هدیه ی روحانی به کارگران و بیکاران!

یک هفته بعد از انتخابات 

• طرح کارورزی به صاحبان کارگاه ها امکان می دهد کارگران و بیکاران -حتی در سطح لیسانس و بالاتر- را با یک سوم حداقل دستمزد به کار بگیرند ...
برگرفته از سایت اخبار روز
شنبه  ۶ خرداد ۱٣۹۶ -  ۲۷ می ۲۰۱۷



دولت حسن روحانی در یکی از اولین اقدامات خود بعد از انتخابات، بار دیگر کارگران، بیکاران و اقشار کم درآمد را هدف گرفته است و «طرح کارورزی دولت (کاج)» را اعلام کرده است. این طرح ظاهرا برای مقابله با بیکاری صورت گرفته، اما قرار است دستمزد فارغ التحصیلان بیکار را به یک سوم حداقل حقوق ها کاهش دهد.
روحانی در آستانه ی انتخابات، طرح اصلاح قانون کار را که مورد مخالفت گسترده ی تشکل های کارگری قرار گرفته بود، پس گرفت و بلافاصله بعد از انتخابات یک طرح ضدکارگری دیگر را ارایه داد. به گفته ی فعالان کارگری این طرح، همان طرح «استاد و شاگردی» است که پیشتر با مقاومت کارگران بی نتیجه مانده است.
طرح کارورزی به صاحبان کارگاه ها امکان می دهد کارگران و بیکاران - حتی در سطح لیسانس و بالاتر - را با یک سوم حداقل دستمزد - حدود سی صدهزار تومان - که تازه آن هم از سوی دولت پرداخت می شود، به کار بگیرند و حداقل دستمزدی را که خود حکومت - چندین برابر زیر خط فقر - تصویب نموده است، نادیده بگیرند.

اخبار روز، روز گذشته در مورد جزئیات این طرح گزارش کرده بود. مطابق این طرح فارغ‌التحصیلان با ثبت‌نام در کاریابی‌ها به کارگاه‌ها معرفی می‌شوند و در صورت جذب، علاوه بر دریافت هزینه آموزشی معادل یک سوم حداقل حقوق، از معافیت ۲ ساله حق بیمه کارفرما برخوردار می‌شوند.
یک مقام وزارت کار گفته است: طبق برنامه ششم توسعه کشور، فارغ‌التحصیلان لیسانس و بالاتر امکان استفاده از این طرح را خواهند داشت. فارغ‌التحصیلان ابتدا با ثبت نام در کاریابی‌های سراسر کشور سپس با گذشت سه ماه در سامانه کاورزی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام نویسی می‌کنند که در کارگاه‌ها مشغول دریافت آموزش شوند.
وی گفت: دولت هزینه آموزشی این افراد را به کارفرمایان پرداخت می‌کند و پس از گذشت ۴ تا ۶ماه، این افراد پس از جذب در کارگاه‌ها از معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما برخوردار خواهند شد و تا ۲ سال این معافیت برای کارفرمایانی که این افراد را جذب کنند ادامه خواهد داشت.
مطابق این طرح کارفرمایان تکلیفی برای پرداخت حقوق و دستمزد به آموزش‌گیرندگان لیسانس و بالاتر نخواهند داشت و دولت مبلغ یک سوم حداقل حقوق را به عنوان هزینه آموزشی را می‌پردازد، بنابراین امکان دارد کارفرمایی به دلخواه در این مدت ۴ تا ۶ ماهه آموزش، دستمزدی را پرداخت کند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید