نامه نسرین ستوده از زندان در اعتراض به حکم شاپرک شجری‌زاده

برگرفته از سایت اخبار روز
Tuesday, Jul 10, 2018
دویچه وله - نسرین ستوده، وکیل دادگستری، در نامه‌ای از زندان نسبت به حکم موکل خود شاپرک شجری‌زاده اعتراض کرد. شاپرک شجری‌زاده یکی از "دختران خیابان انقلاب" است که به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال زندان تعلیقی محکوم شده است.
نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که ۲۳ خرداد سال جاری در منزل خود بازداشت شده است و اکنون زندان اوین به سر می‌برد، در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران نسبت به حکم موکل خود شاپرک شجری‌زاده اعتراض کرد.
شاپرک شجری‌زاده از فعالان مخالف حجاب اجباری در ایران و از "دختران خیابان انقلاب" است که در اقدامی اعتراضی روسری خود را در خیابان از سر برداشت. او که در حال حاضر در خارج از ایران به سر می‌برد در صحبتی زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام (اینستاگرام لایو) از دریافت حکم دادگاه خود خبر داد. در این حکم شجری‌زاده به دو سال زندان تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
نسرین ستوده در نامه خود به دادستان تهران نوشته است: «آنگاه که به آموختن علم حقوق پرداختم، هرگز گمان نمی‌کردم نامه نوشتن به دادستان پایتخت ایران مستلزم پاسخگویی به افکار عمومی باشد، اما این اتفاق افتاده است.»
این وکیل فعال حقوق بشر با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی در باره آزادی اجتماعات خطاب به دادستان تهران می‌گوید: «شما اظهار داشته‌اید شرکت در تظاهرات غیر قانونی است و سپس با زبان همیشگی که شایسته‌ی مقامات نظامی است، ضمن جلوگیری از آزادی بیان شهروندان این کار را بدون ارائه‌ی هیچ دلیل و منطقی غیر قانونی اعلام کرده‌اید. در حالی که اصل ۲۷ قانون اساسی، آزادی اجتماعات را بدون نیاز به اخذ مجوز به رسمیت شناخته است.
در جریان تصویب این اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، اصل ۲۷ با چهار بار جرح و تعدیل به رای گذاشته شد. هر بار که پیشنهاد آزادی اجتماعات با اخذ مجوز از مراجع ذیربط داده شد، نمایندگان خبرگان قانون اساسی تعمدآٌ به آن اصلاحات رای ندادند و دست آخر این اصل با تاُکید بر عدم ضرورت اخذ مجوز تصویب شد.»
خانم ستوده در نامه خود در باره علت صدور حکم طولانی برای شجری‌زاده خطاب به دادستان تهران می‌نویسد: «شما در پاسخ به افکار عمومی که از صدور حکم دو سال حبس برای بی‌حجابی شگفت زده شده است، اظهار داشته‌اید که برای این کار در آخرین پرونده ۲۰ سال حبس صادر شده است! آقای دادستان! تا آنجا که من بیرون از زندان بوده‌ام برای متهمان این پرونده‌ها ۱ و ۲ سال حبس صادر شده بود.»
شاپرک شجری‌زاده در توئیتی اطلاع داده بود که به علت این که سه بار بازداشت شده است و "به خاطر فرزند احساس امنیت نداشته" و ایران را ترک کرده است.
نسرین ستوده با اشاره به این که شاپرک شجری‌زاده در خارج از ایران به سر می‌برد، نوشته است: «قاضی اطلاع داشت موکلم برای سفری به خارج رفته است، پس موقعیت خوبی است تا به دیگران درس عبرت داده شود زیرا همانطور که شما هم اشاره کردید اصولاٌ دستگاه قضا به وسیله‌ای برای ایجاد رعب و وحشت و عبرت دیگران تبدیل شده است که جای بسی تاُسف است. و احیاناٌ دستور بازداشت من نیز در صورت صحت فرض بالا، به عنوان وکیل پرونده بی‌دلیل نبوده است.»
این وکیل دادگستری در نامه خود افزوده است: «شکایت بازپرس پرونده نیز که از کاشان ارسال کرده بود اتفاقی و یک تصمیم شخصی نبوده است، آقای دادستان! افکار عمومی از واکنش دستگاه قضا در قبال بی حجابی و سکوت سنگین همین دستگاه در قبال اسید پاشان و متجاوزان حیرت زده است.»
نسرین ستوده که به علت "شکایت مهدی پِی‌تام، بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده مستقر در دادسرای شهر کاشان، و به خاطر دفاع حقوقی از دختران خیابان انقلاب زندانی" بازداشت شده است به بی‌نتیجه بودن برخوردهای خشن ماموران امنیتی و بی‌اعتنایی به خواست‌های زنان اشاره می‌کند: «اکنون از قضات خود بخواهید احکام خود را سه رقمی کنند، حبس هایتان را سنگین‌تر کنید، الفاظ زشت به کار ببرید، نتیجه‌ای نخواهد داد، زیرا زنان تصمیم گرفته‌اند بر بدن خویش فرمانروایی کنند و مردان ما نیز از این رفتا‌رها که توهینی به شخصیت و اراده‌ی آنان است، دوری می‌جویند. در پایان آرزو میکنم که هرگز شما را با ترازوی مشابه اظهارات‌تان قضاوت نکنند این اظهارات مسالمت جویانه نیست. نمی‌خواهم بگویم خشونت‌آمیز است، زیرا هیچ دادستانی نباید اظهارات خشونت آمیز داشته باشد.»
نسرین ستوده در پایان نامه خود دادستان تهران را این گونه مورد خطاب قرار داده است: «راستی آقای دادستان، فرزندان‌تان در باره‌ی اظهارات‌تان چه فکر می‌کنند؟ آیا شما می‌دانید؟ و آیا هرگز از آنان پرسیده‌اید؟»

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید