بازداشت و بازجویی دوست نزدیک محمد مختاری

به دلیل انتشار عکس و فیلم این کشته شده راهپیمایی ۲۵ بهمن ۱۳۸۹

برگرفته از سایت پیک ایران
سی ام بهمن ۱۳۹۵ برابر با هجدهم فوريه ۲۰۱۷
تصویر محمد مختاری که در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ براثر اصابت گلوله کشته شد
علی سوادکوهی، دوست نزدیک محمد مختاری یکی از جوانان معترض که در ۲۵ بهمن ماه ۸۹ براثر اصابت گلوله کشته شد، در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که به دلیل انتشار عکس‎ها و فیلم‎های محمد مختاری احضار، بازداشت و سپس ناچار به ترک ایران شده است.

محمد مختاری، ۲۲ ساله و دانشجوی مهندسی معدن روز ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ در جریان راهپیمایی هواداران جنبش سبز براثر اصابت گلوله ماموران کشته شد. علی سوادکوهی درباره روز ۲۵ بهمن ماه ۸۹ که محمد مختاری کشته شد، به کمپین گفت: «دوشنبه بود، دوشنبه شب‌ها ساعت ۱۰ ما با محمد می‌رفتیم فوتبال. صبح محمد زنگ زد گفتم بیا سمت ما، چون فراخوان داده اند احتمالا بازار زود تعطیل می شود. می‌خواستیم برویم خیابان منیریه، لباس ورزشی بخریم. حول و حوش ۱۲ ظهر اوضاع خیلی وحشتناک بود به ما هم گیر دادند که باید مغازه را ببندیم. به محمد زنگ زدم که نیا، اینجا وضعیت خیلی بد است همه را می زنند و گارد ایستاده. ساعت ۲و نیم زنگ زدم گفت حول و حوش میدان امام حسین هستم. من برگشتم خانه حول و حوش ساعت ۵ و نیم و ۶ زنگ زدم گفت میدان انقلاب هستم. گفت ما داریم برمیگردیم خانه و شب می‌آیم فوتبال. قرار مان ساعت ۱۰ شب بود. نیامد. یکی از بچه‌ها زنگ زد گفت محمد را زده‌اند. به من نگفتند با تیر زده‌اند. آخر شب فهمیدم بیمارستان امام خمینی است. گفتند دکتر گفته می رود اتاق عمل تیر را در‌می آورند و زنده می‌ماند و ممکن است فلج شود و .. اما محمد برای همیشه رفت.»

علی سوادکوهی ۳۴ ساله و از دوستان نزدیک محمد مختاری تا هنگام کشته شدن او در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بود، به کمپین گفت که در اولین سالگرد کشته شدن محمد مختاری، در خیابان توحید در تهران، محلی که دوستش مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود بازداشت شد، از حضور در تجمعات و رفتن به بهشت زهرا منع شده و مغازه‌اش را پلمپ کردند.

بعد از کشته شدن محمد مختاری در تجمع اعتراضی ۲۵ بهمن ماه ۸۹ که با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز شکل گرفته بود علی سوادکوهی دل نوشته، عکس و فیلم‌های بسیاری در فیسبوک شخصی خود از دوست نزدیک‎اش منتشر کرد که به گفته او از رسانه‌هایی همچون بی بی سی و صدای امریکا بازپخش شد.

او به کمپین گفت: «بعد از اینکه محمد شهید شد به خاطر عکس‌هایی که از او در فیسبوک منتشر می‌کردم و پست‌هایی که درباره او می‌نوشتم از پلیس امنیت مداوم احضار می‌شدم مدام زنگ می‌زدند که این عکس‌ها را نگذار این‎ها را ننویس تا ۲۵ بهمن ماه ۹۰ که اولین سالگرد محمد بود سر خیابان توحید مرا بازداشت کردند دقیقا همان جایی که محمد شهید شد. ۴ نفر بودیم ما را گرفتند و بردند پلیس راهنمایی رانندگی سر خیابان توحید. خیلی‎ها را گرفته بودند. موبایل مرا آنجا گرفتند و گفتند برو فردا بیا پلیس امنیت خیابان ملک.»
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید