آزادی ۱۵ کارگر شرکت هفت‌تپه و ادامه بازداشت پنج نفر از معترضان


برگرفته از سایت عصرنو

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸

رادیو فردا: دادستان شوش روز سه‌شنبه ۲۹ آبان از آزادی ۱۵ نفر از معترضان بازداشت شده در اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خبر داد، این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها چهار نفر از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه و یک فعال مدنی که در ارتباط با اعتراضات کارگران بازداشت شده‌اند، همچنان زندانی هستند.

مصطفی نظری، دادستان شوش، گفته است که در روزهای گذشته «افرادی با تحریک یک‌سری عوامل موجب اخلال و سلب آسایش مردم در برخی نقاط شهر و ترافیک شدند».

وی تاکید کرد که «در این راستا ۱۵ نفر از عوامل اصلی و محرکین تجمعات غیرقانونی» بازداشت و پس از «تحقیقات» با قرار آزاد شدند.

در همین حال کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران با اشاره به آزاد شدن تعدادی از بازداشت شدگان اعلام کرد که همچنان اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی از کارگران بازداشت شده و سپیده قلیان فعال دانشجویی و مدنی، همچنان زندانی هستند.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از بازداشت دستکم ۱۹ تن در ارتباط با اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در روز یکشنبه بود.

در همین حال کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه در پانزدهمین روز اعتراض صنفی خود، در شوش دست به راهپیمایی زده و با بست‌نشینی مقابل دادگاه این شهرستان خواستار آزادی بازداشتی‌ها شده بودند.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه از ادامه اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در مقابل ساختمان فرمانداری و سطح شهر شوش گزارش داده است.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران هفت تپه پس از انتشار اخباری در مورد متواری یا زندانی شدن کارفرمای خصوصی این واحد منتشر شد. علی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، اعلام کرده که یکی از مالکان این شرکت زندانی است و مالک دیگر فرار کرده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به آنچه «مشکلات بی‌پایان» این شرکت نامیدند، اعتراض داشته و همچنین خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود شده‌اند.

مقام‌های دولتی وعده داده‌اند که دستمزد معوقه کارگران در چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

این خواسته تاکنون با پاسخ منفی مقام‌های دولت حسن روحانی روبه‌رو شده است.

همزمان با ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش، کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز در اعتصاب به سر می‌برند و روز سه‌شنبه نیز در مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند.

«پرداخت چهار ماه حقوق معوق»، «ازسرگیری تولید و تامین مواد اولیه»، «برقراری بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی» و «توجه به وضعیت معیشتی کارگران» از جمله خواسته‌های کارگران این مجتمع است.

برخی از کارگران این مجتمع در ماه‌های گذشته به دلیل شرکت در اعتراض‌های صنفی بازداشت شده‌اند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید