روشنفکران ایران به جنبش مردم می پیوندند

حمایت نسرین ستوده و جعفر پناهی از اعتراضات مردمی

• نسرین ستوده و جعفر پناهی از اعتراضات مردمی اخیر در ایران حمایت کرده اند ...
 
برگرفته از سایت اخبار روز
سه‌شنبه  ۱۲ دی ۱٣۹۶ -  ۲ ژانويه ۲۰۱٨


نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دعاوی در ایران در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه، وکلا، حقوقدانان و روشنفکران این کشور را به حمایت از مطالبات به حق و تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران برای رسیدن به خواسته هایشان فراخوانده است.

نسرین ستوده گفته است که حقوقدانان و روشنفکران ایران باید در برابر صبر و بردباری مردم ایران سر تعظیم فرود بیاورند که سال هاست برغم فشارها و تنگناها همواره در پی تعامل و گفتگو برای رفع مشکلات و دستیابی به حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فردی شان بوده اند، هر چند این بردباری و تعامل همواره با بی توجهی روبرو شده است.

ستوده افزوده است که مردم حتا بیش از حد لازم از خود صبر و تحمل نشان داده اند. حقوقدان ایرانی سپس تأکید کرده است که شرط دستیابی مردم ایران به حقوق و مطالبات شان پیروی از روش های مسالمت آمیز است. نسرین ستوده گفته است که اصل ٢٧ قانون اساسی تجمعات صلح آمیز را حق مردم می داند و برگزاری آنها را منوط به مجوز ندانسته است. به این ترتیب، برگزاری تجمعات، به گفته ی ستوده، حق قانونی مردم ایران است و این حق باید در عمل به رسمیت شناخته شود. 

جعفر پناهی: رفراندم یا تظاهرات آزاد برگزار شود

جعفر پناهی از دریچه چشم یک فیلمساز تصویری از فضای امنیتی تهران در پنجمین روز اعتراضات سراسری در ایران به دست می‌دهد و پیشنهادی را مطرح می‌کند: برگزاری رفراندوم یا تظاهرات آزاد.

به گزارش زمانه، نویسندگان ایرانی سکوت پیشه کرده‌اند، اما گروهی از هنرمندان مقیم ایران و خارج از کشور در شبکه‌های اجتماعی از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به خواسته‌های معترضان احترام بگذارند و از برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم پرهیز کنند. ترانه علیدوستی، مهناز افشار، تهمینه میلانی، علیرضا عصار و همچنین ابی، گوگوش، هاتف، منصور، رضا دقتی از معترضان حمایت کرده‌اند. اکنون جعفر پناهی هم به جمع هنرمندان سرشناسی که از تظاهرات سراسری در ایران و خواسته‌های مردم حمایت کرده‌اند پیوسته است. پناهی در نوشته‌ای که در اینستاگرام منتشر کرده، تصویری از جو امنیتی در تهران به دست می‌دهد:


«از میدان انقلاب به طرف میدان فردوسی می‌رفتم. هزاران بسیجی موتورسوار، نیروی انتظامی، نیروهای ضد شورش، با تجهیزات کامل بین میدان تا چهار راه ولیعصر دیده می‌شدند. این لشگرکشی برای چیست؟ آیا برای امنیت است؟ بیشتر حس اشغال به دست نیروهای بیگانه می‌کردم تا امنیت. این همه ترس از تظاهرات برای چیست؟ اگر یک نظام سیاسی پایگاه مردمی داشته باشد لشکرکشی و کشتار نمی‌کند. ترس با لشکر کشی آشکار می‌شود که خود به خود معنی آن فاقد پایگاه مردمی است.»

جعفر پناهی سپس با استناد به سخنان آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در بدو انقلاب در بهشت زهرا، بعد از بازگشتش از پاریس، از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که یا به یک رفراندوم تن بدهند و با اجازه دهند که مردم آزادانه خواسته‌هایشان را در تظاهرات اعتراضی بیان کنند:

«اگر معتقد به پایگاه مردمی هستید اجازه رفراندم بدهید. مسالمت‌آمیز‌ترین راه، رفراندم است. اگر رفراندم خرج دارد و بودجه‌اش را ندارید بدون آنکه لشکرکشی کنید اجازه دهید فقط یک روز طرفداران حکومت و یک روز دیگر هم بقیه آزادانه و بدون بگیر و ببند تظاهرات کنند، خواهید دید حتی خون از دماغ کسی نخواهد آمد. آن‌وقت قضاوت کنید ، اطمینان داشته باشید که ملت به نتیجه احترام خواهند گذاشت. شما چطور؟»
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید