پنجمین روز؛ اعتراضات گسترده مردمی در حداقل ۲۱ شهر ایران ادامه یافت / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا

۱۳۹۶/۱۰/۱۲


اعتراضات مردمی که از ۷ دی ماه به خیابانها کشیده شد پس از گذشت ۵ روز کماکان ادامه دارد، امروز دوشنبه حداقل ۲۱ شهر ایران صحنه اعتراضات مردمی بود. هر چند عمده اعتراضات بصورت مسالمت آمیز برگزار شد اما گزارشاتی نیز از درگیری نیروهای انتظامی و معترضان که منجر به بازداشت و زخمی شدن شهروندان شده دریافت شده است. تاکنون منابع دولتی تعداد ۱۶ کشته شده که حداقل ۲ تن از آنان از نیروهای بسیج یا سپاه بوده و همینطور بازداشت حدود ۴۵۰ نفر را تایید کرده اند. برآورد هرانا بخصوص در مورد بازداشت شدگان آمارهایی به مراتب بالاتر نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پنجمین روز از اعتراضات مردمی که به بهانه مشکلات اقتصادی و فساد اداری آغاز شده است، تظاهرات ها در بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت.

در پنجمین روز از این اعتراضات گسترده، شهرهای مختلف ایران از جمله یزد، تهران، سنندج، کرج، کنگاور، کرمانشاه، شادگان، مسجد سلیمان، نهاوند، رشت، تبریز، اردبیل، زنجان، شاهین شهر، قهدریجان، دهدشت، نجف آباد، خمینی شهر، بندر ماهشهر، تاکستان و بوشهر شاهد حضور معترضان در خیابانها بود.

تجمعات اعتراضی در بعضی شهرها به خشونت کشیده شد و تعداد نامشخصی از شهروندان نیز بازداشت شدند.
این اعتراضات در حالی ادامه دارد که دولت از صبح روز گذشته برای کنترل اوضاع دست به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی و پیام رسانها از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام زده است.
با اینحال ویدیوهای دریافتی نشان می‌دهد که در برخی شهرها اعتراض‌ها تا نیمه شب ادامه داشته است.
با گذشت ۵ روز از آغاز اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، مقامات مسئول کشته شدن حدود ۱۶ نفر تاکنون را تایید کردند.
ماشاءاله نعمتی، فرماندار دورود در گفت‌وگو با ایلنا تایید کرد که در دو روز گذشته دست کم ۴ نفر در این شهر کشته و ۶ نفر دیگر نیز زخمی شده اند
همچنین شبکه خبر تلویزیون ایران روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ۶ تن در شهر تویسرکان در استان همدان و ۳ تن در شاهین شهر در استان اصفهان کشته شده اند.
همچنین «هدایت الله خادمی»، نماینده‌ی ایذه در مجلس نیز در گفتگو با انصاف نیوز، کشته شدن ۲ نفر در تجمعات شب گذشته‌ی شهرستان ایذه را تایید کرد.
در آخرین تحول نیز پایگاه اطلاع رسانی رجانیوزمدعی کشته شدن دو نیروی سپاه پاسداران در نجف آباد بر اثر تیراندازی شد. این تارنما پیش تر کشته شدگان را از عوامل نیروی بسیج عنوان کرده بودند. بعضی خبرگزاری های داخلی مدعی کشته شدن یک تن از ماموران نیروی انتظامی در نجف آباد شده بودند.

با محاسبه این آمار، تعداد افراد کشته شده در تجمع‌های اخیر، براساس آمار رسمی، به حداقل ۱۶ تن رسیده است.

از سوی دیگر در ادامه روند روزهای گذشته، در اعتراضات امروز، شعارهای معترضین به طرح مطالبات اقتصادی محدود نماند بلکه آنان شعار های تندی علیه حکومت ایران از جمله شخص آیت الله خامنه ای سردادند.
در کنار تظاهراتها و کشته شدگان گزارشات حاکی از صدها بازداشت شده است. هر چند مسئولان ارشد کشور تاکنون در خصوص اطلاع رسانی در اینباره سکوت پیشه کردند.
خبرگزاری میزان از بازداشت ۲۵ تن از معترضان در اعتراضات شهر پردیس خبر داد، دادستان پردیس به میزان گفته است “با هرگونه تجمع غیرقانونی به شدت برخورد میکنیم و با کسی تعارف نداریم”.
فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد “: ۳ زن و ۴ مرد که از لیدرهای معترضین شب گذشته در پرند بودند، دستگیر شدند”.
معاون استاندار آذربایجان غربی هم به تسنیم گفته “١٠تن معترضان در ارومیه بازداشت شده‌اند”.
مسئولان قضایی و امنیتی تاکنون آمار جامعی از بازداشت شدگان ارائه ندادند با اینجال روزنامه شرق نوشت”استاندار استان مرکزی از دستگیری ١٠٠نفر در اراک خبر داده است”.
معاون سیاسی استانداری اردبیل نیز در گفتگو با ایسنا بدون ذکر تعداد دقیق بازداشت شدگان صرفا گفت: “در دو روز گذشته اغلب دستگیرشدگان در اعتراضات مردمی در اردبیل با اخذ تعهد آزاد شدند”.
به گفته رجا نیوز، از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی شماری از معترضین هم در اصفهان دستگیر شدند ولی از آمار دقیق بازداشت شده ها اطلاعی در دست نیست.
همزمان با این تحولات هرانا گزارش داد، پس از برگزاری جلسه مشترک شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران با ریاست دانشگاه که به منظور پیگیری آزادی دانشجویان بازداشت شده در جریان اعتراضات روزهای اخیر صورت گرفته بود چهار دانشجو بازداشت شدند.
این چهار دانشجو که از طرف شورا در جلسه مشترک حاضر شده بودند پس از پایان جلسه و خروج از محل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

لیلا حسن زاده، هویت احراز شده یکی از دانشجویان بازداشت شده توسط هرانا است.

در نهایت، خبرگزاری فارس از دستگیری سه لیدر در اعتراضات شهرستان همدان خبر داد.
آمارهای جدید بازداشت در حالی است که روز گذشته معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران در گفتگو با ایلنا از بازداشت ۲۰۰ نفر در تجمعات مناطق مرکزی تهران در روز ۹ دیماه خبر داد، وی گفت “حدود ۲۰۰ نفر در تجمعات روز گذشته در محدوده انقلاب و ولیعصر که قصد درگیری و تخریب اموال داشتند دستگیر شدند” این مقام مسئول افزود “این افراد هم اکنون در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته‌اند، برخی دیگر هم با نگاه رافت آزاد شدند. چند دانشجو هم دستگیر شده بودند که آزاد شدند؛ برخی از خانواده‌های دانشجویان در مقابل دانشگاه حضور پیدا کرده بودند که فرزندانشان تحویل آن‌ها داده شد.”
علی اصغر ناصربخت همچنین گفت “مجموع لیدرهایی که در تجمع غیرقانونی دیروز دستگیر شدند حدود ۴۰ نفر بودند”.

همچنین گزارشگران هرانا مطلع شدند، شب گذشته مورخ ۱۰ دیماه دست کم ۴ شهروند در دهدشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، هویت احراز شده دو تن از بازداشت شدگان “بهمن تفضلی‌نسب و بهنام قائدی” است.

فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم نیز از دستگیری فردی به هویت «ر.ع» که اقدام به انتشار فراخوان تجمع اعتراضی در شبکه اجتماعی اینستاگرام کرده بود خبر داد.
علیرضا رادفر معاون استاندار آذربایچان غربی نیز امروز گفت “ده نفر از افرادی که قصد تحریک مردم را داشتند” در این استان دستگیر شده اند.
از سوی دیگر جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف از دستگیری چند معترض به وضعیت گرانی در مشهد خبر داد. هر چند پیش از این نیز  مقامات مسئول از بازداشت ۵۲ نفر نیز در جریان اعتراضات مشهد در این شهر خبر داده بودند.
صدا و سیمای استان گلستان نیز گزارش داد “در تجمع شب ۱۰ دیماه گرگان که حدود ۴۰ نفر از لیدرها و عناصر اصلی آن بازداشت شدند ۲ نفر از بازداشتی ها از تهران به استان گلستان آمده بودند”
همچنین در پی برخورد خشن و ضرب و شتم معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرستان اراک، روز ۹ دیماه در این شهر دست‌کم ۸۰ تن بازداشت و ۴ تن نیز زخمی شدند. با اینحال روز ۱۰ دیماه که این شهر صحنه ادامه اعتراضات بود علی آقازاده، استاندار استان مرکزی گفت “صد نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده‌اند”.
موارد فوق در حالی است که هرانا مورخ ۸ دیماه گزارش داده بود، در پی تظاهرات اعتراض آمیز در زاهدان “دست‌کم ۳ تن از دانشجویان شهر زاهدان به نام های امین رضایی، امید ارسلان پژمان، یاسین میرزایی” توسط نیروهای انتظامی این شهر دستگیر شدند.

از تاریخ ۷ دیماه تاکنون مردم شهرهای زیادی در ایران در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی تجمع کردند. ماموران امنیتی علیه معترضان از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

معترضانی که در روز های ابتدایی بدلیل مشکلات مالی و وضعیت بد اقتصادی در خیابان ها دست به اعتراض زده بودند، در روز های اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی از سران کشور منجمله رهبر ایران و نظام حاکم نیز به تندی انتقاد کردند و بر علیه آن شعار دادند.
 گزارش ویدیوی پیش رو حاصل جمع بندی ۳۸ قطعه ویدیویی از تظاهرات امروز (۱۱ دیماه) در شهرهای مختلف است که اصالت و صحت آنها توسط هرانا تایید شده است.لینک به یوتوب : https://youtu.be/saVfShvDeVk
نمایشگر ویدیو
00:00
34:03
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید