زندانیان سیاسی در انفرادی ممنوع الملاقات شدند

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-c04543e29e.html

برگرفته از سایت اخبار روز
 
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
 
افزایش نگرانی ها بابت بند ۲۴۰
هرچند تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده اند اما از وضعیت ۱۲ زندانی سیاسی که همچنان در سلول های انفرادی و در اعتصاب غذا به سر می برند خبری در دست نیست و خانواده های آنها می گویند که به شدت نگران وضعیت جسمانی آنها هستند.
خانواده های محمد داوری و سعید متین پور در مصاحبه با "روز" می گویند که هیچ خبری از وضعیت این زندانیان سیاسی ندارند و روز گذشته نیز امکان ملاقات با آنها را نیافته اند. خانواده اکبر امینی که دیروز با او ملاقات کرده اند از وضعیت بد جسمانی او می گویند و خانواده حسن اسدی زیدآبادی از نگرانی خانواده ها برای زندانیانی که همچنان در سلول های انفرادی به سر می برند.
دیروز اما محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را تهدید به تعقیب قضائی کرده و در جمع خبرنگاران گفته است برای کسانی در غائله داخل زندان اوین اقدام به تخریب اموال زندان کرده اند پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.
سخنان محسنی اژه ای یک روز پس از آن منتشر می شود که خبرگزاری ایرنا، ارگان رسمی دولت، در خبری از حمایت و قدردانی جمعی از محکومان مالی زندان اوین از غلامحسین اسماعیلی، رئیس سابق سازمان زندان ها منتشر کرده. در این خبر که اسمی از محکومان مالی مورد اشاره نیست، خبرگزاری دولت به نقل از "یکی از محکومان مالی معروف اوین" به برخورد مناسب مسئولان این زندان و زندانبانان با زندانیانی که مقررات و قوانین را رعایت می کنند اشاره کرده و آورده بود: "امیدواریم اقدامات سخیف صورت گرفته توسط برخی از زندانیان موجب سخت گیری با سایر زندانیان نباشد".
هرچند در این خبر اشاره مستقیمی به درگیری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ نشده اما انتشار چنین خبر و نامه ای که هویت نویسندگان یا امضا کنندگان آن مجهول است در خبرگزاری دولت در حالی صورت می گیرد که بعد از دستور حسن روحانی برای تشکیل هیاتی ویژه جهت بررسی مساله بند ۳۵۰، همه نگاه ها به او و موضع دولت است.
تاکنون هیچ یک از وعده های مسئولان امنیتی به خانواده های زندانیان سیاسی نیز محقق نشده؛ وعده هایی که در قبال لغو تجمع روز شنبه خانواده ها در مقابل دادستانی تهران داده شد مبنی بر انتقال هر چه سریع تر زندانیان سیاسی از سلول های انفرادی بند ۲۴۰ به بند عمومی و امکان مداوا و دسترسی به پزشک.
محمد داوری از جمله زندانیان سیاسی است که در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ به سر می برد و گفته می شود به بند ۳۵۰ منتقل شده است. او ملاقاتی با خانواده نداشته و برادرش در مصاحبه با "روز" می گوید که از دو هفته پیش تاکنون هیچ خبری از وضعیت او ندارند.
او توضیح می دهد: دو هفته است که بی خبریم. هیچ خبری از وضعیت جسمی و روحی روانی و وضعیت عمومی اش نداریم. نمی دانیم در انفرادی است یا بند عمومی و در چه وضعیتی است. پیش از قضایای اخیر، محمد مشکل قلبی و دندان داشت، حالا نمی دانیم بعد از این قضایا در چه وضعیتی به سر می برد.
او می گوید: محمد خودش که زندان است، یک نفر از خانه اش سرقت کرده و دسته چکش را برده و چک بی محل کشیده.مشکلات زیادی پیش آمد و خانه اش مصادره شد. این مدت مدام درگیر این مسائل بودیم و حالا هم از وضعیت او بی خبریم و همین بی خبری باعث تشدید نگرانی ما شده است.
عطیه طاهری، همسر سعید متین پور، دیگر زندانی سیاسی هم که در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندانی است،در مصاحبه با "روز" از ممنوع الملاقات شدن همسرش خبر می دهد و می گوید: دیروز ما از صبح توی اوین بودیم و تا ۴ عصر منتظر ماندیم متاسفانه به ما اجازه ملاقات ندادند و گفتند سه نوبت ممنوع الملاقات است.بعد از آن پنج شنبه که رفتند توی بند و بچه ها را زده اند بعد برده اند انفرادی حالا می گویند ۲۰ روز در انفرادی خواهند بود و سه هفته اجازه ملاقات ندارند.
همسر سعید متین پور با اشاره به تداوم اعتصاب غذای همسرش و دیگر زندانیان سیاسی که در انفرادی به سر می برند می گوید: از روزی که رفتند انفرادی در اعتصاب غذا هستند. امروز ۱۳ روز است هیچ چیزی نخورده اند.ما هر چه خواهش و تمنا و التماس کردیم که اجازه بدهید اینها را ببینیم و از آنها خواهش کنیم اعتصاب را بشکنند،گفتند نه. دوشنبه هفته پیش ۵ دقیقه توانستم همسرم را ببینم که گفت بی هیچ دلیلی ما مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم و در شرایط خیلی بدی ما را برده اند انفرادی، برای همین اعتصاب غذا کرده ایم در اعتراض به شرایط غیرقانونی که نسبت به ما اعمال می شود.
او می افزاید: مشکل ما الان صرفا انفرادی نیست، مساله الان سلامت جانی عزیزان ماست. الان جسم شان، جان شان در خطر است. ۱۳ روز است چیزی نخورده اند نمی دانم الان در چه وضعیتی هستند. سال ۸۶ موقع بازداشت ۹ ماه اعتصاب غذا بوده، الان قضیه اعتصاب غذا است در انفرادی. یک لحظه است، اتفاقی بیفتد ما چه باید بکنیم؟ سعید سه بار در اوین دچار ناراحتی قلبی شده الان نمی دانم چه بلایی سرش بیاید. واقعا نگران سلامتی اش هستم.
خانم طاهری سپس با اشاره به سخنان روز گذشته محسنی ازه ای مبنی بر تشکیل پرونده قضایی برای زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ می گوید: وقتی همه کاره خودشان هستند معلوم است کسی که کتک خورده می شود متهم. ما بیش از این انتظار نداشتیم، ما به محکومیت اولیه عزیزان مان اعتراض داشتیم همسر من بدون اینکه دادگاهی شود ۸ سال حکم گرفته. وقتی از زیربنا همه چیز غیرقانونی است و غیرقانونی زندانی کرده اند معلوم است که در ادامه چنین اتفاقاتی هم می افتد.

خانواده اکبر امینی اما دیروز موفق به ملاقات با او شده اند، هرچند آنها هم وضعیت جسمی،رزندشان را نامساعد توصیف می کنند. پدر اکبر امینی در مصاحبه با "روز" می گوید: من شهرستان بودم اما مادر اکبر ملاقات کرده. ناراحت بوده و حالش زیاد خوب نبوده. بیمارستان نبرده اند و گردنش همچنان مثل هفته پیش بسته بود و خودش احساس ناراحتی می کرده از ناحیه گردن. گوشش و چشم راستش مشکل دارد. ما که دست مان کوتاه است نمی دانیم چه باید بکنیم.
اکبر امینی در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد. مادر او هفته گذشته در جریان ملاقات با،رزندش، با دیدن وضعیت جسمی نامساعد او از هوش رفت. حالا پدر اکبر امینی با اشاره به سخنان دیروز محسنی اژه ای می گوید: مثال است که یک باز شکاری می آید همین جوری یک کبوتر را می زند روی هوا و می اندازد زمین. حالا قضیه بچه های ما است. جواب خدا را چه می خواهند بدهند؟ اصلا مشکل بچه های ما چه بوده؟ من، پدرش را با مادرش ببرند و بگویند این بوده. سن ۳۰ سال تا ۴۰ سال آدم را نابود می کنند خیلی مشکل است. ما که شبانه روز نداریم. ۶ سال بعد که می خواهد آزاد شود هم من مرده ام هم مادرش. ما داغ جدایی دیدیم که بچه ۲۶ – ۷ ساله مان سکته کرد و از غصه این برادرش مرد. الان هم ما دوام نمی آوریم، هر جا هم می رویم کسی جوابی به ما نمی دهد دادرسی نیست که پاسخی دهد.مادرش ۶ ماه دیگر هم طاقت نمی آورد چه برسد به ۶ سال. هر چه هم بگوییم که قسمت بوده و هر چه خدا بخواهد همان می شود و.. اما مگر می شود تحمل کرد. مادرش نشسته،قط گریه می کند. هر دوشنبه به دوشنبه می رویم ملاقات و دیگر بی خبریم.
عاطفه خلفی، همسر حسن اسدی زیدآبادی هم که دیروز با این زندانی سیاسی ملاقات کرده در مصاحبه با "روز" می گوید: موقع ملاقات همچنان اعتصاب غذا بودند و الان بیانیه ای منتشر شده که اعلام شده از امروز اعتصاب غذای شان را تمام می کنند. ما پیام همه عزیزانی را که درخواست کرده بودند اعتصاب شان را بشکنند و بیشتر از این به خود آسیب نزنند رساندیم. پیام آقای خاتمی، پیام خانواده آقای کروبی و همبندیان سابق شان و...
او می افزاید: خیلی لاغر شده بودند، همسر من که سابقه اعتصاب غذای قبلی هم بعد از شهادت هدی صابر و هاله سحابی داشت. ولی خب اثرات اش هم تا مدتها می ماند. تقریبا ۶ کیلو لاغر شده بود،خیلی ضعف داشت ولی به هر حال ما خوشحالیم که به خواسته های ما جواب مثبت دادند.
خانم خلفی هم درباره اظهارات محسنی اژه ای می گوید: این تهدیدها که همیشه همراه ما بوده، ما واقعا نگران ایم من نگران همسرم هستم و آنجا ۵ سال است نگه داشته اند قرار نیست که هر بلایی هم سرش بیاورند. ما نه حق تلفن داریم نه حق مرخصی داریم و... ما از حقوق زندانیان مان دفاع می کنیم. نکته مهمی که اینجا است اینکه خانواده ها دنبال تشنج درست کردن نیستند و می خواهند حقوق زندانی شان استیفا شود. یک وعده ای داده شده بود خانواده ها هم صبر کردند وضعیت به حالت عادی برگردد. ۴ – ۵ سال از وقتی همسر من زندانی است هر ماه این بازرسی می شد و خیلی بهتر است مسئولان قضایی ابعاد را بررسی کنند و حق بدهند به کسانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. شرایطی که به وجود آوردند واقعا اسف بار بود. من هفته پیش که همسرم را دیدم خودش کتک نخورده بود اما خیلی مشوش و ناراحت بود. یک ذره بیشتر،کر کنند اگر همان موقع آقای اسماعیلی می گفت که نتیجه را بررسی می کنیم و به اطلاع مردم می رسانیم خیلی بهتر بود تا اینکه بیاید و بگوید هیچ اتفاقی نیفتاده و دروغ بگوید که یکشنبه با خانواده هایشان ملاقات حضوری کرده اند و..
در همین حال دیروز ۸ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده و ۱۲ زندانی دیگر این بند هم در بیانیه ای اعلام کرده اند که امروز به اعتصاب خود پایان خواهند داد. یاشار دارالشفا، داور حسینی، سعید حائری، علیرضا رجبیان،رد، محمد داوری، حمیدکرواسی، جعفر گنجی و محسن قشقایی روز گذشته به اعتصاب غذای خود پایان داده اند.
حسن اسدی زیدآبادی، محسن میردامادی، اکبر امینی، رضا شهابی، حسین رونقی ملکی، علیرضا رجایی، محمدصادق ربانی املشی، امین چالاکی، مسعود پدرام، قربان بهزادیان نژاد، امیر اسلامی و عماد بهاور هم اعلام کرده اند که امروز به اعتصاب غذا پایان می دهند. در بیانیه ای که از این زندانیان سیاسی در وب سایت کلمه منتشر شده آمده: مسئولان مربوطه که بجا بود اولین کسانی باشند، که در مقابل آن ظلم،احش بایستند و با متخلفان و قانون شکنان برخورد کنند، چشمان خود را بستند و واقعیات روشن تر از روز را انکار کردند هرچند که این انکار واقعیات مسلم و استنکاف از رسیدگی بی طرفانه به موضوع خود بیش از هر امر دیگری به قضاوت افکار عمومی کمک کرد.آنچه در پنجشنبه سیاه بند ۳۵۰ روی داد حادثه ای است که اگر همچنان به آن رسیدگی بی طرفانه نشود، لکه ننگش بر دامان آمران و عاملان آن ماندگار خواهد شد.
این زندانیان سیاسی نوشته اند: ما ضمن تشکر از همه کسانی که به طرق مختلف احساسات خود را نسبت به این حادثه تلخ که نشانگر مظلومیت زندانیان بند ۳۵۰ بود ابراز نموده اند و خصوص علمای بزرگوار، چهره ها و شخصیت های ملی، گروه ها و جمعیت هایی که از سر دلسوزی از ما خواسته اند اعتصاب غذای خود را بشکنیم، اعلام می کنیم روز سه شنبه نهم اردیبهشت ۹۳ به این اعتصاب غذا پایان می دهیم و البته همچنان تخلفات مذکور را تعقیب خواهیم کرد.
آنها از دیگر زندانیان سیاسی زندان اوین و همچنین زندان رجایی شهر هم که در اعتصاب غذا به سر می برند خواسته اند به اعتصاب خود پایان دهند.
سید محمد خاتمی، خانواده مهدی کروبی،،عالان ملی مذهبی، آیت الله دستغیب، آیت الله بیات، دراویش گنابادی و بیش از ۱۳۷ زندانی سیاسی سابق در نامه ها و بیانیه های جداگانه ای از زندانیان سیاسی خواسته اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.
همزمان قربان بهزادیان نژاد و محسن میردامادی، دو زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای خطاب به محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، خواهان رسیدگی به مساله حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین شده و نوشته اند که عاملان آن اقدامات تلاش می کنند هرگونه بررسی یا انجام نشود یا با تاخیر صورت گیرد تا آثار ضرب و جرح ها برطرف و مدارک مربوطه امحا شود.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید