شاهین ترکاشوند، قربانی دیگر اعتراضات دی ماه ۹۶ در کرج: «گلوله به شکمش خورده بود»

برگرفته از سایت هرانا

حسن (شاهین) ترکاشوند، ۲۴ ساله از قربانیان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در ایران است که روز سه شنبه، ۲۶ دی ماه جنازه او تحویل خانواده و دفن شده است. یکی از اعضای خانواده حسن ترکاشوند گفت که او از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در بیمارستان جان باخته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران، پی‌گیری‌ها نشان می‌دهد که پیکر حسن(شاهین) ترکاشوند، ۲۶ دی ماه در بهشت سکینه شهر کرج به خاک سپرده شده است. یکی از اعضای خانواده گفت: «روز یکشنبه، دهم دی ماه رفته بود گوهردشت کرج. هیچ خبری از او نشد خیلی نگران بودیم تا اینکه تماس گرفته و گفتند که در بیمارستان کسری است. یک گلوله به شکم‌اش خورده بود همان روز اول طحال‌اش را درآورده بودند. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده اما شنیده‌ایم که در تظاهرات در حال راه رفتن بوده که پلیس حمله می‌کند به تظاهرات کننده‌ها و آنها شروع می‌کنند به فرار کردن که همان موقع تیر می‌زنند.»
به گقته اعضای خانواده آقای ترکاشوند «تازه درسش تمام شده بود. دفترچه خدمتش را گرفته بود و ۱۹ دی ماه باید می‌رفت سربازی.»
حسن(شاهین) ترکاشوند از بیمارستان کسری در کرج به بیمارستان باهنر این شهر منتقل شده بود. خانواده او گفتند «تمام مدت در بیمارستان دو مامور بالای سرش بودند و همین که فوت شد جنازه‌اش را بردند پزشکی قانونی و به یک ساعت نکشید که برای خاکسپاری به بهشت سکینه منتقل کردند. خودشان قبر را آماده کرده بودند. کسی را هم نگذاشتند بیاید. مادرش بیمارستان بود و تقاضا کردیم که حداقل دست نگهدارند او از بیمارستان مرخص شود اما قبول نکردند. مثل یک آدم محکوم، دفنش کردند.»
یکی از بستگان آقای ترکاشوند نیز گفت که دو نفر دیگر از معترضان که براثر اصابت گلوله زخمی شده بودند در بیمارستان کسری کرج بستری بوده‌اند. آنها اما گفتند که اطلاعی از سرنوشت و وضعیت این دو نفر ندارند. پی‌گیری‌ها از بیمارستان کسری هم تاکنون نتیجه ای نداشته است.
حکومت ایران مسوولیت مرگ هیچ یک از کشته شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در این کشور را به عهده نگرفته و تاکنون علت جان باختن بازداشت شدگان را خودکشی عنوان کرده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم درباره جان باختگان در خیابان ادعا کرده که «سلاح‌های مورد استفاده و موثر در کشته شدن این افراد از سلاح‌های افراد نظامی نبوده است.»
همزمان خانواده‌های کشته شدگان اعتراضات اخیر تحت فشارهای امنیتی هستند تا از هرگونه اطلاع رسانی درباره کشته شدگان پرهیز کنند.
بر اساس گزارش‌های مختلف در خصوص تعداد کشته‌شدگان در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ ، بیش از ۲۵ تن در اعتراضات کشته شده‌اند، بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و حداقل سه تن از معترضان بازداشت شده نیز در بازداشتگاه‌ها به دلیل شرایط بد بازداشتگاه یا آزار واذیت احتمالی جان باخته‌اند. اگرچه به دلیل سکوت اجباری خانواده‌های کشته شدگان پس از تهدیدات امنیتی و تلاش آشکار مقامات قضایی برای پوشاندن حقیقت، احراز آمار دقیق هنوز امکان‌پذیر نشده است. مقامات قضایی تا کنون صرفا مرگ دو تن به نام‌های وحید حیدری و سینا قنبری را در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی تایید کرده‌اند، اما در هر دو مورد ادعا کردند آن ها ربطی به اعتراضات اخیر نداشته‌اند یا معتاد بوده‌ و خودکشی کرده‌اند.
آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کشته شدن ۱۳ نفر را در شهرهای درود، تویسرکان و شاهین‌شهر را تایید کرده است. نماینده مردم ایذه نیز از کشته شدن دو معترض در اعتراضات روز یکشنبه دهم دی ماه خبر داده است. منابع مختلف رسمی و غیررسمی اخباری از زخمی شدن تعدادی از معترضان منتشر کرده‌اند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید