نامه رضاشهابی به مسوولان قضایی


درباره رفتار توهین‌آمیز با زندانیان هنگام اعزام به بیمارستان


برگرفته از سایت عصرنو

يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹ نوامبر ۲۰۱۷


رضا شهابی، کارگر زندانی، طی دو نامه جداگانه خطاب به رییس زندان رجایی‌شهر کرج و رئیس سازمان زندان‌ها، از برخوردهای توهین‌آمیز ماموران هنگام اعزام زندانیان به بیمارستان و همچنین کیفیت بد و شرایط غیربهداشتی غذای زندان شکایت کرد. یک منبع مطلع نیز به کمپین گفت زندان رجایی‌شهر کرج، از کنجاله دامی وارداتی به عنوان سویا در غذای زندانیان استفاده می‌کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد روز بیست و پنجم آبان ۱۳۹۶ با اعلام این خبر در کانال تلگرامی‌اش، نوشت ماموران زندان روز هیجدهم آبان و در زمان انتقال رضا شهابی به بیمارستان برای آزمایش ام‌آر‌آی و سی‌تی اسکن، با این زندانی سیاسی و همسر و همکارانش توهین‌آمیز برخورد کرده‌اند و اجازه نزدیک شدن همسرش را نیز نداده‌اند.

رضا شهابی که به اتهام فعالیت در قالب سندیکای کارگران شرکت واحد زندانی شده و علاوه بر مشکلات گردن، کمر و سردرد با عوارض اعتصاب غذای پنجاه روزه روبرو است، روز بیست و سوم آبان ۱۳۹۶ برای چندمین بار با دستبند به بیمارستان اعزام شد و پس از انجام آزمایش و بدون تکمیل درمان به زندان رجایی‌شهر بازگردانده شد. رضا شهابی و زندانیان سیاسی در حالی با دستبند و پابند به بیمارستان و دادگاه اعزام می‌شوند که اعمال چنین خشونتی علاوه بر تشدید مشکلات جسمی، غیرقانونی است. ماده ۲۳۵ آئین‌نامه سازمان زندان‌ها استفاده از دستبند هنگام اعزام محکومان را جز در موارد ضروری و به تشخیص رئیس زندان غیرمجاز شناخته است.

در خبر سندیکای شرکت واحد برخوردهای توهین و تهدیدآمیز ماموران، یکی از موضوعات شکایت این زندانی سیاسی ذکر شده است: «پاسیار زندان و سربازانی که رضا شهابی را هجدهم آبان به بیمارستان آورده بودند، با این کارگر زندانی و چند تن از همکاران و همسرش که برای دیدار با شهابی به بیمارستان رفته بودند، رفتار رفتار توهین آمیزی داشتند. همچنین پی در پی تهدید کردند که بدون انجام آزمایش ام آر آی شهابی را به زندان باز می گردانند و یک بار او را قبل از آزمایش به سمت ماشین بردند و حتی به همسرش اجازه ندادند که نزدیکش باشد.»

سندیکای شرکت واحد کیفیت بد غذای زندان را نیز یکی دیگر از موضوعات شکایت رضا شهابی دانسته و اعلام کرده در غذای زندان ته سیگار، چسب زخم و سنگ پیدا می‌شود، این کارگر زندانی با توجه به غذای غیر بهداشتی و بی‌کیفیت زندان و این که خودشان مجبور به تهیه غذا از فروشگاه زندان هستند، خواهان دریافت جیره غذایی خشک شده است.

یک منبع مطلع نیز وضعیت بهداشت غذایی در زندان رجایی‌ شهر کرج را فاجعه توصیف کرد. این زندانی سیاسی آزاد شده که نخواست نامش فاش شود، به کمپین گفت سویای مورد استفاده در غذای زندان برای مصرف حیوانات به کشور وارد می‌شود و وجود سنگریزه در غذا در موارد زیادی به از دست دادن دندان زندانیان منجر شده است. این منیع به کمپین گفت: «فروشگاه زندان سبزی و میوه نمی‌آورد یا به ندرت می‌آورد، غذای زندان ناهار مقداری برنج بی کیفیت و سویای بد بو و مشمئزکننده است. چند بار موقع اعزام به بیمارستان یا دادگاه کیسه‌های حاوی سویا را دیدیم که روش نوشته بود کنجاله دامی و مسئول فروشگاه زندان گفته بخش اعظم واردات کنجاله دامی ایران به مصرف چندصد هزار زندانی می‌رسد. شام هم که همیشه عدسی است. هم ناهار و هم عدسی پر از سنگریزه ست به طوری که در موارد زیادی دندان زندانی‌ها را شکسته یا لق کرده است.»

زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) زندانی با ضریب امنیتی بالا است که در استان البرز واقع شده. عمده مجرمان این زندان را مرتکبان جرائمی مانند قتل، سرقت مسلحانه و تجاوز تشکیل می‌دهد، اما بیش از پنجاه زندانی با جرائم سیاسی و عقیدتی نیز در این زندان در تبعید به سر می‌برند که اکثریت آنان از فعالان مدنی و کارگری، شهروندان بهایی، اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و یا زندانیان سیاسی کرد هستند. این زندانیان که با محدودیت‌های بیشتری از زندانیان عادی (مانند قطع تلفن) روبرو بودند، در هشتم مرداد ۱۳۹۶ به سالنی بسته‌تر و بدون تهویه منتقل شدند که وضعیت بهداشت و سلامتی آنان را نگران‌کننده‌تر کرده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید