کارگران معترض مس خاتون آباد باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران


برگرفته از سایت عصر نو
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱ فوريه ۲۰۱۶

۲۸ کارگر معترض مس خاتون آباد از روز سه شنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در بازداشت به سر می برند. طبق گزارشات موجود و اظهارات وکیل برخی از کارگران بازداشتی، تا کنون در مورد سرنوشت این کارگران تصمیمی از جانب مقامات حکومتی گرفته نشده است و خانواده های آنان کماکان پیگیر وضعیت آنان هستند.

کارگران شرکتهای اقماری مس خاتون شهر بابک حدود ۴ سال با حقوق پایین به امید جذب در پروژه پالایشگاه کار کرده اند. سعد محمدی مدیر عامل اسبق شرکت مس در ابتدای کار پروژه، قول جذب تمام این کارگران را به هنگام راه اندازی شرکت داده بود، اما سال گذشته مجتمع مس برای تامین نیروی مورد نیاز این شرکت، برگزاری آزمون را در دستور کار قرارداد. کارگران با آگاهی از این که برگزاری آزمون استخدامی می ‌تواند امنیت شغلی‌شان را با تهدید جدی مواجه کند، طی یکسال گذشته همراه با خانوادهایشان در اعتراض به بلاتکلیفی و تضمین امنیت شغلی بارها دست به تجمع زدند.

سرانجام در ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۳ کارگران بدنبال وعدهٔ مسئولین مبنی بر تضمین امنیت شغلی‌شان، در آزمون استخدامی این شرکت ثبت نام کردند. اما ۳۲۰ کارگر مجتمع ذوب مس خاتون آباد پیش از برگزاری آزمون، در ۳۱ تیرماه سال جاری از کار اخراج شدند. سپس کارخانه ذوب مس خاتون آباد در ۲۴ مهرماه سال جاری آزمونی را برگزار کرد که تنها ۲۸۰ نفر از کارگران اخراجی شرایط شرکت در آزمون را کسب کردند و از این تعداد نیز فقط ۱۵۰ نفر موفق شدند که به سر کار بر گردند. بدین ترتیب ۱۷۰ کارگر کارخانه ذوب مس خاتون آباد بیکار شدند که ۱۳۰ نفرشان در آزمون نیز شرکت کرده بودند.

دور اخیر اعتراضات کارگران از اواخر دی ماه آغاز شد. با تداوم این اعتراضات که با حضور خانواده های کارگران همراه بود، مامورین انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی روزسه شنبه ۶ بهمن ماه به جان کارگران معترض افتادند و ۲۸ نفر از آ‌نان را بازداشت کردند که بنا برآخرین خبرها همچنان دربازداشت بسر می برند.

کارگران مجتمع مس خاتون آباد از سالهای پیش با معضل بنیادی کار بسیار سخت و عدم امنیت شغلی مواجه بوده اند و مطالبات آنها یا با سرکوب های شدید و خونین روبرو شده است و یا در سالهای اخیر با وعده و وعیدهای مختلفی از جانب مدیریت مجتمع و نیز مسئولین حکومتی بی پاسخ مانده است. کارگران ایران و جهان به یاد دارند که در پی اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس خاتون آباد در شهرک بابک کرمان در سال ۱۳۸۲ (ژانویه ۲۰۰۴ ) کارگران اخراجی به همراه خانواده هایشان دست به اعتصاب و تحصن زدند. کارگران بعد از این حرکت اعتراضی، از آنجا که به خواست خود نرسیده بودند، جاده خاتون آباد به شهر بابک را بستند. در این هنگام نیروهای سرکوب گر جمهوری اسلامی از جمله با استفاده از هلی کوپتر خود را به محل رساندند، به کارگران هجوم بردند و با ضرب وشتم آنان را پراکنده کردند. کارگران سپس در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند. نیروی های سرکوب رژیم این بار کارگران را به گلوله بستند و چهار نفر از کارگران و یک کودک را کشتند. خبر کشتار کارگران خاتون آباد توسط رژیم اسلامی سرمایه بلافاصله در سطح بین المللی منتشر شد و کارزاری جهانی علیه این جنایت رژیم به راه افتاد.

مبارزات کارگران مس خاتون آباد در طی تمامی این سالها همچنان ادامه داشته است؛ کارگران مس خاتون آباد نه تنها با معضلاتی همچون حداقل دستمزد چندین برابر زیر خط فقر، نداشتن امنیت شغلی و اخراج و بازداشت مواجه بوده اند، بلکه بنا به شرایط سخت و آلودگی محیط کار، بسیاری از آنها از بیماریهای مختلف رنج می برند. بعلاوه مقامات حکومتی با بکارگیری سیاستهای تفرقه افکنانه و تبعیض نسبت به کارگران با سابقه بومی، همواره تلاش کرده اند از اتحاد و همبستگی بین کارگران بومی و غیر بومی در مبارزه مشترک برای بهبود شرایط کار جلوگیری کنند. تنها اتحاد بین همه کارگران مس خاتون آباد (بومی و غیر بومی) و شرکت گسترده خانواده ها در این مبارزات و همزمان حمایت دیگر کارگران در ایران و در سطح بین المللی می تواند سیاستهای ضدکارگری رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی را به شکست بکشاند.

افشای سرکوب گریها و جنایات رژیم علیه کارگران ایران و کارزار برای آزادی کلیه کارگران زندانی از جمله کارگران بازداشت شده مس خاتون آباد باید هر چه بیشتر گسترش یابد. بعلاوه و در همان حال، بیش از پیش ضروری است که درتلاش برای تقویت اتحاد و همبستگی میان کارگران و برای ایجاد تشکلات مستقل کارگری، ماهیت تشکل های به اصطلاح کارگری اما وابسته به رژیم همچون خانه کارگریها، مجمع نمایندگان و انجمنهای صنفی دست ساز که شریک کارفرماها و دولت هستند را در سطح جهانی افشا کرد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۳۱ ژانویه 
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید