زوج زندانی سیاسی؛ مادر سالخورده و دو فرزند نوجوان در آستانه بی سرپناهی

برگرفته از سایت هرانا

فاطمه مثنی، زندانی سیاسی سابق در دهه شصت در سال ۱۳۹۱ بار دیگر بازداشت و به همراه همسرش هرکدام به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. سه برادر او در دهه ۶۰ اعدام شدند و او به همراه مادرش در حالی که تنها ۱۳ سال داشت به ترتیب ۲ و ۴ سال حبس را در دهه اول حکومت جمهوری اسلامی تحمل کردند. درحال حاضر خانم مثنی و همسرش حسن صادقی در زندان هستند و محل کسب آقای صادقی و محل سکونت آنها در آستانه مصادره قرار دارد، اقدامی که نه تنها منبع درآمدشان را قطع خواهد کرد، بلکه مادر سالخورده و فرزندان این زوج زندانی نیز بدون سرپناه خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه مثنی ۴۸ ساله، مادری با دو فرزند، پسر و دختری نوجوان، مشغول گذراندن محکومیت ۱۵ سال حبس خود در بند نسوان زندان اوین است.
همسر وی حسن صادقی نیز با محکومیت ۱۵ سال حبس در زندان رجایی شهر کرج نکهداری می شود.
فرزندان این زوج زندانی توسط مادر ۸۵ ساله خانم مثنی سرپرستی می شوند. این زوج دربند، بیش از دوماه است که با ایفای نقش محمد مردانی، رئیس زندان رجایی شهر، به دلیل خودداری زندانیان مرد از پوشیدن لباس آلوده زندان بهمراه دستبند و پایند، از ملاقات محروم مانده اند.
دختر ۱۳ ساله این خانواده با نام مریم، به دلیل محصل بودن و عدم حضور سرپرستی توانا که بتواند وی را برای مدت محدود ملاقات به زندان بیاورد نیز بیش از دو ماه است که فرصت دیدار با والدینش را نداشته و از لحاظ روحی در شرایط نامناسبی است.
فاطمه مثنی چندی قبل در زندان دچار شکستگی پا شد و به دلیل عدم رسیدگی به موقع، مدت ۲ ماه پایش در گچ قرار داشت و هنوز نیز کاملا بهبود نیافته است.
از سوی دیگر، مادر خانم مثنی دچار کهولت سن بوده و دو هفته قبل، به دلیل شکستگی استخوان ران پا، برای بار دوم ملزم به بستری شدن در بیمارستان شده تا تحت عمل جراحی قرار گیرد. با این حساب، فرزندان این زوج زندانی بدون سرپرست مانده اند.
علی رغم درخواست های مکرر خانم مثنی برای مرخصی، به دلیل مشکلات فوق، همچنان توسط دادستانی بدون هیچ دلیل موجهی با اعزام او به مرخصی مخالفت بعمل می آید.
لازم به تاکید است، محل سکونت این خانواده و همچنین محل کسب آنها در آستانه مصادره است. در صورت این اقدام، این خانواده نه تنها منبع درآمدشان را از دست می دهند بلکه مادر سالخورده و فرزندان این زوج نیز بدون سرپناه خواهند ماند.

خانم مثنی، مورخ ۹ بهمن ماه سال ۹۱ توسط نهاد اطلاعات بازداشت و مدت ۷۵ روز در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ نگهداری، سپس به بند نسوان منتقل شد.

در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۲، این زندانی سیاسی با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. خانم مثنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی احمدزاده همراه همسرش حسن صادقی به اتهام همکاری با سازمان مجاهیدن خلق هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.
روز هشتم مهرماه سال ۹۴ خانم مثنی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و مجددا به بند نسوان منتقل شد. وی در سن ۱۳ سالگی نیز همراه خانواده اش مدت دوسال و نیم متحمل حبس شده بود و در زمان بازداشت اولیه در سال ۹۱، پسر نوجوانش همراه آنها بازداشت شده بود.
هرانا پیش از این در گزارش «از ۱۳ سالگی فاطمه مثنی تا ۱۳ سالگی دخترش: ستم تا چند نسل بعد کودکان ما را در بر خواهد گرفت؟»، روزشمار سرگذشت این زندانی سیاسی و رنج‌های نسل به نسل این خانواده از ۱۳ سالگی وی تا ۱۳ سالگی دخترش را منتشر کرده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید