حکم پیگرد برای علی اکبر ولایتی


برگرفته از صفحه فیسبوک عدالت برای ایران


رودلفو کانیکوبا کورال»، قاضی فدرال در آرژانتین از سنگاپور و مالزی خواست تا علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و متهم پرونده بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در سال ۱۹۹۴ را به آرژانتین تحویل دهد. 
ولایتی از سال ۲۰۰۶ در ارتباط با پرونده آمیا از سوی دولت آرژانتین تحت پیگرد قانونی است. او از روز دوشنبه برای رساندن پیامی به کنوانسیون در تبعید جنوب آسیا به سنگاپور سفر کرده است. همچنین گزارش شده است که ولایتی به مالزی هم رفته است. 
هیات آمیا که متشکل از دادستانانی است که پس از مرگ « آلبرتو نیسمان » مسئولیت پرونده این واقعه را به عهده گرفته‌اند. این هیات ولایتی را متهم می‌کنند که در طراحی حمله به مرکز فرهنگی آمیا در بوئنوس آیرس دست داشته است. این حمله جان ۸۵ تن را گرفت و صدها تن را مجروح یا معلول کرد. واحد آمیا پیش‌تر با امضای طوماری از قاضی « کانیکوبا کورال » خواسته بود که دستور بازداشت ولایتی را در روز شنبه زمانی که از سفر او به سنگاپور مطلع شدند، صادر کند. آن‌ها همچنین در این طومار نوشتند که ولایتی در حال حاضر تحت پیگرد هشدارنامه قرمز پلیس بین‌الملل است و از این رو هرگونه دستگیری طی کردن پروسه تحویل او به آرژانیتن الزما باید با توافق دو جانبه پلیس بین‌الملل و دولت آرژانتین صورت بگیرد. 
منابع قضایی از طریق آژانس خبری دولتی «تلام» اعلام کردند که امید چندانی ندارند که ولایتی دستگیر شود. با این حال وزارت امنیت آرژانتین در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد اظهار امیدواری و خوش‌‌بینی کرد که زمانی ولایتی دستگیر شود بلافاصله روند تحویل او به مقامات آرژانتین آغاز شد. 
قاضی «کانیکوبا کورال» روز گذشته گفت که « ولایتی به عنوان یکی از افرادی که در طراحی این توطئه دست داشته، تحت تعقیب است نه آنکه به طور مادی مسئول این حمله باشد.»
حمله به مرکز آمیا، بدترین حمله تروریستی در تاریخ آرژانتین است و دو سال پس از آن اتفاق افتاد که بمبی در سفارت اسرائیل در بوئنوس آریس در سال ۱۹۹۲ منفجر شد. حادثه‌ای که عوامل آن هنوز به پای میز محاکمه کشیده نشدند. 
وزارت‌خانه‌های خارجه کشورهای سنگاپور و مالزی تاکنون دریافت چنین درخواست بازداشتی را تایید نکردند. ولایتی همواره هرگونه ارتباط با حمله به آمیا را تکذیب کرده و اتهاماتی که به او و دیگران در ایران وارد شده است را بی پایه و با انگیزه‌های سیاسی خوانده است. 
ولایتی در حال حاضر رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ایران است. پیش از او حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بر این مسند نشسته بود. 
علی اکبر ولایتی در بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ وزیر اومر خارجه ایران بود. او سال گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری گفت که او بی‌گناه است و این اتهامات را دروغین خوانده بود. او اضافه کرد که آرژانتین تحت تاثیر صهیونیسم و ایالات متحده آمریکا است. ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است در دادگاهی در آرژانتین حضور پیدا کند گفت: « هیچ منطقی وجود ندارد که یک مقام ایرانی به کشور دیگری پاسخگو باشد »
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید