گزارشی از وضعیت ۹۵ زندانی سیاسی، امنیتی عرب اهوازی در زندان‌های ایران.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فعالان حقوق بشر اهوازی نام ده‌ها تن از زندانیان سیاسی، امنیتی، فعالان فرهنگی و دگر اندیش عرب اهوازی را تهیه کرده تا در دسترس سازمان‌های بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر، و سایر فعالان قرار گیرد.
کریم دحیمی فعال حقوق بشر اهوازی در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: «با نگاهی به لیست زیر دریافت می‌کنیم که این افراد سالهاست در زندانهای جمهوری اسلامی ایران در بد‌ترین شرایط جسمی و روحی و روانی به سر می‌برند. وضعیت بسیار بد زندان‌ها به لحاظ بهداشتی، عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار، بد رفتاری زندانبانان، غیر استاندارد بودن زندان‌ها و اسکان تعداد زیادی از زندانیان در یک فضای غیر مناسب به لحاظ مساحت و امکانات، بی‌خبری زندانیان از فضای خارج از زندان به دلیل در اختیار نداشتن رادیو، تلویزیون و روزنامه و عدم امکان تماس تلفنی هفتگی و بسیاری موارد دیگر گویای این است که در زندان‌های جمهوری اسلامی و به ویژه در زندان‌های استان خوزستان، فاجعه‌های زیادی رخ می‌دهند که جهان آزاد از آن‌ها بی‌خبر است.»
کریم دحیمی لیست زیر را به همراه توضیحات آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار داد:
۱- فهیمه اسماعیلی (بدوی): ٣٣ ساله، معلم دوره ابتدایی است که در تاریخ ۷ آذر ۱۳۸۴ در حالی که ۸ ماهه باردار بود، به همراه همسرش علی مطیری بازداشت شد. یک ماه بعد، دختر آن‌ها، سلمى در زندان به دنیا می‌آید. مقامات قضایی، سه شرط برای آزادی فهیمه مقرر می‌کنند: ۳۰۰ میلیون تومان وثیقه بگذارد، از شوهرش به طور غیابی طلاق بگیرد و اسم دخترش را از یک اسم عربی غیر مذهبی، به نام دیگری تغییر دهد.
فهیمه شروط را نمی‌پذیرد و به ۱۵ سال زندان محکوم می‌شود. علی مطیری، تحت شکنجه‌های شدید و فشار زیاد به دلیل زندانی بودن همسر و دختر نوزادش، اتهام موجه بر علیه خود را می‌پذیرد و در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ اعدام می‌شود. فهیمه به زندان یاسوج تبعید شده و سلما، که حالا ۷ ساله است، تمام این سال‌ها را بدون پدر و مادر سر کرده است.
٢- یوسف سیلاوی: حدودا ۵۰ ساله، ایشان هیچ گونه فعالیت سیاسی یا فرهنگی نداشته و فقط به دلیل وابستگی فامیلی با یک فعال سابق (متوفی) سیاسی مقیم لندن در شهر اهواز بازداشت شد. بیش از ۴ سال است که تمامی نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از پاسخگویی درباره آن طفره می‌روند. تمامی تلاش‌های خانواده او و پیگیری‌های قضایی و حقوقی درباره وضعیت او ثمر بخش نبوده است.
٣- هانی باوی: دانشچو و فعال فرهنگی اهل شهر اهواز است که در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۸۴ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به حبس در تبعید در زندان یزد محکوم شده است. تمام مدت زمان محکومیت هانی باوی بیش از یک سال است که پایان یافته اما هنوز دادگاه حکم آزادی او را صادر نکرده و گفته می‌شود دادگاه به امر وزارت اطلاعات از صدورحکم آزادی ایشان خودداری می‌کند.
برخی از بازداشت شدگان شهر فلاحیه (شادگان):
۴- سید أمین موسوی (فرزند سید عبدالله، ٢۶ ساله)، ۵- عبدالله محیی، ۶- سید خلیل طاهری موسوی (فرزند خلیل)، ٧- حمید هادی، ٨- علی هادی معلى، ٩- جاسم محمد عیسى، ١٠- جمال عبد الخضر:
این تعداد از بازداشت شدگان (ردیف ۴ تا ۱۰) اهل شهر فلاحیه هستند که در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۲ بازداشت شدند. آن‌ها به اتهام ترویج مذهب اهل سنت در زندان کارون بسر می‌برند و احکامشان هنوز صادر نشده است.
١١- حسن هاشمی: اهل شهر خرمشهر که در سال ۱۳۸۹ شمسی بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت سیاسی از سوی دادگاه انقلاب شهر اهواز به ١٠ سال حبس و ۵ سال تبعید محکوم شده بود. حسن هاشمی در حال حاضر در زندان کارون شهر اهواز محبوس است.
١٢- حمزة سواری: فرزند لفته، فعال سیاسی اهل منطقه شکاره ٣ شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۵ بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و فساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است.
١٣- علی رضا نزاری (سیدضیاء نزاری): ۵۵ ساله، فعال سیاسی اهل شهر خرمشهر است که در سال ۲۰۰۸ بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۰ سال حبس در زندان کارون محکوم شده بود. وی در حال حاضر مدت تبعید ۴ ساله در شهر کهنوج استان کرمان را سپری می‌کند.
١۴- طاهر مزرعة: فرزند علی، فعال سیاسی اهل منطقه ابوحمیضه شهر سوسنگرد است که در سال ۲۰۰۶ در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به ۱۰ سال حبس و ده سال تبعید در شهر دامغان محکوم شده و هم‌اکنون مدت تبعیدش را سپری می‌کند.
١۵- عبدالامام زایری: فرزند محمود، فعال سیاسی اهل منطقه کانتکس شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۵ بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و فساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است. عبدالامام زایری از خونریزی معده رنج می‌برد.
١۶- عبدالامیر چلداوی: فرزند بطوش، فعال سیاسی اهل کوی علوی شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۶ بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز به قضاوت قاضی محمودی، به ۱۰ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.
١٧- عبدالزهرا هلیجی: فرزند خزعل، فعال سیاسی منطقه شکاره ١ شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۵ بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه باخدا و فساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است. وی از عفونت شدید در پای راست رنج می‌برد و نیاز به جراحی فوری دارد. این زندانی پیش از ورود به زندان در یک عمل جراحی یک قطعه میل در پای او نهاده شده که طبق نظر پزشکان اکنون بایستی این قطعه فلزی به واسطه جراحی مجدد از پای ایشان خارج شود.
١٨-علی ساعدی: فرزند قاسم، اهل شهر اهواز که در شهریور ۱۳۸۶ بازداشت شد. وی به اتهام محاربه باخدا، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با بیگانه و اقدام علیه امنیت ملی از سوی دادگاه انقلاب اهواز به دو بار اعدام و ١٧ سال حبس محکوم شده است. وی فعلا در زندان کارون بسر می‌برد. اداره اطلاعات این فعال عرب اهوازی را به مدت بیش از دوسال درزندان انفرادی حبس کرده وتحت بد‌ترین شکنجه‌ها قرار داده و بدون داشتن حتی وکیل تسخیری، بواسطه سه بار تغییر قاضی پرونده و پرونده سازی علیه وی، او را به دو بار اعدام و۱۷ سال حبس محکوم کرده است. حکم صادره علیه این شهروند هم اکنون در دیوان عالی کشور در دست بررسی است. ایشان همراه با چند نفر دیگر طی سه سال (٨۶ تا ٨٨ شمسی) توسط سه قاضی و در سه شعبه مختلف در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه شدند. در ابتدا «قاضی محمودی» سپس قاضی «نورآبادی» و در ‌‌‌‌نهایت قاضی «تورَک» در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز، این افراد را محاکمه کردند.
١٩- غازی حیدری: فرزند عبدالزهرا و متولد سال ١٣۵۴ شمسی، تحصیل کرده مهندسی مکانیک و فعال سیاسی است که در ماه مه ٢٠٠٩ توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده بود. وی در تاریخ ۴ آذر ماه ١٣٨٨ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی مرتضى تورک به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که حکم وی نیز در شعبه سیزده دادگاه تجدید نظر استان مورخه ۱ اسفند ماه ١٣٨٨ به ریاست قاضی غلامحسین ذات عجم و مستشار دادگاه محمود مهرگان تأیید گردید.
غازی حیدری، قبل از بازداشت بعنوان مهندس مکانیک درشرکت لوله سازی اهواز شاغل بوده است. این روشنفکر، نویسنده و فعال فرهنگی به جز فعالیتهای فرهنگی و حقوق بشری هیچ گونه فعالیت دیگری نداشته و معتقد به فعالیتهای مسالمت آمیز است. اتهام‌های مهندس حیدری استفاده از اینترنت از طریق ورود به وب سایتهای فلیتر شده مخالفین نظام، استفاده از کتابهای الکترونیکی، تهیه و ارسال نمودارهائی از آمار دستگیر شدگان و محکومین به اعدام و ضدیت و عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که ایشان تمام این اتهام‌ها را نزد قاضی انکار و اقرار به آن‌ها نزد نیروهای امنیتی را ناشی از شکنجه شدید دانسته است. در‌‌‌‌ همان روزهای تحقیق در بازداشتگاه اطلاعات در اثر شکنجه شدید جسمی و روانی دو دنده از قفسه سینه مهندس حیدری می‌شکند و چندین ماه وی را در سلول انفرادی همراه با شکنجه فیزیکی و روحی نگه می‌دارند.
۲۰- کاظم خوش نمک (خضیراوی): فرزند عبدالحسین، اهل شهر آبادان است که در فروردین سال ١٣٨٧ شمسی بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی محمودی به ۱۰ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است. این زندانی از فشار خون و بیماری دیابت رنج می‌برد.
٢١- ناظم بریهی: فرزند صگبان ومتولد ۱۳۶۵ شمسی، فعال سیاسی و طلبه علوم دینی اهل شهر حمیدیه است که در تاریخ ۱۷ مهر ماه ١٣٨۴، بازداشت شده است. شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز او را به اقدام علیه امنیت ملی، محاربه باخدا و إفساد فی الارض متهم کرده است. ناظم بریهی از بیماریهای پوستی رنج می‌برد.
٢٢- نعمت الله عبیات: وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ١٠ حبس در زندان کارون محکوم شده است.
٢٣- یحیى ناصری: فرزند منصور متولد ١٣۵٧، فعال سیاسی اهل شهر اهواز است که در تاریخ ۱۰ مهر ماه ١٣٨۴ بازداشت شده بود. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه باخدا و إفساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است.
٢۴- علی حلفی: فعال سیاسی اهل شهر حمیدیه است که در سال ۲۰۰۵ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه باخدا و إفساد فی الارض، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ۳۰ سال حبس در زندان گناباد محکوم شده است.
٢۵- رمضان عذاری ناصری: ۴۱ ساله، فعال سیاسی اهل شهر منطقه کوت عبدالله شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۶ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه باخدا، به ۳۰ سال حبس در زندان اقلید محکوم شده است. وی از درد و عفونت در پا‌ها رنج می‌برد.
٢۶-جلیل مجدم: فعال سیاسی ۴۲ ساله و اهل شهر آبادان است که در سال ٢٠٠۶ بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه با خدا واقدام علیه امنیت ملی به ۱۰ سال حبس در زندان اراک محکوم شده است.
٢٧- رحیم عفراوی: فعال سیاسی اهل کوی علوی شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۰ بازداشت شده بود. وی به اتهام محاربه باخدا و اقدام علیه امنیت ملی به ۲۵ سال حبس در زندان جیرفت کرمان محکوم شده است.
٢٨-علی منبوهی: فعال سیاسی اهل شهر حمیدیه است که در سال ۲۰۰۰ میلادی بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه باخدا و اقدام علیه امنیت ملی به ۲۵ سال حبس در زندان جیرفت کرمان محکوم شده است. وی از بیماری دیابت و چربی خون رنج می‌برد.
٢٩- عادل سعدونی: ۲۴ ساله ساکن کوی علوی شهر اهواز، در تاریخ ٢٢ فروردین ١٣٩٢ شمسی توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد. وی از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به قضاوت شعبونی، به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران متهم شده است.
٣٠- صالح تامولی (طرفی): ٣١ ساله اهل کوی علوی شهر اهواز، در تاریخ ٢٢ فروردین ١٣٩٢ شمسی بازداشت شده است. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به قضاوت شعبونی، به ٣ سال زندان محکوم شد.
٣١- رسول مزرعه: فعال سیاسی در سال ۲۰۰۶ در سوریه بازداشت شده و به ایران بازگردانده شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و عضویت در سازمان معاند با نظام جمهوری اسلامی ایران، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی احمدی به ۱۵ سال حبس در زندان یاسوج محکوم شد. وی از بیماری عفونت مثانه رنج می‌برد.
٣٢- فالح نیک سرشت (منصوری): فرزند عبدالله، تبعه کشور هلند است که در سال ٢٠٠۶ توسط سازمان امنیت سوریه بازدشت و به اطلاعات تحویل داده شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تأسیس سازمان مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی احمدی به ٣٠ سال حبس در زندان سمنان محکوم شده است. ایشان در خارج از کشور فعالیتهای حقوق بشری وسیعی داشت و به پاس فعالیت‌هایش از ملکه هلند مدال افتخار دریافت کرده بود.
٣٣- علی چبیشاط: علی چبیشاط (کعبی) فرزند حبیب متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۶ ساکن روستای کعب خلف مسلم از توابع شهرستان شوش که در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۱ بازداشت شده است. وی شاعر معروف شهرستان شوش است. در مراسم فاتحه خوانی مادر علی چبیشاط، نیروهای اطلاعاتی بدون ارائه هرگونه حکم بازداشت او را همراه دو فرزندش با نام‌های حسین چبیشاط ۲۹ ساله و صلاح الدین چبیشاط ٢٢ ساله، بازداشت کرده و به بازداشتگاه اطلاعات بردند.
علی چبیشاط به صورت وحشیانه‌ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی قرار گرفته به طوری که فرزندان وی در‌‌‌‌ همان روزهای اولیه بازداشت در مقابل چشمانش شکنجه شده‌اند و حتى ناخن‌های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او از شکستگی دنده‌ها رنج می‌برد و چندین بار در اداره اطلاعات به علت وخامت وضعیت جسمانی‌اش به بیمارستان فاطمة الزهراء اهواز انتقال داده شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا، به اعدام محکوم شده و در زندان دزفول نگهداری می‌شد و پرونده وی در دیوان عالی کشور است.
٣۴-سیدخالد (یاسین) موسوی: فرزند سید سعدون، ٣۵ ساله متأهل و اهل شوش است که در تاریخ ۲۱آبان ماه ۱۳۹۱ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا، به اعدام محکوم شده است. وی در زندان دزفول بسر می‌برد و پرونده‌اش در دیوان عالی کشور در دست بررسی است.
٣۵- سلمان چایان: ٣٢ ساله فرزند مشحوت، متأهل دارای یک فرزند، واهل شهر شوش است که در تاریخ ۲۱آبان ماه ۱۳۹۱ بازداشت شده بود. این فعال فرهنگی بدلیل فعالیت‌هایش پیش‌تر دو بار بازداشت شده و ٢ سال حبس را سپری کرده بود. در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۳۹۲ وضعیت سلمان وخیم شده و او را به بیمارستان فاطمه زهراء منتقل می‌کنند. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا به ۲۵سال در زندان دزفول محکوم شده و گویا پس از تایید حکم به یزد تبعید خواهد شد.
٣۶- احمد دبات: فرزند علیوی، فعال سیاسی اهل شهر شوش است که در اوایل سال ۲۰۱۲ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ٢٠ سال حبس و تبعید در زندان شهر رشت محکوم شده است.
وی متاهل و دارای یک فرزند دختر است. احمد از دوران دبیرستان به فعالیت فرهنگی و شعر وادب عربی شدیدا علاقه‌مند بود. وی همانند دیگر جوانان عرب هر فرصتی را غنیمت می‌شمرد تا گرایش‌ها و عقایدش را از طریق شعر علنی سازد و به دیگران عرضه نماید تا در راه روشنگری جامعه‌اش قدمی برداشته باشد. احمد دبات اولین بار در سال ۲۰۰۹ در سن ۱۸ سالگی توسط اطلاعات شهر شوش بازداشت شد ودر مدت بازداشت چند ماهه‌اش به شدت شکنجه شد. در اثر شکنجه بدن وی از چند ناحیه دچار سوختگی شدید شده وشماری از دندان‌هایش شکسته وناخنهای انگشتان دست و پایش از بیخ کنده شده است.
٣٧- ماهر کعبی (زغیبی): فرزند رحیم، اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ١٠ سال حبس و تبعید در یکی از شهرهای شمال ایران محکوم شده است.
٣٨- علی کنانی (جع جع): فعال سیاسی اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ٢٠ سال حبس و تبعید در زندان شهر ساری محکوم شده است.
٣٩- سجاد بیت عبدالله: فعال سیاسی اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان شهر گرگان محکوم شده است.
۴٠- جعفر کعبی: فعال سیاسی اهل شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان یزد محکوم شده است.
۴١ یوسف خسرجی: فعال سیاسی اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول معروف به «اندی» به ١٠ سال حبس و تبعید در زندان شیراز محکوم شده است.
۴٢- احمد کعبی (زغیبی): فرزند رحیم، فعال سیاسی اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، محاربه باخدا از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان کرمان محکوم شده است.
۴٣- غلامعباس (سعید) ساکی: در کشور سوریه دستگیر و در اوائل سال ١٣٨۵ شمسی به ایران تحویل داده شد. سعید ساکی ۴ سال و نیم در بازداشتگاه انفرادی اطلاعات اهواز زندانی بوده و سه ماه را در زندان اوین بسر برده بود. پس از آن در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی قاضی مرتضى کیاستی به ۵ سال حبس محکوم شد. دادگاه انقلاب اهواز مدت زندانی بودن وی در سلول انفرادی اطلاعات را به حساب نیاورده و وی هم‌اکنون در زندان دزفول تحت سخت‌ترین شرایط و با وضعیت جسمانی بسیار بدی بسر می‌برد. سعید ساکی از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برد.
۴۴- عباس صگوری: ٣۴ ساله، فعال سیاسی اهل شهر شوش، در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان همدان محکوم شد.
۴۵- حسن ناصری: فعال سیاسی اهل شوش، در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضی معروف به «اندی» به ٢٠ سال حبس تبعید در زندان شهر سبزوار محکوم شد.
۴۶- خالد حردانی: اهل شهر اهواز و محکوم به حبس ابد در زندان رجائی شهر، در کرج است. خالد هردانی زندانی امنیتی است که ١٣ سال است، دوران محکومیت خود را در زندان اوین و رجایی شهر سپری می‌کند.
حردانی سال ١٣٧٩ به همراه خانواده و تعدادی از خانواده‌های بستگانش به علت تحت فشار بودن از سوی نیروهای امنیتی رژیم در اهواز، قصد فرار با هواپیمای مسافربری اهواز- بندرعباس را داشته است و در اثر این اقدام بازداشت شد. این ماجرا بعد‌ها سوژه فیلم «ارتفاع پست» ساخته «ابراهیم حاتمی‌کیا» شد.
خالد حردانی در دوران زندان ٨ بار مورد عمل جراحی قرار گرفته است ولی درمان او به دلیل آلودگی محیط زندان موثر نبوده و پزشکان زندان بار‌ها خواستار اعزام او به بیمارستان‌های تخصصی شده‌اند و این موضوع مورد تأیید کار‌شناسان پزشک قانونی قرار گرفته اما مسئولان زندان از اعزام این زندانی سیاسی ممانعت به عمل می‌آورند.
مادر خالد حردانی سعی و تلاش زیادی کرد که فرزندش اعدام نشود، اما ٨ روز قبل از ابلاغ لغو حکم اعدام خالد حردانی، مادر رنج دیده وی در اثر شکنجه‌های روحی و روانی از طرف مسئولین قوه قضاییه و مأموران امنیتی رژیم، فوت کرد.
خالد حردانی طی دوران زندان حتی برای درمان هم اجازه مرخصی نداشته و در این مدت بار‌ها بر اساس اتهاماتی واهی، برای وی پرونده سازی شده که آخرین مورد آن هشتم مهر‌ماه سال ۱۳۹۲ است که اتهام توهین به رهبر رژیم ایران به وی نسبت داده شده است.
۴٧- حسن عبیات: فرزند جلاو، متولد ١٣۵٧ و اهل شهر حمیدیه است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی متاهل و دارای یک فرزند است. وی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز توسط قاضی فرهادوند به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با خارج متهم شده وهماکنون در زندان کارون در انتظار صدور حکم بسر می‌برد. حسن عبیات فارق التحصیل مقطع کار‌شناسی ارشد از دانشگاه پیام نور شهر خفاجیه است. وی به همراه برادر و پدرش در مغازه کوچک (کبابی) در شهر حمیدیه کار می‌کرد. خانواده آن‌ها از لحاظ اقتصادی در فقر شدیدی بسر می‌برد و در زیر خط فقر روزگار سر می‌کنند. تنها منبع روزی این خانواده مغازه جگر فروشی است. حسن عبیات از درد گوش و بیماری معده رنج می‌برد.
۴٨-خالد عبیداوی: متولد ١٣۶۴ فرزند جمعه اهل کوی مستضعفین شهر حمیدیه است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. اتهام وی محاربه و ارتباط با گروه‌های خارج از کشور است. پرونده وی نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فرهادوند است و وی منتظر صدور حکم می‌باشد. تحصلات وی در سطح دبیرستان است. خالد عبیداوی بیکار است و هیچ منبعی برای رزق و روزی جز درآمد اندک پدرش از کشاورزی، ندارد. وی در کار کشاورزی به پدر خود کمک می‌رساند. خانواده خالد عبیداوی که خانواده‌ای پر تعداد است در فقر شدیدی بسر می‌برند و در خانه‌ای خرابه در شهرستان حمیدیه روزگار می‌گذرانند. در حال حاضر خالد عبیاوی در زندان کارون در حبس بسر می‌برد.
۴٩-عیدان بیت سیاح (شاخی): فرزند کاظم ۳۷ ساله اهل شهر حمیدیه است. اتهام وی محاربه و ارتباط با خارج و پرونده وی نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فرهادوند بوده، و منتظر صدور حکم می‌باشد. وی تحصیلاتی در سطح دبیرستان دارد و متاهل و دارای ۵ فرزند است. عیدان دارای یک فرزند دختر بیمار است و از بیماری طاقت فرسایی رنج می‌برد. وی در بازارچه حمیدیه مغازه فروش وسایل لوله کشی آب داشت. در أوائل سال ٢٠١٢ دستگیر شد، وهماکنون در زندان کارون در حبس بسر می‌برد.
۵٠- جاسم سواعدی: متولد ١٣۶٣، اهالی شهر حمیدیه و در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. اتهام وی محاربه و ارتباط با خارج از کشور و پرونده وی نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فرهادوند بوده، و منتظر صدور حکم می‌باشد. جاسم سواعدی در حال حاضر در زندان کارون در حبس بسر می‌برد.
۵۱- محمد علی عموری‌نژاد: محمد علی عموری‌نژاد اهل شهر خلفیه متولد ١٣۵۶ وبلاگ نویس و فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- شیلات و آبزیان از دانشگاه صنعتی اصفهان و فعال دانشجویی و یکی از مؤسسان نشریه دانشجویی «التراث» که در دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر می‌شد، از موسسان موسسه فرهنگی الحوار (گفتگو) که در بهمن ١٣٨٩ از کشور عراق به ایران تحویل داده شد. وی به تهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی به اعدام محکوم شد. بنا به منابع غیررسمی گفته می‌شود که حکم اعدام وی تبدیل به حبس ابد شده است.
۵۲- یابر البوشوکه: فرزند محمد متولد ۲۴ اردیبهشت ١٣۶٣، اهل خلفیة و در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی از اعضای موسسة فرهنگی الحوار (گفتگو) است که به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی به اعدام محکوم شده است.
۵۳- مختار البوشوکه: فرزند محمد متولد ۶ آذر ماه ١٣۶۵، اهل خلفیة و در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی از اعضای موسسة فرهنگی الحوار (گفتگو) است که به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی به اعدام محکوم شده است.
۵۴- امیر معاوی: ٢۴ ساله، اهل منطقه ملاشیه شهر اهواز است که در ماه مه سال ٢٠١١ بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی مرتضی کیاستی به ٣۵ سال حبس در استان مازندران محکوم شد.
۵۵- فالح سیلاوی: وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۳سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.
۵۶- سعد سیلاوی: اهل شهر هویزه که در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی اینترنت، به ٣ سال حبس محکوم شده است. در حال حاضر سعید سیلاوی در زندان کارون بسر می‌برد.
۵۷- محمد نواصری: فعال سیاسی اهوازی است که به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ١٢ سال حبس محکوم شده است.
۵۸- جاسم نبهان نیسی: وی در سال ۲۰۰۹ در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ١٠ سال حبس زندان کارون محکوم شد و در حال حاضر دوران تبعید خود در شهر تبریز را سپری می‌کند.
۵۹- شهاب عباسی: فرزند احمد، متولد ١٣۶۵، وی هنگام مراجعه به تهران جهت دریافت کارت پایان خدمت در تابستان ۲۰۰۹ بازداشت شده است. شهاب عباسی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی علی فرهادوند، به ٣ سال حبس در زندان اردبیل محکوم شد.
۶۰- هادی البوخنفر‌نژاد: فرزند عبد الخضر متولد ١٣۶٠ و متأهل، اهل شهر فلاحیه است که در تابستان ۲۰۰۹ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی علی فرهادوند به ٣ سال حبس در تبعید در زندان شهرستان اردبیل محکوم شده است.
۶۱- سامی جدماوى‌نژاد: متولد ١٣۶٠، اهل فلاحیه است که در تابستان ۲۰۰۹ بازداشت شده است. وی به اتهام محاربه و فساد فی الارض از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی علی فرهادوند به سه سال حبس در تبعید در زندان شهرستان اردبیل محکوم شده است.
۶۲- ناجی مخیوری: اهل کوی علوی شهر اهواز است که به اتهام نشر مذهب اهل سنت در سال ٢٠٠٩ بازداشت شده است. وی به ۵ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.
۶۳- رحمان عساکره: فرزند احمد، ٣٧ ساله، اهل شهر خلفیه، دارای ۵ فرزند، معلم و دارای لیسانس روان‌شناسی است که در فوریه ۲۰۱۱ بازداشت شده است. وی از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی به ٢٠ سال حبس در تبعید محکوم شده است. در حال حاضر رحمان عساکره در زندان مشهد، در حبس بسر می‌برد.
۶۴- رضا عنید‌زاده: فرزند نزال، اهل حمیدیه است که در اوایل سال ۲۰۱۲ بازداشت شده است. وی به محاربه و ارتباط با خارج متهم شده و پرونده‌اش نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فرهادوند بوده، و او در انتظار صدور حکم در زندان کارون در حبس بسر می‌برد.
۶۵- رسول دحیمی: فرزند خلف، فعال سیاسی اهل شهر اهواز است که در اسفند ۱۳۸۴ بازداشت شده است. وی از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی محمودی به ۵ سال حبس و ۵ سال تبعید به تویسرکان شهر همدان محکوم شده است. رسول دحیمی در حال حاضر دوران تبعید خود در تویسرکان را سپری می‌کند.
۶۶- طالب سواری: فرزند حمید، در تیر ماه ١٣٨۶ بازداشت شده است. وی محکوم به ١٠ سال حبس بوده و در زندان سپیدار اهواز در حبس بسر می‌برد. در زندان سپیدار از عفونت چشم رنج می‌برد و نیاز به جراحی دارد. وی سابقه بازداشت شدن در سال ٢٠٠٠ را نیز داشته است. درپی زندانی شدن طالب سواری، خانواده‌اش بی‌خانمان شده و توسط افراد خیر مخارجشان تامین می‌شود.
۶۷- مجید ساری: فعال سیاسی اهل منطقه سید کریم شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۱ بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، ارتباط با بیگانه، به ٢٠ سال حبس محکوم شده است. وی در زندان از تشنج عصبی رنج می‌برد.
۶۸- حاج مکی حلمی‌زاده: اهل شهر خرمشهر، ۵۵ ساله و متأهل است که در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۳۹۱ بازداشت شده است. وی به اتهام گرایش به تسنن به حبس محکوم شده است. درحال حاضر پس از طی یکسال و پنج ماه حبس در زندان کارون، جهت گذراندن دوران تبعید به شهر اردبیل منتقل شده است.
۶۹- عبد الامیر مطوری: فعال سیاسی اهل خرمشهر است که در سال ۱۳۸۹ شمسی بازداشت شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شده است. در حال حاضر وی در زندان کارون بسر می‌برد و از بیماری تشنج عصبی رنج می‌برد.
۷۰- عادل معفراوی: فرزند عدنان، محکوم ١۵ سال حبس است. در زندان کارون دوران محکومیتش را سپری می‌کند و در اثر شکنجه از ناحیه لگن و کمر رنج می‌برد.
۷۱- ماجد چلداوی: فرزند سعدون، اهل کوی علوی شهر اهواز که در فوریه ٢٠٠٩ بازداشت شده است. به هنگام بازداشت وی ١۶ ساله بوده و در نتیجه شکنجه و اعدام برادرش محمد چلداوی، روانی شده است. وی به دلیل حالت روانی‌اش از زندان آزاد شده است.
۷۲- علی حیدری: در فوریه سال ٢٠٠٩ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و همچنان در بلاتکلیفی در زندان کارون بسر می‌برد.
۷۳- عمار عبیات: فرزند گطان، اهل شهر حمیدیه است که در تاریخ ٧ اسفند ماه ١٣٩٢ بدلیل شرکت در اعتراض به تخریب بنای تاریخی «قصر شیخ عبدالحمید» فرزند «شیخ خزعل» بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان دزفول در حبس بسر می‌برد.
۷۴- -قاسم سواری: فرزند سعید، ٢٠ ساله، بدلیل شرکت در اعتراض به تخریب قصر سله یا سرای عجم در اهواز از روز ٢٧ اسفند ماه ١٣٩٢ بازداشت شده و تاکنون از سرنوشت وی نامشخص است.
۷۵- فؤاد سلامات: از اهالی قلعه چنعان شهر اهواز، به اتهام گرایش به تسنن در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۲ بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان کارون در حبس بسر می‌برد.
۷۶- عبد الرحیم سلامات: از اهالی منطقه قلعه چنعان شهر اهواز، در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۲، به اتهام گرایش به تسنن بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان کارون بسر می‌برد.
۷۷- عباس عبیات: فرزند عیسى، ٢۶ ساله، اهل شهر اهواز و فارغ التحصیل دانشگاه در رشته أدبیات انگلیسی است. وی روز سه شنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۲ به اتهام گرایش به تسنن بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر می‌برد.
افراد بازداشت شده با نامهای آتی (ردیف ۷۸ تا ۹۵) همگی که در روز سه شنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۲ به اتهام گرایش به تسنن، بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر می‌برد.
۷۸- حسن عبیات: فرزند فرحان، ٣٣ ساله، متأهل و دارای دو فرزند
۷۹- صالح تویرات: ٢٨ ساله از أهالی شهر اهواز
۸۰ – احمد عبیات: فرزند محصر، ٣٠ ساله، متأهل، و اهل شهر اهواز
۸۱- جاسم کروشاوی: ۴۵ ساله و اهل شهر اهواز
۸۲-فؤاد ساعدی: ٢٨ ساله، از اهالی شهر اهواز
۸۳-جاسم تویرات: از اهالی شهر اهواز است
۸۴- سید ناصر موسوی: فرزند عبدالواحد الموسوی، از اهالی شهر اهواز
۸۵- -جعفر سواری: از اهالی شهر اهواز
۸۶- باسم سواری: فرزند مهدی ۲۲ ساله، شاعر و فعال فرهنگی، از اهالی شهر اهواز
۸۷- سیدعباس موسوی: از اهالی شهر اهواز
۸۸- سیدرضا موسوی: فرزند سیدمالح، از اهالی شهر اهواز
۸۹- حیدر سواری: فرزند جلیل ۲۲ ساله، دانشجو، از أهالی شهر اهواز
۹۰- سید مهدی موسوی: فرزند سیدنور، از اهالی شهر اهواز
۹۱- سیدموسى موسوی: از اهالی کوی علوی شهر اهواز
۹۲- جاسم کروشات: ٢۵ ساله، از اهالی شهر اهواز
۹۳- جعفر چلداوی: ۳۵ ساله، اهل کوی علوی شهر اهواز
۹۴- هادی بیت شیخ احمد: فرزند عوده، ۴۵ ساله، کارمند بانک و ساکن کوی گلستان شهر اهواز است. وی به اتهام گرایش به تسنن در تاریخ ١۵ اسفند ١٣٩٢ بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر می‌برد.
۹۵- باقر غلامی (نعامی): وی در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ بازداشت شده و از سوی شعبه ١٢ دادگاه انقلاب اهواز به قضاوت طهماسبی به نشر مذهب أهل سنت (طبق حکم وهابیت) متهم شده است. حکم باقر غلامی هنوز صادر نشده و در حال حاضر در زندان کارون در حبس بسر می‌برد.