لزوم شیمی درمانی سریعتر آرش صادقی؛ ماموران محل جراحی را مضروب کردند

برگرفته از سایت خبرگزاری هرانا
آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از چندی پیش مشخص شد به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده است با تاخیر بسیار مورد عمل جراحی خارج کردن تومور از ناحیه دست راست قرار گرفت ولی به دلیل تعجیل مسئولین زندان برای بازگرداندن او به زندان درمان این زندانی نیمه تمام ماند. به دلیل درمان نیمه کاره دست وی از ناحیه جراحی شده به شدت عفونت کرده است، علاوه بر این موضوع روز شنبه ۲۱ مهرماه این زندانی با تاخیر بسیار برای انجام آزمایشات به بیمارستان امام خمینی اعزام شد، آرش صادقی طی این اعزام و در محل بیمارستان مورد ضرب و شتم ماموران همراه قرار گرفت، ماموران بصورت عمدی به محل جراحی شده آقای صادقی در ناحیه دست راست که دجار عفونت نیز است ضرباتی زده اند که باعث تورم و خون مردگی مضاعف شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از چندی پیش مشخص شد که آرش صادقی به تومور استخوان دچار شده و پس از انجام آزمایشات پزشکی و با توجه به در حال پیشرفت بودن آن، وی به بیمارستان اعزام شد. جواب آزمایشات نشان دهنده این بود که آقای صادقی به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده و هر چه زودتر باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.
آقای صادقی مورخ ۲۱ شهریورماه امسال تحت عمل جراحی قرار گرفت ولی تنها سه روز پس از عمل جراحی و علیرغم نظر پزشک بر لزوم تحت نظر ماندن، وی به زندان بازگردانده شد. دست راست آقای صادقی که محل جراحی بود به دلیل بازگشت زودهنگام به زندان دچار عفونت شدیدی شد اما به دستور رستمی، دادیار ناظر بر زندان بیش از دو هفته از اعزام مجدد او به بیمارستان امام خمینی جلوگیری شد.
آرش صادقی با تاخیر بسیار و چند بار اعزام بی فایده که منجر به دیدن تیم پزشکی نشده بود سرانجام مورخ ۲۱ مهرماه برای اعزام به بیمارستان از بند خود فراخوانده شد.
در طی روال اداری انتقال، مقصود زلفعلی، فرمانده یگان حفاظت زندان به آقای صادقی گفت که به دستور دادستانی تمام زندانیان سیاسی برای اعزام به بیمارستان باید لباس زندان بپوشند که این امر با مخالفت آرش صادقی و درگیری لفظی بین ایشان و زلفعلی مواجه شد، به دلیل همین اعتراض آقای صادقی علیرغم بیماری از ساعت هفت تا ده و نیم صبح در سرما نگه داشته شد.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی در گفتگو با هرانا گفت: “پس از اعزام این زندانی به بیمارستان چند تن از پرسنل که لباس پزشک بر تن داشتند، از دور به آرش صادقی سلام کرده و آقای صادقی نیز در پاسخ برایشان دست تکان داده است. ماموران به این بهانه اقدام به توهین به آرش کرده و دست چپش را پیچانده و در همان حال دستبند او را محکم تر کردند. همچنین با مشت به بازوی راست ایشان که به تازگی عمل شده است، ضرباتی زدند”.

این اقدام با اعتراض پزشکان و پرسنل بیمارستان مواجه شده اما ماموران امنیتی با بیان اینکه “این زندانی امنیتی است” و “این رفتار عین دستور رییس زندان است” این اقدام را توجیه کردند.

این منبع مطلع افزود “طی این اعزام پزشک بیمارستان گفته است آقای صادقی باید شیمی درمانی شود اما یکی از شرایط شیمی درمانی وجود آرامش و نبود استرس و محیط حاشیه ساز است، علیرغم لزوم وجود آرامش در تمامی زمانهای حضور در بیمارستان آرش دستبند و حتی پابند داشته و از طرفی مامورین بصورت مرتب درگیریهایی با زندانی یا سایر بیماران در این محل بوجود آورده اند و حتی به درخواست ها اعتراض های پرستاران و پزشکان نیز توجهی نکرده اند که موجب افزایش استرس بیمار شده است. از طرف دیگر مسئولان زندان از اعزام مرتب و سروقت او به بیمارستان هم جلوگیری می کنند آنطور که علیرغم عفونت شدید و متورم شدن دست در سه هفته اخیر به بیمارستان اعزامش نکردند، لذا پزشک گفته شیمی درمانی فقط باید بیرون از زندان انجام بشه و در این شرایط هیچ تاثیری نداره.”

پس از بازگشت آقای صادقی به زندان، رییس بهداری به دلیل دیدن خون‌مردگی و متورم شدن دست این زندانی ناشی از ضرب و شتم مامورین، اقدام به عکس‌برداری از دست وی کرد اما تا کنون با گذشت بیش از پنج روز از بازگشت وی به زندان و علیرغم تشکیل پرونده در بهداری هیچ‌گونه رسیدگی به این زندانی نشده است.

از سوی دیگر با توجه به نظر پزشک بیمارستان در خصوص شیمی درمانی، آرش صادقی روز یکشنبه به دستور دادستانی به پزشکی قانونی اعزام شد و اگر چه به گفته پزشکی قانونی، زندان هیچ نسخه‌ای از پرونده وی را به آنجا ارسال نکرده بود اما پس از صحبت و معاینه چشمی، پزشکی قانونی نیز تایید کرد که شیمی درمانی باید خارج از زندان و با اعطای مرخصی درمانی طولانی مدت انجام شود.

لازم به توضیح است، کندروسارکوما یکی از شایع ترین تومور اولیه بدخیم استخوانی در سنین نسبتا جوانی است که در آن سلولهای بدخیم غضروف ساز تولید تومور می کنند. حدس زده می شود که در کشور ما سالیانه یکصد مورد جدید آن ایجاد می شود.
زندان رجایی شهر کرج تاکنون شاهد جان باختن تعدادی از زندانیان سیاسی بوده است از جمله محسن دکمه چی که به دلیل ابتلا به سرطان و محرومیت از دریافت خدمات درمانی در این محل جان باخت.
رویه مسئولان زندان در محروم نگهداشتن و آزار آقای صادقی موجب نگرانی مدافعان حقوق بشر از سرنوشت این کنشگر مدنی بیمار شده است.
در همین رابطه سازمان عفو بین‌الملل طی ماه‌های اخیر با صدور دو بیانیه جداگانه نسبت به برخورد مسئولان با آرش صادقی اعتراض کرده و خواستار رسیدگی پزشکی و آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شده است.
همینطور سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه ای خواهان آن شده تا آرش صادقی، زندانی سیاسی در مراکز درمانی خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد.

لازم به یادآوری است آرش صادقی، کنشگر مدنی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است که با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به ۷ سال و نیم کاهش پیدا کرد که پس از جمع شدن با حبس تعلیقی ۴ ساله پیشین، او باید زمان ۱۱ سال و ۶ ماه را در زندان سپری کند.

آقای صادقی سال گذشته در اعتراض به بازداشت دوباره همسرش بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید