وضعیت بحرانی زندانیان در اعتصاب غذا در زندان‌های اوین و ندامتگاه کرج

برگرفته از سایت هرانا

هفت زندانی سیاسی در زندان اوین و ندامتگاه مرکزی کرج از ۱۰ تا بیش از یک‌ماه در اعتصاب غذای اعتراضی به‌سر می‌برند. وضعیت جسمانی برخی از آن‌ها «وخیم» گزارش شده است. وحید صیادی نصیری در چهل‌ویکمین روز، آرش صادقی در سی‌وسومین روز، مهدی و حسین رجبیان در بیست‌ونه، علی شریعتی در بیست‌وششمین و امیر (علی) امیرقلی در دهمین روز، همگی در زندان اوین و مرتضی مرادپور در سی‌ودومین روز در سلول انفرادی در ندامتگاه مرکزی کرج در اعتصاب غذا هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید صیادی نصیری، آرش صادقی، مهدی و حسین رجبیان، علی شریعتی، امیر (علی) امیرقلی و مرتضی مرادپور در زندان‌های اوین و ندامتگاه مرکزی کرج با تاریخ‌های متغیری از ۱۰ تا چهل‌ویک روز در اعتصاب غذای اعتراضی به‌سر می‌برند.
آرش صادقی در سی‌وسومین روز از اعتصاب خود در بند هشت زندان اوین به‌سر می‌برد، وی از هفته گذشته با فشار خون ۹ روی ۶، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده می‌گوید. چندین مرتبه دچار بی‌هوشی شده و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار داشته است. آقای صادقی ظرف روزهای گذشته «خون بالا آورده» و دچار تپش قلب شدید است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ نیز می‌رسد.
وضعیت وخیم صادقی درحالی است که پزشکان بهداری اعلام کرده‌اند از پذیرش وی به دلیل خودداری از تزریق سرم، معذورند.
پزشکان بهداری برای آقای صادقی اعزام به بیمارستان نیز توصیه کرده‌ بودند، اما این زندانی سیاسی شروط اعزام را عدم تزریق سرم و نپوشیدن لباس زندان به‌ همراه دستبند و پابند اعلام کرده بود.
این کنشگر مدنی زندانی که خود مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس است، از روز سوم آبان‌ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت تحمل ۶ سال حبس، دست به اعتصاب غذا زده است.
در بند ۴ زندان اوین وحید صیادی نصیری در چهل‌ویکمین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و مکررا به دلیل وخامت حالش به بهداری منتقل و از تزریق سرم خودداری کرده است. این زندانی سیاسی از ابتدای اعتصاب تاکنون ۲۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته است. آقای صیادی در ابتدای اعتصاب غذا ۹۳کیلو وزن داشت، اما درحال حاضر وزن وی به ۷۳کیلو رسیده است. آقای حاجیلو دادیار زندان با این زندانی چندین دیدار داشته و در آخرین به این زندانی اطلاع داده است ظرف روزهای آینده تکلیفش مشخص خواهد شد.
وحید صیادی نصیری از تاریخ ۲۵ مهرماه، در اعتراض به ۱۳ ماه بلاتکلیفی پرونده خود در اعتصاب غذا به سر می برد. این زندانی سیاسی با اتهامات «توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس محکوم شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از تاریخ صدور حکم اولیه و اعتراض وی، هنوز هیچ حکمی از دادگاه تجدیدنظر دریافت نکرده است. وی بعد از گذشت مدتی از اعتصاب غذایش، به طور تنبیهی از بند هشت به بند چهار زندان اوین منتقل شد.
از ۵ روز پیش، از وضعیت جسمانی و محل نگهداری دو برادر هنرمند، مهدی و حسین رجبیان به ترتیب با خونریزی معده و عفونت کلیه چپ، هیچ اطلاعی در دست نیست.
در آخرین خبر این دو زندانی در بند هفت نگهداری می‌شدند. روز چهارشنبه ۲۶ آبان، آقای حاجیلو دادیار زندان با انتقال مهدی رجبیان به بند هفت به دیدار آن‌ها رفته بود. اما علی‌رغم وعده وی برای پیگیری خواسته این دوبرادر، آن‌ها اعلام کردند تا زمان عملی شده این وعده به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر به دلیل عدم اعزام به بیمارستان، هردوی آن‌ها تهدید به «اعتصاب غذای خشک با دوختن دهان» کرده‌ بودند.
این دو برادر هنرمند زندانی که به طور تنبیهی از هم جدا شده و در بندهای هفت و هشت این زندان نگهداری می شدند، از روز جمعه ۷ آبان در اعتصاب غذا هستند.
علی شریعتی در بیست‌وششمین روز از اعتصاب غذا از روز دوشنبه در بهداری «زندانی» شده است.مسئولان زندان اجازه تماس تلفنی وی را بسیار محدود و سخت کرده‌اند. گفته می‌شود وی در بهداری بی‌هوش نیز شده اما مورد رسیدگی قرار نگرفته است. در اثر زمین خوردگی، به سر آقای شریعتی صدمه وارد شده است.
این فعال سیاسی، روز دهم آبان‌ماه «درحال انجام کار اداری در شهرداری» بازداشت و برای تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکومیت خود به بند هشت زندان اوین منتقل شد و از بدو ورود در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است.
امیر (علی) امیرقلی در دهمین روز از اعتصاب خود به سر می‌برد. وی که از روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه به زندانیان در اعتصاب غذا پیوسته، دلایل اعتصابش را «عدم امنیت جانی، عدم رسیدگی مسئولین به درگیری و ضرب‌وشتم وی، عدم رسیدگی پزشکی بر جراحات وارد شده، عدم تفکیک جرائم زندانیان و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان در اعتصاب» اعلام کرده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی در پاسخ به پرسش گزارشگر هرانا در مورد خبر اعتصاب غذای خشک او گفت: “امیر چند روزی اعلام اعتصاب غذای خشک کرد که این خبر باعث نگرانی فعالین مدنی شد، طیف گسترده ای از فعالان از وی درخواست کردند اعتصاب خشک خود را متوقف کند. درحال حاضر امیر اعتصاب تر خود را ادامه می‌دهد.”

مرتضی مرادپور در سی‌ودومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در «سلول انفرادی سالن ۱۲» ندامتگاه مرکزی کرج به صورت تبعیدی از زندان تبریز، نگهداری می‌شود.
یک منبع نزدیک به خانواده مرادپور در مورد آخرین وضعیت این زندانی به این خبرگزاری گفت: “خانواده مرادپور روز گذشته با پیگیری زیاد توانستند با مرتضی مکالمه کابینی داشته باشند. وی تاکید کرده بود علی‌رغم اصرار مسئولین زندان و مسئولین قضایی ندامتگاه کرج هم‌چنان به اعتصاب غذای خود تا رسیدن به خواسته اصلی‌اش ادامه خواهد داد. وضعیت جسمی اش اصلا مساعد نبوده و به شدت لاغر شده است. ضف و بی حالی در چهره و رفتارش مشهود بوده است. اگرچه همچنان از روحیه خوبی برخوردار بود. هم‌چنین مرتضی از وضعیت نگهداری اش در اتاق انفرادی، سالن ۱۲ ندامتگاه کرج به شدت گلایه مند بود.”
این منبع ادامه داد: “مرتضی گفت که سالن ۱۲ ندامتگاه کرج مکانی سرد و مرطوب است، مسئولین زندان علی‌رغم این وضعیت پتو نداده‌اند و تنها یک پتو دارد که در این وضعیت پاسخ‌گو نیست. لباس های گرم خودش را هم در اختیارش نگذاشته اند و خانواده هم که لباس گرم برده بودند برای تحویل به مرتضی، مسئولین گفته بودند برای زندانیان سالن ۱۲ تحویل لباس امکان پذیر نیست. مرتضی گفته چند روزیست از ناراحتی قلبی رنج می برم گاهی درد گاهی تپش، کلیه‌هایش درد می کند. از صبح زیر پتو می رود اما به علت سردی هوا می لرزد.
به علت اعتصاب غذا فشارش افتاده است و به خاطر ضعف جسمانی و بی حالی ناشی از اعتصاب غذا هم سرما تاثیر بیشتری گذاشته و بدنش همیشه سرد است. گلویش عفونت کرده گلو درد دارد و با توجه به اینکه فقط آب می نوشد نمی تواند آب سرد بنوشد با اینکه چندبار خواسته تا آب گرم در اختیارش بگذارند تا امروز که این اتفاق نیفتاده است و مخالفت کرده اند.”

محمدعلی طاهری، دیگر زندانی عقیدتی است که از سرنوشت وی و همچنین تداوم اعتصاب غذای وی که در ماه گذشته به تایید وکیل ایشان نیز رسید اطلاعی در دست نیست. با توجه به بی خبری طولانی مدت از وضعیت نامبرده و عدم دسترسی وکلا به ایشان هرانا بصورت مستقل در مورد وضعیت جسمی نامبرده و همچنین اعتصاب غذای او نمی تواند اظهار اطلاع کند.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید