سال ۲۰۱۷، هر ۹ ساعت یک اعدام!

• در طول ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، دست‌کم ۸۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند. شش مورد از این اعدام‌ها در ملاء عام انجام شده است و دو نفر از اعدام شده ها، پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده بودند ...
برگرفته از سایت اخبار روز
۱۷ بهمن ۱٣۹۵ -  ۵ فوريه ۲۰۱۷



در طول ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، دست‌کم ۸۷۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند. شش مورد از این اعدام‌ها در ملاء عام انجام شده است و دو نفر از کسانی که به دار آویخته شدند، پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده بودند.

به گزارش زمانه، بر اساس آماری که سازمان حقوق بشر ایران جمع‌آوری و منتشر کرده است، رکود اعدام در ایران به هر ۹ ساعت یک اعدام رسیده است.
این سازمان اعلام کرده است در حالی موفق به ثبت ۸۷ اعدام در نقاط مختلف ایران شده که از این میان تنها ۱۹ مورد از سوی منابع رسمی اعلام شده است.
بیشتر افراد اعدام شده با اتهامات مربوط به مواد مخدر محاکمه و به دار آویخته شده‌اند. این در حالی‌ست که قوه قضاییه از مجلس خواسته است تا برای اظهارنظر درباره طرح مجازات جایگزین اعدام در جرایم مربوط به مواد مخدر به این قوه مهلت بدهد.
خبرهای منتشر شده حاکی‌ست که دو جوان اعدام شده که زیر سن قانونی مرتکب قتل عمد شده بودند، در شهرهای کرمان و تبریز اعدام شده‌اند.
این اعدام‌ها (اعدام افرادی که در زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند)، با واکنش گزارشگران ویژه سازمان ملل و سازمان‌ها و نهداهای حقوق بشری روبه‌رو شد.
برخی دیگر از نهادهای حقوق بشری هم نسبت به وضعیت جوانانی که به خاطر انجام جرم در زیر سن ۱۸ سالگی در صف اعدام هستند، هشدار دادند. یک نمونه از این موارد، هشدار سازمان عفو بین‌الملل در مورد احتمال اعدام حمید احمدی، متهمی‌ست که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده است. قرار بود او ۱۶ بهمن/ چهارم فوریه به دار آویخته شود که اجرای این حکم به تعویق افتاده است.
سازمان حقوق بشر ایران اما در گزارش خود با اشاره به تجربه‌های مشابه سال‌های قبل در جمهوری اسلامی از افزایش شمار اعدام‌ها در آستانه انتخابات خبر داده است: «به‌طور معمول در ماه‌های پیش از انتخابات در ایران تعداد اعدام‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند و در یکی دو هفته منتهی به آن ناگهان متوقف می‌شوند.»
محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این‌باره گفته است: «در یک ماه گذشته {ماه ژانویه} هر ۹ ساعت شاهد یک اعدام بوده‌ایم که این شامل دو نوجوان و شش اعدام در ملأ عام بوده است. این اعدام‌ها در صورت عدم واکنش جامعه جهانی زمینه را برای اعدام‌های بیشتر در ماه‌های منتهی به انتخابات هموار می‌کنند.»
به این ترتیب این نگرانی وجود دارد که اعدام‌های پرشمار در ماه ژانویه، آغاز موج بزرگی از اعدام‌ها در ایران باشد که پس از پایان جشن‌های مربوط سالگرد پیروزی انقلاب سال ۵۷ از سر گرفته شود.
با توجه به این شرایط از جامعه جهانی و به‌خصوص کشورهای اروپایی و تمام کشورهایی که با جمهوری اسلامی رابطه دیپلماتیک دارند خواسته شده است به معضل اعدام در ایران بپردازند و توقف صدور و اجرای احکام اعدام را در صدر خواسته‌های خود از جمهوری اسلامی قرار دهند.

* کارتون از رضا جوزانی

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید