اجازه برگزاری پیدا می‌کند. تا پیش از مراسم سال گذشته، نیروهای امنیتی بیش از یک دهه با روش‌های مختلفی از برگزاری این مراسم در تهران جلوگیری می‌کردند.
مراسم بیستمین سالگرد قتل فروهرها – عکس از باربد گلشیری – توییتر
پرستو فروهر در دو دهه گذشته هر سال برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادر خود از آلمان به ایران سفر می‌کند.
عکس و شرح از مجید دری-توییتر: پرستو با ظرفى از خرما و رویى گشاده پذیراى مهمانان است.
پرستو فروهر به مانند سال پیش در فراخوانی از همگان برای شرکت در این مراسم یادبود همراه با سکوت دو ساعته دعوت کرد. در فراخوان پرستو فرهر آمده بود:
«از آنجا که در سال گذشته پس از سال‌ها ممنوعیت و بگیر و ببند، پایداری ما بر حق گردهم‌آیی در خانه و قتلگاه فروهرها در سالروز قتل آن دو، اندکی به ثمر نشست و قفل ممنوعیت این مکان در این روز شکست، امسال نیز روال سال پیش را حفظ می‌کنیم. از شما همراهان گرامی صمیمانه می‌خواهم که به مراسم یادبود بیایید تا مانند سال پیش این دو ساعت را در سکوت به یاد عزیزانمان که قربانی سرکوب و خشونت سیاسی شده‌اند کنار یکدیگر بایستیم. بیایید تا امسال نیز داریوش و پروانه فروهر را در سکوت خود به یاد آوریم. بیایید تا ما و من را در سکوت همراهی کنید، که سکوت در این مکان سرشار از ناگفته‌ها و گفته‌های ماست، و سکوت این روز نوید فرارسیدن روزی‌ست که حق آزادی گفتار خویش را بازپس‌گیریم و دادخواهی را به سرانجام درخور برسانیم.»
این دعوت با استقبال گسترده مردم و فعالان مدنی و سیاسی روبرو شد.
گوشه‌ای از حضور مردمی مراسم بیستمین سالگرد قتل فروهرها – عکس از باربد گلشیری – توییتر
۲۰‌ سال از قتل سیاسی پروانه اسکندری، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، پیروز دوانی، مجید شریف، حمید و کارون حاجی‌زاده می‌گذرد و دادخواهی این قتل‌‌ها، ۲۰ ساله می‌شود. پس از افشای قتل‌های زنجیره‌ای که در پاییز ۱۳۷۷ روی داد، وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارت‌خانه را مسئول این قتل ها معرفی کرد.
تصاویری از مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در تهران که در توییتر منتشر شده است:
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید